R-koppeling monteren??

Gestart door Ties, 04-10-2007 08:57:34

Vorige topic - Volgende topic

Ties

Goedemorgen,
De laatste tijd maakt de 850 een piepend en kermend geluid bij het op laten komen van de koppeling in de eerste en soms ook de tweede versnelling. Heb ondertussen al op kunnen maken dat dit een bekend kwaaltje is van de 850. De krukaskeering is al een keer vervangen en de auto heeft ondertussen 185.000 op z'n tellertje staan.
Toen ik gister op de snelweg ook even doorhaalde in de toeren, trok ie door de koppeling.  :o Dus die is toe aan vervanging lijkt me zo.. :eusa_think:
Omdat de auto meer vermogen heeft dan standaard leek het me misschien verstandig om een R-koppeling te monteren. Die zal denk ik wel iets meer geweld kunnen verduren. Wat denken jullie?
En weet iemand wat een R-koppelingsset kost in vergelijking tot een (standaard) T-5-koppelingsset?
Groeten!

Johann

Citaat van: Ties op 04-10-2007 08:57:34
En weet iemand wat een R-koppelingsset kost in vergelijking tot een (standaard) T-5-koppelingsset?
Groeten!

Laatste keer dat ik een koppeling set gekocht heb waren de T5 en R set even duur.

thuur

Citaat van: Johann op 04-10-2007 09:15:21
Groeten!

Laatste keer dat ik een koppeling set gekocht heb waren de T5 en R set even duur.

Waar heb je die gekocht?

De drukgroep mag dan wel hetzelfde zijn, maar de plaat was toch ca. 5 tientjes duurder..

Gr ;)

Johann

Citaat van: thuur op 04-10-2007 14:34:51
Citaat van: Johann op 04-10-2007 09:15:21
Groeten!

Waar heb je die gekocht?

De drukgroep mag dan wel hetzelfde zijn, maar de plaat was toch ca. 5 tientjes duurder..

Gr ;)

272218 set bij de Volvo dealer bleek net zo duur als T5 set van 't zelfde bouwjaar.

Ties

Ok maar ondanks dat die plaat iets anders is past 't wel gewoon netjes dus?

Johann

Citaat van: Ties op 04-10-2007 15:11:27
Ok maar ondanks dat die plaat iets anders is past 't wel gewoon netjes dus?

Passing is helemaal 't zelfde ja.

Ties

Mooi  ;D
Net de dealer gesproken en kan beide setjes (T-5 en R) leveren voor € 280excl
Nog maar eens even kijken of er misschien nog meer mogelijkheden zijn...

Johann

Mijn ervaring is dat de T5 set een beetje wisselvallig is. Bij sommige echt sterke auto's blijft ie 't doen maar bij anderen gaat ie er gelijk door.

De R set is constanter wat dat betreft en voor het "standaard" tuning gebeuren ruim voldoende.

dennis850estate

Een set van een R past zonder problemen in een T5. Zoals Thuur al zegt is alleen de plaat anders, hij heeft zwaardere veren en bredere voering. Hij kan dus meer vermogen overbrengen. Een gewone nieuwe T5 set zal in het begin van gebruik waarschijnlijk geen problemen geven omdat de plaat nog lekker dik is en de drukgroep nog niet moegestreden is. Het kan echter geen kwaad om alvast een R koppeling te plaatsen.

Ties

Thanks everyone.
Heeft iemand toevallig de onderdeelnummers van een complete koppelingsset voor een R voor Ties?  :)

Eugene

272218 (plaat en drukgroep)

Alleen nog een druklager (en krukaskeering) erbij aanschaffen.

If it's not blown, it sucks...

volvo Paul

hoi ties , druklager partnr 9181651 :)

Ties

Thanks jongens!
Krukaslager is bij de vorige eigenaar dus ik denk dat ik die wel kan laten zitten. Toen (ongeveer 35dkm geleden) werd trouwens gezegd dat de koppeling er nog goed uit zag maar nu trap ik er bij 4000 toeren en 1.2 bar turbodruk toch zo doorheen.

Ties

Kreeg net een telefoontje van Philip.. Hij heeft nog een nieuwe T-5R koppelingset voor me liggen!!  :eusa_dance: :eusa_dance:
Zaterdag efkes op en neer naar Antwerpen.. Kan ik meteen die CY schoonheid nog eens een keer bewonderen  ;D

Johann

Citaat van: Ties op 10-10-2007 09:32:19T-5R koppelingset

Weet wel dat deze gelijk is aan de T5 koppeling, niet de R.