Brandstoffilter aftappen; bekend verschijnsel?

Gestart door ik-rol, 15-09-2007 21:11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: denkweb op 25-11-2007 01:47:35
Snelle oplossing: emmer koud water tegen de radiator gooien. Let wel; dit is een paardemiddel en kent dus ook risico's (van erg warm naar koud, vul maar in!). Toch erg handig als je in de file staat te kijken en weg MOET...

Heb jij altijd een emmer koud water in de wagen klaar staan, dan?  :eusa_think: ;D

thuur

Citaat van: denkweb op 25-11-2007 01:47:35
Een mij bekend euvel; oorzaak eenvoudig:

motor start niet boven een bepaalde temperatuur door een sensor-beveiliging.

Wanneer je de auto even 2-5 minuutjes op contact zet (fan gaat dan aan) dan start deze even later als een nieuwe.

Oorzaak: te snel uitzetten zonder de motor en turbo voldoende te laten afkoelen van de rit of onverhoopt af laten slaan. (veelal: afslaan in file en snel even tanken).

De fan zou door moeten blijven draaien om te koelen, maar als deze net op het moment dat de motor wordt stilgezet even niet draait springt deze niet alsnog aan. Draait de fan wel op het moment dat de motor wordt stilgezet, dan blijft deze nog doordraaien tot de motor voldoende is afgekoeld waarna de fan uiteindelijk automatisch uitschakelt (nakoelen). Hierna zal deze echter ook niet opnieuw aangaan tot de motor weer gestart wordt. Dit is logisch, anders zou de fan in de volle zon zonder draaiende motor regelmatig spontaan gaan draaien met vermoedelijk startproblemen tot gevolg.

Snelle oplossing: emmer koud water tegen de radiator gooien. Let wel; dit is een paardemiddel en kent dus ook risico's (van erg warm naar koud, vul maar in!). Toch erg handig als je in de file staat te kijken en weg MOET...

En welke sensor is dat dan? Die moet toch makkelijk te beinvloeden zijn met een weerstandje oid (powerbox-tuning).


Gr 8)

ik-rol

Ik heb niet zo'n technische kennis maar ik zal het proberen er iets van te begrijpen wat nu aan de hand is. De regeleenheid van onze TDI's - MSA 15.7 - spreekt van 1 brandstoftemperatuursensor (6/31) en regelt de branstoftemperatuur v/d brandstoftemperatuursensor van de brandstofinspuitpomp. Of wordt door jullie de sensor voor de motorkoelvloeistof bedoeld?

Waar kan ik beide eenvoudig vinden in onze TDI's? Kan ik ze beide makkelijk vinden en vervangen?

denkweb

Heeft niks met een defecte sensor te maken;

welke sensor zorgt ervoor dat je koelfan gaat draaien? Dit zal theoretisch dezelfde moeten zijn als welke ervoor zorgt dat een te warme motor niet aanslaat.

Let wel; ik heb me dit ooit uit laten leggen aan de hand van de PT-HX-43, een 850 Estate die toen van mijn schoonpa was. Zelf 1x het euvel met mijn eigen sedan gehad en toen 2 minuutjes op contact laten staan (fan gaat aan) en hopla! Lopen die hap. Was trouwens ook bij het 'even snel tanken'.

thuur

Er staat maar bar weinig informatie in Vadis over de diesel. Wat ik wel heb gevonden: de temperathuur wordt gemeten door de normale temp.sensor. Die zou ergens bij de thermostaat moeten zitten (Vadis gebruikt als afbeelding de benzinemotor ::)). Dit is het enige signaal (ECT) wat ik kan vinden wat voor de meting zorgt, dus zowel dashboard, koelfan als ECU gebruiken dit.

Ook staat er dat indien het ECT signaal ontbreekt de EDU een standaard waarde aanneemt en in limp home mode gaat (noodloop). Indien het probleem zich dus voordoet kun je proberen de stekker van de temp.sensor los te trekken en te starten. Let wel: je krijgt een foutcode, maar wellicht is het op zo'n moment minder erg ;)


Gr 8)

PS: Is het probleem niet bekend in de VAG wereld?

denkweb

Citaat van: thuur op 26-11-2007 20:03:28
Er staat maar bar weinig informatie in Vadis over de diesel. Wat ik wel heb gevonden: de temperathuur wordt gemeten door de normale temp.sensor. Die zou ergens bij de thermostaat moeten zitten (Vadis gebruikt als afbeelding de benzinemotor ::)). Dit is het enige signaal (ECT) wat ik kan vinden wat voor de meting zorgt, dus zowel dashboard, koelfan als ECU gebruiken dit.

Ook staat er dat indien het ECT signaal ontbreekt de EDU een standaard waarde aanneemt en in limp home mode gaat (noodloop). Indien het probleem zich dus voordoet kun je proberen de stekker van de temp.sensor los te trekken en te starten. Let wel: je krijgt een foutcode, maar wellicht is het op zo'n moment minder erg ;)


Gr 8)

PS: Is het probleem niet bekend in de VAG wereld?

