Olieverbruik 850, 2.5 ltr, 10klepper

Gestart door hagen63, 29-10-2007 11:49:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rody

Citaat van: reneetje op 29-10-2007 21:04:26
Ben benieuwd dan , maar wat spoel je (los) dan met dat spul. ??? ::)

o.a. sludge en koolaanslag.

soms komen vastzittende zuigerveren weer los.

wepster

Citaat van: reneetje op 29-10-2007 21:04:26
Ben benieuwd dan , maar wat spoel je (los) dan met dat spul. ??? ::)





al je olie kanalen en de openingen in je kop en blok waar olie door gaat zelfs je leidingen en een deel van je carterventilatie word er door gereinigt
al de zoo genaamde slusch die er zich door de jaren in het blok heeft gevormd word er uitgedrukt en dat zorgd weer voor een schoon blok van binnen zodat de olie weer de normaale weg kan volgen die hij behoord te volgen en er dus niet uitgedrukt word op plaatsen waar het niet gewenst is (lees zweten of verbruik door de verbranding)


greets wepster

reneetje

Tja, baat het niet dan schaadt het niet , zullen we maar zeggen.
Altijd de moeite waard om te problemen , maar door een middeltje bij de olie te gooien en zo van een olie verbruik af te komen van 1 ltr op de 1000, gaat er bij mij moeilijk in, maar we zullen zien. ;)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

pwassink

#33
Lees dan wel even goed de handleiding van Forte motorflush..

De visco en kleef eigenschappen van de olie worden behoorlijk door dit goedje aangetast.
de boel echt belasten staat volgens mij niet op t label en lijkt mij ook zeker niet raadzaam.

ik heb het zelf ooit gebruikt in een poging van wat geklapper van stoters af te komen.
Ook ik was verbaasd van zowel de waterdunne olie als de hoeveelheid troep die met de flush meekwam,
heb direct daarna een paar duizend km met een wat dikkere goedkope olie gereden. Dit dan zowel om de eerste lekkages tegen te gaan vanwege de weggevreten vuilkraagjes achter keerringen als om de rest van de losgemaakte zooi en forte residue op te nemen, das was ook chocolademelk bij de wissel.
Wel telkens filter meewisselen, en de tweede maal (goedkope olie) ook even de koeler afgelaten.

Desondanks zat er nog steeds een hoop meuk in mijn carter en was het blok van binnen verre van schoon toen de onderkant er een keer onderuitging ..

(heb nog ergens foto.. zal es zoeken..)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

Peter, jouw advies is ook stationair laten draaien?.
en dan bv een paar keer wisselen na zo'n duizend km en 10w40 gebruiken?.

pwassink

#35
Citaat van: Ludo op 29-10-2007 21:26:17
Peter, jouw advies is ook stationair laten draaien?.
en dan bv een paar keer wisselen na zo'n duizend km en 10w40 gebruiken?.


Yep

as discussed before ..

Met flush mag het wel goed rond en met een licht verhoogd toerental kan ook wel..
maar niet zwaar belasten  miz.

En die olie die je gebruikt om hem weer te vullen na de flush mag wat dikker zijn, ik heb daarvoor relatief goedkope 10 of 15w40 olie gepakt en daarmee braaf gereden omdat ik wist dat ik die er zeer vlot weer uit zou gooien, en dat was nodig ook .. Deze was al heel snel echt goor ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Ludo

oke, ik ga het proberen.
maar eerst nog een ander probleempje oplossen.  ;D


wepster

Citaat van: Ludo op 29-10-2007 21:36:24
oke, ik ga het proberen.
maar eerst nog een ander probleempje oplossen.  ;D



en dat is??? ??? ???
toch niet weer je verlichting van je deur he


ik ben eens benieuwd hoe het spul werkt als je het doet zo als ze het voor schrijven met het stationair draaien ???
ik heb het een beetje geforceerd maar nogmaals mijn komplimenten ik ben er zeer tevreden over het verbruik is geweldig gedaald en daar doen we het toch voor of niet?

Ludo

Citaat van: wepster op 29-10-2007 21:54:53
en dat is??? ??? ???
toch niet weer je verlichting van je deur he 

o ja dat ook nog, maar dat is niet zo dringend.  ;D
zal wel een nieuwe microswitch worden.
vrijdag eerst een nieuwe radiator plaatsen, die lekt.

ed

Citaat van: wepster op 29-10-2007 20:56:09
Citaat van: Ludo op 29-10-2007 20:41:18
Citaat van: reneetje op 29-10-2007 20:18:21
Citaat van: Ludo op 29-10-2007 20:11:42
:eusa_think:
dan maar eens een motorflushdag organiseren.  ;D

Dergelijk olie verbruik los je helaas niet op met een flush, daar is meer voor nodig. :-\
Waar blijft het dan, zou je zeggen.
Het hele carter ventilatie gebeuren zal uiteraard brandschoon zijn, en lekken zal ie ook niet, toch?
Turbo is vervangen, nadien weleens een intercoolerslang los gehad en nagekeken op olie aanwezigheid?
Koelwater ook mooi helder?

