Alu-intercooler zwart spuiten heeft dat veel nadelen.

Gestart door martijn., 01-10-2007 15:44:40

Vorige topic - Volgende topic

martijn.

Ik vind de alu-intercooler er niet mooi uitzien, deze valt teveel op achter mijn zwarte blokjes gril.

Ik wil deze dus zwart spuiten, en begrijp dat steenslag natuurlijk dan direct opvalt.
Maar heeft het ook een negatief/merkbaar effect voor de koelopbrengst.

M a r c

Weet je wat lelijk is?  205/50R17 banden...  ;D  ;D  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

-D©©©L-

Nee, zwart spuiten heeft geen negatief effect op de warmte overdracht.
Sterker nog; Een geschilderd metalen oppervlak heeft een betere warmte overdacht dan een kaal metalen oppervlak, de kleur waarin je hem spuit maakt eigenlijk niet zoveel uit.

(en wie het er niet mee eens is moet met een goede onderbouwing komen...)   :eusa_whistle:

Rick.

Citaat van: martijn. op 01-10-2007 15:44:40

Ik vind de alu-intercooler er niet mooi uitzien, deze valt teveel op achter mijn zwarte blokjes gril.

Ik wil deze dus zwart spuiten, en begrijp dat steenslag natuurlijk dan direct opvalt.
Maar heeft het ook een negatief/merkbaar effect voor de koelopbrengst.

Grille ruilen voor een originele zilveren??

Ik weet wel iemand :eusa_whistle:
Don't waste your time always searching for those wasted years.

FRANQ

ik zou een hittebestendige mat zwarte spuitbus pakken en hem nevelen.

niet te dik spuiten om verstoppingen tussen de lamellen te voorkomen (ik stel een ic voor als een soort rad.)

zowiezo in laagjes spuiten en niet in 1x
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Marc O.

Citaat van: -D©©©L- op 01-10-2007 16:10:48
Sterker nog; Een geschilderd metalen oppervlak heeft een betere warmte overdacht dan een kaal metalen oppervlak, de kleur waarin je hem spuit maakt eigenlijk niet zoveel uit.

(en wie het er niet mee eens is moet met een goede onderbouwing komen...)   :eusa_whistle:

Je zou gelijk hebben in de situatie dat de intercooler zijn warmte afstaat door straling. Er is echter sprake van convectie: de koudere lucht die langs de intercooler stroomt neemt de energie van die intercooler op. Daarbij vormt een extra verflaag alleen maar extra isolerende laag (met een vrij hoge warmte weerstand). Bijkomend effect van verven is dat het koelend oppervlak wordt gereduceerd.
...The Nile isn't just a river in Africa...

M a r c

Nog een eventuele oplossing: maak achter de grille van zwart gaas (niet te fijnmazig want dan heb je ook minder koelwind) een rooster, dan valt het ook al wat minder op.

info@europeantuning.nl

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 01-10-2007 16:10:48

Citaat van: Marc O. op 01-10-2007 17:25:15
Je zou gelijk hebben in de situatie dat de intercooler zijn warmte afstaat door straling. Er is echter sprake van convectie: de koudere lucht die langs de intercooler stroomt neemt de energie van die intercooler op. Daarbij vormt een extra verflaag alleen maar extra isolerende laag (met een vrij hoge warmte weerstand). Bijkomend effect van verven is dat het koelend oppervlak wordt gereduceerd.

Deze onderbouwing bedoelde je, Marco ?
:eusa_whistle:  ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

Een 'zuinig' gespoten voorkant van de IC zal qua werking niks uitmaken .... Dus gewoon een goedkope (!) matzwarte spuitbus kopen en aan de gang gaan.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

martijn.

Thanks voor de info.

Ga het gedeelte achter de gril  dun zwart spuiten.

pwassink

Citaat van: martijn. op 02-10-2007 10:18:43
Thanks voor de info.

Ga het gedeelte achter de gril  dun zwart spuiten.

Kijk even naar het spuitgedrag van bepaalde spuitbussen en met name de kleverigheid van en de
hoeveelheid verf die ze produceren. Veel goedkope spuitbussen zijn extreem plakkerig
en geven naar verhouding veel teveel verf..

Hammerite 600 gradenverf is matzwart, en je kan er heel mooi dun mee spuiten, busjes zijn niet goedkoop
maar een van de betere qua spuitnevel en t dekt ook prima (in een paar dunne laagjes)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

M a r c

Ik zou er niks op spuiten... je koopt een goede efficiente IC en dan ga je 'm zwart maken  :eusa_doh:

Functie boven vorm  ;)

info@europeantuning.nl

Eugene

If it's not blown, it sucks...

Volvo Felipe

Laat hem gewoon zoals hij is, zo gaat hij de beste koeling krijgen....

850 T5 Freak

ik vind het juist Ruig als je zo'n dikke IC ziet zitten  :eusa_drool: ik heb een zwarte, ruilen?  ;D
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica