Welke brandstof is het minst schadelijk: benzine, diesel, lpg of aardgas?

Gestart door llinssen, 27-09-2007 15:02:33

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

Van de VROM site:

Welke brandstofsoort is het minst schadelijk voor het milieu: benzine, diesel, lpg of aardgas?
Auto's met een aardgasinstallatie hebben op dit moment de beste milieuprestaties. Aardgas heeft namelijk de laagste uitstoot van vervuilende stoffen. Omdat andere brandstoffen steeds schoner worden, neemt dit voordeel in de toekomst echter af.
Verder geldt dat de milieuprestaties van nieuwe dieselauto's veel slechter zijn dan die van auto's op benzine, lpg en aardgas. De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine). Technische ontwikkelingen zoals directe injectie, elektronische regeling van de injectie en roetfilters verbeteren de milieuprestaties van diesel onvoldoende. Met de nieuwe Euro-4-norm loopt diesel iets in van de achterstand ten opzichte van benzine. Pas bij de invoering van een voldoende scherpe Euro-5-norm, naar verwachting in 2010, zullen de milieuprestaties van benzine en diesel elkaar qua fijn stof niet veel meer ontlopen. Om ook qua uitstoot van stikstofoxiden voldoende laag te worden is voor dieselauto's nog een Euro-6-norm nodig.
De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's. De NOx-uitstoot per kilometer is iets hoger, de CO2-uitstoot per kilometer is lager. Per saldo ontlopen de milieuprestaties (per kilometer) elkaar niet veel. De milieuprestaties van auto's met een in de fabriek ingebouwde lpg-installatie zijn iets beter.

En ik maar denken dat LPg milieuvriendelijk was......  :o
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

de boekhouder

Zou het nog uitmaken of lpg een lpi of een verdamperinstallatie is ?

Zijn dit metingen van VROM per liter of per km. ?

IK rij lpg ook niet ipv. benzine maar van diesel. Dat is dus vanuit milieu oogpunt iig. een juiste keuze.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

llinssen

Worden ernog veel verdamper installaties ingebouwd in nieuwe auto's?
En maakt verdamper uit tov Lpi? Dacht dat het G3 or not G3 was.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Geert-Jan

Citaat van: llinssen op 27-09-2007 15:24:06
Worden ernog veel verdamper installaties ingebouwd in nieuwe auto's?
En maakt verdamper uit tov Lpi? Dacht dat het G3 or not G3 was.
Volgens mij is dat alleen maar een administratief foefje. (op het plaatsen van een andere computer na)

Ik heb de mijne omgezet van G2 naar G3 enkele jaren gelden en het enige wat het mij scheeld is de houderschapsbelasting.

Voor de rest verbruikt hij net zoveel als voorheen en dus geen vermindering van uitstoot.

Gr. Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

Misha

Nou... of dat nu wel zo is.. :eusa_think:

Het feit dat het verbruik hetzelfde is zegt niet persé iets over de samenstelling van de uitstoot...

Overigens zegt het vooral iets over de verbetering van benzineauto's en milieu.. LPG was gewoon altijd al vrij niet milieuonvriendelijk.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Geert-Jan

Oké,

Is misschien wat kort door de bocht ;D

Maar feit blijft wat erin gaat komt er ook weer uit, mogelijk dat de samestelling van de vervuilende delen iets ander is.

Volvo850Club lidnr.0504409

llinssen

door vollediger verbranding kan het een hoop schelen. Kijk maar eens naar walmende diesels.

Maar goed, ik wist niet dat er zo weinig verschil zat tussen benzine en lpg.
Er is, zoals Misha al zegt, kennelijk nogal wat veranderd.

Ludo

Citaat van: llinssen op 27-09-2007 15:02:33
De milieuprestaties van nieuwe auto's met een naderhand ingebouwde lpg-installatie zijn ongeveer gelijk aan die van nieuwe benzineauto's.

wat houd dat in,  milieuprestaties?.

Freakybaby

Volgens mij dat ze bedoelen dat mijn '92 GLT minder goed voor het milieu is met 1:9 lpg dan de 2007 opel vectra 2.2 benzine die als je rustig doet 1:6 doet..
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ludo

Citaat van: Freakybaby op 28-09-2007 23:45:07
Volgens mij dat ze bedoelen dat mijn '92 GLT minder goed voor het milieu is met 1:9 lpg dan de 2007 opel vectra 2.2 benzine die als je rustig doet 1:6 doet..

bwah, dat zal me worst wezen.  ;D

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Tieske

heb niet gegoogled oid en rol er zo even in dus wordt ik niet gehinderd door enige vorm van kennis...

Er worden hier 4 fossiele brandstoffen met elkaar vergeleken qua uitstoot. Hiervan is er eentje "direct" beschikbaar als je een gasbel tegenkomt, de andere drie zijn producten die na raffinage beschikbaar komen. De bij raffinage benodigde energie is niet mis volgens mij, dus moet je niet alleen kijken naar uitstoot. Zo heb je ook die enorm groene Prius die op batterijen loopt, terwijl je gezien de milieubelasting voor de productie en afbraak van batterijen (zware metalen) beter in een hummer kan gaan rijden (of een stuk of wat 850/x70's op de oprit uiteraard)

-D©©©L-

Citaat van: Tieske op 29-09-2007 00:49:28
heb niet gegoogled oid en rol er zo even in dus wordt ik niet gehinderd door enige vorm van kennis...

Er worden hier 4 fossiele brandstoffen met elkaar vergeleken qua uitstoot. Hiervan is er eentje "direct" beschikbaar als je een gasbel tegenkomt, de andere drie zijn producten die na raffinage beschikbaar komen. De bij raffinage benodigde energie is niet mis volgens mij, dus moet je niet alleen kijken naar uitstoot. Zo heb je ook die enorm groene Prius die op batterijen loopt, terwijl je gezien de milieubelasting voor de productie en afbraak van batterijen (zware metalen) beter in een hummer kan gaan rijden (of een stuk of wat 850/x70's op de oprit uiteraard)

Met 2 open ogen in de propaganda van de amerikaanse automobiel industrie gelopen ?

Tieske

nee hoor, maar een beetje stoken mag toch wel? en mijn open oogjes ga ik nu sluiten