allemaal gecontroleerd en/of vervangen, en geen drupje olielekkage.
de vraag is inderdaad, waar blijft de olie dan?.
van verschillende kanten, waaronder de dealer kreeg ik het advies om de motor met forté te flushen omdat er goeie ervaringen en resultaten zijn i.v.m. olieverbruik.
ik wil het toch gaan proberen bij de volgende oliewissel.


wel even een goede tip ludo
gooi die fluch er in en maak dan een rit van minimaal 50 km bij warme motor dan bij thuis komst direct aflaten en de roffel eens verwennen met 10W40 of 15W40 half synteet geloof me het werkt echt .
ik heb dat ook gedaan en mijn verbruik is ook gezakt van 1:1000 naar 1:5000
schrik niet van de olie vloeibaarheid als je hem aflaat het is nog dunner dan water maar het werkt dus ECHT DIE FLUSCH



Ik meen dat op de verpakking staat dat je absoluut niet met de auto mag rijden als de flush erin zit!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

-D©©©L-

van de forte website:

CiteerGebruik bij reparaties:

Bij een eerste behandeling of voor een reparatie, altijd 2 x 400 ml Forté Motor Flush toevoegen aan 4 liter carterinhoud. Breng de motor op bedrijfstemperatuur en laat deze 30-45 minuten stationair draaien.
Tap de olie af en controleer of de motor schoon is.
Bij zware verontreinigingen kleppendeksel, nokkenassen, cilinderkop, carterventilatie en eventueel carter handmatig reinigen en daarna nogmaals 2 x 400 ml Forté Motor Flush aan 4 liter motorolie toevoegen, en nadien weer controleren of de motor schoon is.
Monteer een nieuw oliefilter (noodzakelijk!) en vul het carter met nieuwe olie.

Gebruik bij onderhoudsbeurten:

400 ml Forté Motor Flush toevoegen aan 4 liter oude olie en de motor 15 minuten onbelast laten draaien. (verder als boven, oliefilter vervangen!)

hagen63

Beste reageerders, en dat zijn er veel, bedankt voor jullie reakties en suggesties.
Ik ga de "Forte-site maar eens goed doorlezen en omdat ik redelijk a-technisch ben eea overleggen met mijn volvomomteur.
Het peil ook maar eens laten zakken en zien of deze onder minimum gaat aangeven na hoeveel kilometers.
Ik weet echt wel via welke opening bijgevuld moet worden en welke peilstok het oliepeil aangeeft hoor.
Nogmaals dank en ik houd jullie op de hoogte.
Ik wil nog lang blijven ROFFELEN met mijn fijne 850!

Racingbrick

Nu jullie het er toch overhebben, ik heb ook een olieverbruik net als dat bij Mehn, ook een T5 ( op LPI en automaat toevallig... maar dat staat er verder los van)

Ook bij mij kwam het recentelijk voor dat ik geen olie meer aan de peilstok had, pff das wel even schrikken.

Niet lang daarvoor heb ik ook een paar keer flink bij moeten vullen, vaak wel 1 liter per keer, of minimaal een halve liter.
Ik heb het dan over 1000 a 1500 km tussen het bijvullen door.
Het "zuip: gedrag deed zich voor nadat ik was overgestapt op 5W40 olie, een vol syntheet.
Wat er daarvoor in zat weet ik niet, ik vermoed 10w50 half syntheet.
Tevens heb ik het gevoel dat de motr daar altijd mee gesmeerd is geweest, gewoon standaard olie van een garagebedrijf.

Tevens is de carterventilatie vervangen bij 165.000 km, door Mesman en heb ik de keerring achter de verdeler vervangen..

Mijn vermoedens zijn:

- 5W is te dun voor deze motor
- de motor heeft altijd op 10W en mogelijk 15W gedraaid in het verleden.
- vorming van sludge in het blok, km stand was 162.000 in 11 jaar.....
  dus weinig km's per jaar en weinig lange stukken..

Er is ook nog een andere oplossing, een beetje ATF toevoegen net als de Forte
vlak voor het verversen..

Ernstige lekkage(s)  heb ik niet, pluimen doet hij niet ( pluimtest gedaan), onderdruk heb ik ook niet, nieuwe carterventilatie gemonteerd, en het blok is in zeer goede conditie ( mag ook wel bij 187k) , hij loopt als een speer verder...

Wat te doen, ? :eusa_think:

een Flush met Forte of met ATF?
De olie MOET er binnenkort uit en ik vraag me echt af of ik weer die 5W40 volsyntheet er in moet gaan doen.
Mischien toch maar een 10W gaan proberen?
Het is mogelijk dat als ik doorga met de 5W het verbruik zal gaan stoppen, of gewoon zal doorgaan... :eusa_think:


   

de boekhouder

ik gebruik zelf 10W40 volsyntheet; begrijp ik nu goed uit voorgaande dat het toegenomen olie verbruik kan ontstaan doordat er eerder een andere olie ingezeten heeft (15W40, of een halfsyntheet) ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Turbo-Geek

Nee, maar een andere olie (bijv. een dikkere olie) kan wel voor minder verbruik gezorgt hebben waardoor het nu (met een dunnere olie) veel sneller opvalt dat ie meer olie verbruikt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------