Bovenste motorsteun, rubber tegen schutbord kapot

Gestart door KMvrtr, 26-10-2007 16:40:28

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Ik heb diverse motorsteunrubbers ineens vervangen:
- grote steun bij multiriem
- steuntje voor onder
- bovenste motorsteun

Bij montage van de laatste viel me op dat het kleine rubber tegen het schutbord ook bepaald niet fris meer is.
Daarover ben ik echter op dit forum nog niks tegen gekomen. Is het zo ongewoon dat die ook versleten is?

Ludo

Citaat van: KMvrtr op 26-10-2007 16:40:28
Is het zo ongewoon dat die ook versleten is?

:eusa_think:
volgens mij ben jij de eerste.

gefeliciteerd.  :evil:

Enno

Ik heb diverse motorsteunrubbers ineens vervangen:
- grote steun bij multiriem
- steuntje voor onder
- bovenste motorsteun

Bij montage van de laatste viel me op dat het kleine rubber tegen het schutbord ook bepaald niet fris meer is.
Daarover ben ik echter op dit forum nog niks tegen gekomen. Is het zo ongewoon dat die ook versleten is?

QBM ;)....powerflex...hydraulische steunen....

Mijn stelling is, eerst de motorsteunen rondom vervangen & dan bepalen welke steun je het beste kunt vervangen door een stijvere. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de verstevigde steun aan de versnellingsbak (onderzijde). De rest gewoon vervangen door standaard spul. Als je alleen bovenste doet (powerflex) los je de oorzaak van het kantelen niet op, namelijk rondom versleten motorsteunen.

Volgens mij heeft Marco (DCCCL) een mooi plaatje van een oude & een nieuwe hydraulische motorsteun in het vooronder (er zit er eentje achter en eentje voor). Als je die vervangt rijdt je auto daarna een stuk beter.
Het is maar de vraag of een powerflex dan nog nodig is......wat mij betreft is het antwoord Nee.

KMvrtr

Ik heb nu alles vervangen door standaard rubber. En dat geeft voor mij (als nog onervaren T-5R rijder) al een prima verbetering.

De verstevigde steun aan de bakzijde lijkt bij mij nog in orde. Die bij de multiriem was echt behoorlijk gaar.
Bovenste motorsteun is 8000 km geleden gedaan. Maar hij begon alweer te scheuren vanwege de rotte steunen onder.
Vandaar dat ik ze allemaal ineens heb vervangen, ik hou niet van symptoombestrijding.
Had alleen niet verwacht dat dat kleine rubber bij het schutbord ook moet. Die had ik dan ook niet bij de hand.

Enno

Die is bij mijn 850 ook zo verrot als de pest, en eigenlijk niet gek ook.....de bovenste steun gaat eerst kapot. Vervolgens komt alle kracht op de steun aan het schutbord. Bovendien, als ik zo vrij mag zijn, als je hydraulische steunen zijn "ingezakt", dan is het logisch dat de ophanging aan de bovenzijnde ook mee naar boven gaat hange. Dat betekent in dit geval dat het rubber aan het schutbord naar beneden wordt geduwd (van de voorzijde af). Ik denk dat ik tezijner tijd er ook nog wel een paar motorsteunen bij ga bestellen...t.w. de 2 hydraulische & de schutbord steun. Dan zijn ze ook bij de 850 allemaal vervangen door verse. De rest heb ik al op voorraad....

-D©©©L-

In gemonteerde positie leek de oude "hydraulisch" gedempte steun nog aardig netjes. Eenmaal uitgebouwd was het plaatje iets minder florisant. Let vooral op het lengte verschil in onbelaste toestand.:

Er zit nog een soort gelijke stuur aan de zijkant van de versnellingsbak, op het stuurhuis.
Pas wel op bij het vervangen van deze steunen, als je het blok te hoog optilt kan dat schade geven aan de steekassen.

Enno

dat zijn mooie plaatjes om de oorzaak ;) te illustreren........zeker bij km standen > 200.000 en leeftijden waar je u tegen zegt...genoeg reden om hier eens aan te denken.

Emiel

Ben ik vorige week ook achter gekomen...en het is waarschijnlijk al een jaar zo. Nieuwe is €23.55 ex.

Enno

De variant van Scantech. De basis voor de QBM variant. Ik heb aardig wat lopen duwen & trekken. Maar ik krijg geen beweging in dit rubber. Bij de 850 gaat deze er sowieso in, want je kunt dit rubber bij de 850 met slechts geringe kracht heen en weer doen bewegen.

De prijs van dit ding ;) EUR 16 en nog een klein beetje. Merk is gewoon scantech. Met deze nieuw & de onderste transmissie steun nieuw, moet het blok sowieso al een stuk steviger in het vooronder liggen....

De rest moet je uiteindelijk ook vervangen.....

KMvrtr

Ziet er goed uit.
En waar vind ik Scantech producten?

Enno

www.volvo-parts.nl

Daar heb ik hem vandaag vandaan. Met deze motorsteun heb je volgens mij geen powerflex meer nodig. Zeker als je de onderste ook gelijk mee vervangt (die is zomogelijk nog meer gaar dan de schutbord steun) door een scantech exemplaar dan denk ik dat je motorgeluid met deze steunen wel eens aangenaam toe gaat nemen. Het rijplezier echter ook...geen of nauwelijks kantelende motor.....

razorx

Citaat van: Enno op 27-10-2007 21:25:41
www.volvo-parts.nl

Daar heb ik hem vandaag vandaan. Met deze motorsteun heb je volgens mij geen powerflex meer nodig. Zeker als je de onderste ook gelijk mee vervangt (die is zomogelijk nog meer gaar dan de schutbord steun) door een scantech exemplaar dan denk ik dat je motorgeluid met deze steunen wel eens aangenaam toe gaat nemen. Het rijplezier echter ook...geen of nauwelijks kantelende motor.....

Dank je voor de site tip!

Eugene

Ik heb deze preventief vervangen bij de blok/bak wissel en moet zeggen dat ik nu meer trillingen in het interieur heb.

If it's not blown, it sucks...

razorx

Citaat van: Eugene op 27-10-2007 22:01:44
Ik heb deze preventief vervangen bij de blok/bak wissel en moet zeggen dat ik nu meer trillingen in het interieur heb.

Ik vermoed dat de diverse rubbers echt met elkaar in balans moeten zijn, om de krachten goed te verdelen.

Ik denk dat dat snelslijtendevolvobovenstemotorsteun (10 * woordwaarde) niet voor niets zo gemaakt is als het is.

Als de stijfheden van de rubbers in ballans zijn worden de krachten en het geluid beter verdeeld, denk ik.

Enno

Citaat van: Eugene op 27-10-2007 22:01:44

is dat dan positief te noemen ;)?