Over Roetmobiel en meer.....

Gestart door elianmars, 04-10-2007 22:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Hans Duiven op 26-02-2009 22:47:28
Citaat van: elianmars op 26-02-2009 21:11:29
Citaat van: Hans Duiven op 26-02-2009 20:13:28
Euh Marcel,

Ik moest de kids vandaag ophalen van sport en zat me wat te vervelen. Beetje aan de memorystand lopen kloten en toen zou ik de bijrijdersstoel ook wat naar achteren duwen. Da ging niet..wat dacht u:

De bijrijdersstoel is ook electrisch verstelbaar mét memorystanden. Ik moet nodig naar Hans Anders  ::) Het was me nog nooit opgevallen.

Wellicht rijden er toch meer rond met twee memoryseats in ons kikkerlandje ;D
Hans

Heb jij nou een R, of T-5R interieur? Appie (Liber0) heeft in zijn R ook twee memory-stoelen.

|dumbphuckmodus on| Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee |dumbphuckmodus off|
Leer op de zittingen en rugleuningen en alcantara op de zijkanten.

Hans

T-5R interieur, dus.

Jans Duiven

Dus... is het bijzonder of gewoon voor een dergelijk interieur M.?

Sbv

Gewoon, maar voor jouw maken we het bijzonder ;D

elianmars

#1293
Het enige dat echt afweek voor het uitlijnen was de sporing, trouwens. Dat gevoel had ik dus al.

Voor het uitlijnen was de sporing links- en rechtsvoor 0°28'
Na het uitlijnen aan beide kanten 0°10'

Als ik het goed heb, was het toespoor te veel, wielen stonden van bovenaf gezien iets te ver naar buiten gedraaid.
Dat zou dan betekenen dat de nieuwe stuurkogels (of spoorstangeinden, zoals ze volgens mij ook wel genoemd worden) die ik gemonteerd heb, iets korter zijn geweest dan de oude.

Klopt het wat ik zeg?  :eusa_think:

Jans Duiven

Citaat van: Sbv op 26-02-2009 23:50:03
Gewoon, maar voor jouw maken we het bijzonder ;D

Sanx!


V70 classic

Citaat van: elianmars op 26-02-2009 23:53:22
Het enige dat echt afweek voor het uitlijnen was de sporing, trouwens. Dat gevoel had ik dus al.

Voor het uitlijnen was de sporing links- en rechtsvoor 0°28'
Na het uitlijnen aan beide kanten 0°10'

Als ik het goed heb, was het toespoor te veel, wielen stonden van bovenaf gezien iets te ver naar buiten gedraaid.
Dat zou dan betekenen dat de nieuwe stuurkogels (of spoorstangeinden, zoals ze volgens mij ook wel genoemd worden) die ik gemonteerd heb, iets korter zijn geweest dan de oude.

Klopt het wat ik zeg?  :eusa_think:



Bij toespoor staan de wielen zo    /    \     lees de hartlijn v/d wielen kruisen voor de vooras


bij uitspoor staan ze zo               \       /   en hier er achter

Dus ik vermoed dat ze te veel uitspoor stonden .
Dit zou normaal zijn omdat een voorwielaandrijver altijd uitspoor staat.

Het idee daarachter is dat door de aandrijfkrachten tijdens rijden de wielen richting neutraal gaan.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

ed

Dacht het niet. Onze voorwielaandrijvers staan volgens specificaties ook gewoon op toespoor aan de voorkant!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Citaat van: elianmars op 26-02-2009 13:12:43
Clio wisser ben ik mee bezig, dus die zal ook binnenkort wel komen.

En besteld. Met dank aan Sander :)

Wat betreft de sporing, volgens Wiki hebben voorwielaandrijvers toespoor.

V70 classic

Citaat van: V70 classic op 27-02-2009 12:37:19
Citaat van: elianmars op 26-02-2009 23:53:22
Het enige dat echt afweek voor het uitlijnen was de sporing, trouwens. Dat gevoel had ik dus al.

Voor het uitlijnen was de sporing links- en rechtsvoor 0°28'
Na het uitlijnen aan beide kanten 0°10'

Als ik het goed heb, was het toespoor te veel, wielen stonden van bovenaf gezien iets te ver naar buiten gedraaid.
Dat zou dan betekenen dat de nieuwe stuurkogels (of spoorstangeinden, zoals ze volgens mij ook wel genoemd worden) die ik gemonteerd heb, iets korter zijn geweest dan de oude.

Klopt het wat ik zeg?  :eusa_think:



Bij toespoor staan de wielen zo    /    \     lees de hartlijn v/d wielen kruisen voor de vooras


bij uitspoor staan ze zo               \       /   en hier er achter

Dus ik vermoed dat ze te veel uitspoor stonden .
Dit zou normaal zijn omdat een voorwielaandrijver bijna altijd uitspoor staat.

Het idee daarachter is dat door de aandrijfkrachten tijdens rijden de wielen richting neutraal gaan.

Zo dan ,ik heb niet de gegevens dus we houden een slag om de arm  ;).
In elk geval het toespoor en uitspoor is nu bekent.
Hebben we nog wielvlucht en caster dat is voor de volgende ronden  ;)
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Wibren

1997 V70R ex-AWD: Trackday driver

Turbobiker

Ik had de laatste keer iets uitspoor laten afstellen. Moet zeggen dat dat me wat insturen betreft zeer goed bevallen is. Geeft echter wel een ander slijtagebeeld. En als je verder geen bochtenridder bent is het eerder een nadeel.
De Tussenpaus

V70 classic

#1301
Nu hadden wij vroeger niet echt een prof uitlijn bank maar meestal zetten we de voorwielaandrijvers altijd ligt uitspoor, en dan praat ik maar over een paar mm.
Het waren allemaal eigen voertuigen en we keken eigenlijk nooit naar de fabrieks gegevens.
Nooit geen klachten of vreemde slijtages gehad en dan praat ik toch over een perioden van 14 jaar.
En ik denk niet dat ze het nu anders doen  :eusa_shifty:

Maar goed die link hierboven legt goed uit waarop en hoe en wat.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

ed

Ik lijn de S60 altijd zelf uit (met een touwtje). Als ik hem op uitspoor zet wordt hij wat zoekerig. Je blijft voor je gevoel steeds corrigeren. Met heel licht toespoor is dat over en het slijtagebeeld van de banden goed.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elianmars

Citaat van: ed op 03-03-2009 10:10:08
Ik lijn de S60 altijd zelf uit (met een touwtje). Als ik hem op uitspoor zet wordt hij wat zoekerig. Je blijft voor je gevoel steeds corrigeren. Met heel licht toespoor is dat over en het slijtagebeeld van de banden goed.

Misschien in het vervolg ook maar zelf doen.
Enige dat afweek was de sporing van de voorwielen.

Ik moest er wel 94 euro voor betalen :eusa_shifty:

ed

ALs je je auto kent is het in 15 minuten gedaan, en inderdaad is uitlijnen best duur. Daar komt nog bij dat de meest uitlijners niet goed weten wat ze doen. Bij de 850/V70 ligt hetiets anders. De S60 is namelijk vierkant (spoorbreedte voor en achter gelijk). Dat maakt het uitlijnen zeer makkelijk. De 850 heb ik nog niet gedaan, maar volgens mij is de spoorbreedte achter iets kleiner dan voor. Je zult dan afstandshoutjes of iets moeten gebruiken.
Als je de auto ooit hebt laten uitlijnen en je weet dat alles verder goed staat (askanteling enzo) dan hoef je alleen de sporing nog maar bij te stellen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!