... hoge HC waarde bij 4gas meting ...

Gestart door Mjölnir, 08-10-2007 20:17:42

Vorige topic - Volgende topic

Mjölnir

Afgelopen zaterdag bij bekende dealer geweest in W'veen. Mitchelli heeft (wederom) zeer goed geholpen, waarvoor nogmaals dank!
Auto moest even aan de 4gas meting omdat de lambda waarde de laatste keer iets aan de hoge kant was.
Ik had alle vacuumslangen nog eens nagelopen en ook alle stekkers gecontroleerd. Auto liep ook perfect. Stationair 900 toeren en ook tijdens de rit naar W'veen ging het probleemloos.

Auto aan de apparatuur en toch staat er weer een veel te hoge lambda waarde, om gek van te worden (1,12). Toen even toeren gemaakt (2500 - 3500) en ineens na een minuutje begint de waarde te dalen. Vevolgens bij stationair blijft de waarde keurig 0,96 (mag tussen 0,79 en 1,03 zitten).
Ineens zien we dat de HC waarde steeds verder oploopt. We hebben geen idee wat dat betekent en omdat het voor APK ook niet van belang is halen we onze schouders op en ik zeg tegen Mitchel dat ik het wel eens op het forum ga zetten (bijdeze  ;D).
Inmiddels weet ik dat HC staat voor koolwaterstofverbindingen (in NL hebben we het overigens over "CH"). M.a.w. het is gewoon de brandstof.
O2 is ook een klein tikkie aan de hogekant, namelijk 2,33%. De HC geeft een waarde van 2830 ppm (of te wel 2830 deeltjes brandstof per miljoen deeltjes). Ik heb inmiddels begrepen dat dit er maximaal 600 mogen zijn.

Heeft er iemand een idee wat  de oorzaak is van een te hoge HC?

gr.

Maarten
a.k.a. Mjölnir

PS. ik heb nog iets gepost, want toen ik thuis kwam is er nog iets gebeurd maar dat staat volgens mij los van dit verhaal .... of niet ???? zie link
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21982.0
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

-D©©©L-

Citaat van: Mjölnir op 08-10-2007 20:17:42M.a.w. het is gewoon de brandstof.

Precies, (te) rijk mengsel.

ps. wat is dat toch met die puntjes aan het begin van het onderwerp ?

Mjölnir

... mooie puntjes  ;D

OK, mengsel is te rijk. Maar hoe kan het dat de HC waarde zover oploopt terwijl de lambda goed blijft.
De lambda is een waarde die wordt berekend aan de hand van de metingen van CO2, CO, O2, NOx etc.
In de formule van de berekening van de lambda waarde wordt ook de HC waarde meegenomen.
Als de HC steeds verder toeneemt zou de lambda waarde lager moeten worden, maar dat gebeurt niet ??

??? ???

Wie weet er raad?

groet,

Maarten
a.k.a. Mjölnir
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

thuur

Citaat van: Mjölnir op 08-10-2007 20:17:42
... O2 is ook een klein tikkie aan de hogekant, namelijk 2,33%. De HC geeft een waarde van 2830 ppm (of te wel 2830 deeltjes brandstof per miljoen deeltjes). Ik heb inmiddels begrepen dat dit er maximaal 600 mogen zijn.

Heeft er iemand een idee wat  de oorzaak is van een te hoge HC?

...

Ik heb dit ook gehad bij mijn 2.0 20V.. Hebben we toen niet goed gekregen, maar later bleek dat ik sterk vervuilde injectoren had.

Gr ;)

alfredgeel

HC duidt op het aantal onverbrande deeltjes brandstof in de uitlaatgassen. maw een slechte verbranding.
Uit de losse pols schud ik dan volgende oorzaken. haperende of lekkende injector, benzinedrukregelaar of dergelijke. Maar ook een koude motor of motor met slechte compressie geeft dit soort resultaten.

ik zou me nog niet te veel zorgen maken. ga eens goed rijden , zorg er voor dat de motor warm is en vooral bekijk de waarde als de ventilator niet aanslaat, want op dat moment beïnvloed je mengselsamenstelling.