We hebben het over de TDI uit 1996... jij over die van eind 1997 en later. De '96'er kent namelijk nog geen noodloopprogramma naar mijn weten.

thuur

Citaat van: denkweb op 27-11-2007 16:51:58
Citaat van: thuur op 26-11-2007 20:03:28
Er staat maar bar weinig informatie in Vadis over de diesel. Wat ik wel heb gevonden: de temperathuur wordt gemeten door de normale temp.sensor. Die zou ergens bij de thermostaat moeten zitten (Vadis gebruikt als afbeelding de benzinemotor ::)). Dit is het enige signaal (ECT) wat ik kan vinden wat voor de meting zorgt, dus zowel dashboard, koelfan als ECU gebruiken dit.

Ook staat er dat indien het ECT signaal ontbreekt de EDU een standaard waarde aanneemt en in limp home mode gaat (noodloop). Indien het probleem zich dus voordoet kun je proberen de stekker van de temp.sensor los te trekken en te starten. Let wel: je krijgt een foutcode, maar wellicht is het op zo'n moment minder erg ;)


Gr 8)

PS: Is het probleem niet bekend in de VAG wereld?

We hebben het over de TDI uit 1996... jij over die van eind 1997 en later. De '96'er kent namelijk nog geen noodloopprogramma naar mijn weten.

MSA 15.7. Het enige verschil voor de '97-er is de intro van de automaat, inclusief wijzigingen hieraan, verbeterde communicatie tussen ECU en AT-ECU en een andere gaspedaalstandsensor. Los van de nieuwe kleurtjes en extra radio.

Aldus Vadis..


Gr ;)

ik-rol

Ik heb wat uitgezocht in Vadis: de motortemperatuursensor zendt info over de regeling van: de inspuithoek, de koelventilator, de diagnosefuncties, de gloeibougies en de bijverwarmingen. Dus heel wat....Hij zit in de retourleiding voor de koelvloeistof dichtbij de cinlinderkop.

Hij regelt daarnaast dat nadat de motor is uitgezet de elektrische koelventilator 6 minuten lang geactiveerd wordt als de auto een hoge belastig en hoge temperatuur heeft gehad voordat deze werd uitgezet.

Dus volgens mij heeft mijn probleem hiermee te maken, ook jullie reacties lezende. De vraag of hij - de elektrische koelventilator - zelf kan inschakelen nadat ik de motor heb uitgezet na een lange rit of dat ik de motor na uitschakelen even op contact moet zetten zoals sommige adviseren. ???

Is het een idee om het aan Volvo Nederland voor te leggen?

ik-rol

Ik heb ondertussen in Vadis kunnen achterhalen dat onze elektrische ventilator twee snelheden kent (nr, 9141249). Ik zal het voorleggen aan de dealer en jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Ooit zal het slecht starten bij warm weer een keer opgelost moeten worden. Accepteren doe ik het dus nog niet.

99fl

het blijft merkwaardig dat we met velen hetzelfde probleem hebben, maar geen oplossing gevonden krijgen. Ook ik tank mt draaiende motor op vakantie en in de file blijft hij ook draaien. Eén keer in duitsland moeten wachten na het tanken. dat overkomt mij geen tweede keer. Overigens start hij wel als je maar domweg blijft doorstarten. Als het goed is krijg ik deze week een kabel om de foutcodes uit te lezen. ik zal eens kijken wat 'hij'zegt. Overigens kan ik mij niet herinneren dat de ventilator door blijft draaien nadat de motor is uitgezet. Ook niet nadat ik met volle bak met 170 over de autobahn heb gekruisd en even ging stoppen. Draait de ventilator bij jullie wel na?? Zijn er ook dieselrijders die dit probleem van starten niet hebben??

Quota

Ik ben dieselrijder en heb het probleem niet, het enige wat mij opvalt is dat de fan al binnen een minuut aanslaat.

thuur

Citaat van: Quota op 08-07-2008 20:17:58
Ik ben dieselrijder en heb het probleem niet, het enige wat mij opvalt is dat de fan al binnen een minuut aanslaat.

ECC aan?


Gr ;)

Quota

#27
Citaat van: thuur op 08-07-2008 21:27:13
Citaat van: Quota op 08-07-2008 20:17:58
Ik ben dieselrijder en heb het probleem niet, het enige wat mij opvalt is dat de fan al binnen een minuut aanslaat.

ECC aan?


Gr ;)

Soms wel, soms niet, heb vorige twee weken een zuinigheidsrecord gevestigd (persoonlijk) en daarom tijdelijk met de ECC uit indien het weer dit toelaat. ook dan slaat de fan binnen een minuut na het starten aan (als de auto stilstaat, rijdend hoor ik de fan niet..;) )

MICHEL306

Het is een bekend probleem,mijn volvo doet   excuus deed het ook, dan wel en dan weer niet radiator fan aan als contact uit staat na een langere rit....bij de radiator zit een relais...deze was in mijn geval de boosdoener...ik heb hem open gemaakt en schoongemaakt  daarna alle soldeerpunten doorgesoldeert  en tot nu toe blijft de fin netjes draaien ook met contact uit...en schakelt na een minuut of 4 a 5 uit.  zo hoort het te zijn.  ik happy   mijn v 70 D  ook happy.

Ludo

Citaat van: MICHEL306 op 30-11-2008 10:30:01
tot nu toe blijft de fan netjes draaien ook met contact uit...en schakelt na een minuut of 4 a 5 uit.  zo hoort het te zijn. 

als dat na een normale rit is, lijkt het me toch dat de motortemperatuur té hoog word.