Olieverbruik 850, 2.5 ltr, 10klepper

Gestart door hagen63, 29-10-2007 11:49:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: de boekhouder op 30-10-2007 11:08:39
ik gebruik zelf 10W40 volsyntheet;

welke is dat dan?.
volgens mij bestaat volsynthetisch niet in 10w40.

)()()sT

Ik heb Castrol Magnatec ofzoiets.
Volgens mij vol-s.

???

Turbo-Geek

Idd 10W40 is altijd semi-synth ......
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

Citaat van: )()()sT op 30-10-2007 12:16:45
Ik heb Castrol Magnatec ofzoiets.
Volgens mij vol-s.

???

Magnatec heb je in vol en half synthetisch.
volsynthetisch (5w40) is in deze moeilijk te vinden.

Johann

Volgens sommige fabrikanten is 10W-40 vol synth wel leverbaar maar ik zou persoonlijk met een dusdanig hoog verbruik helemaal niet voor een volsyntheet gaan...

Probeer ipv een 5W-30 of 40 eerst eens een 10W-40 en kijk of het probleem zich blijft voordoen.
Ik zie de toevoeging een beetje als een lapmiddel. Mocht het de kleprubbers zijn dan doe je er denk ik verstandiger aan toch maar de knip te trekken en nieuwe rubbers te laten installeren.

Ludo

Citaat van: Johann op 30-10-2007 12:25:14
Mocht het de kleprubbers zijn dan doe je er denk ik verstandiger aan toch maar de knip te trekken en nieuwe rubbers te laten installeren.

hoe kan je 100% vaststellen dat de klepsteelrubbers de oorzaak zijn?.

Johann

Citaat van: Ludo op 30-10-2007 12:29:19
Citaat van: Johann op 30-10-2007 12:25:14
Mocht het de kleprubbers zijn dan doe je er denk ik verstandiger aan toch maar de knip te trekken en nieuwe rubbers te laten installeren.

hoe kan je 100% vaststellen dat de klepsteelrubbers de oorzaak zijn?.


100% is moelijk maar vaak is er wel een licht olie walm/geur merkbaar. Hoeft niet perse blauw te zijn.

de boekhouder

Citaat van: Johann op 30-10-2007 12:25:14
Volgens sommige fabrikanten is 10W-40 vol synth wel leverbaar maar ik zou persoonlijk met een dusdanig hoog verbruik helemaal niet voor een volsyntheet gaan...

Waarom niet, ofwel wat is het verschil ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Johann

#53
Citaat van: de boekhouder op 30-10-2007 12:51:12
Citaat van: Johann op 30-10-2007 12:25:14
Volgens sommige fabrikanten is 10W-40 vol synth wel leverbaar maar ik zou persoonlijk met een dusdanig hoog verbruik helemaal niet voor een volsyntheet gaan...

Waarom niet, ofwel wat is het verschil ?

Portemonee?
Bij 1 ltr op 1000 KM rij je met 5000 km de inhoud van het carter weg plus dat je er nog nieuw olie bij doet en dat is ruimschoots binnen de interval van een goedkope, maar zeker niet slechte, huis tuin en keuken olie.


Racingbrick

Citaat van: Ludo op 30-10-2007 12:02:51
Citaat van: de boekhouder op 30-10-2007 11:08:39
ik gebruik zelf 10W40 volsyntheet;

welke is dat dan?.
volgens mij bestaat volsynthetisch niet in 10w40.

wel in 10W50...
10W40 ook nog nooit gezien...

Racingbrick

Citaat van: Johann op 30-10-2007 12:25:14
Volgens sommige fabrikanten is 10W-40 vol synth wel leverbaar maar ik zou persoonlijk met een dusdanig hoog verbruik helemaal niet voor een volsyntheet gaan...

Probeer ipv een 5W-30 of 40 eerst eens een 10W-40 en kijk of het probleem zich blijft voordoen.
Ik zie de toevoeging een beetje als een lapmiddel. Mocht het de kleprubbers zijn dan doe je er denk ik verstandiger aan toch maar de knip te trekken en nieuwe rubbers te laten installeren.

Zal ik er eens mineraal in flikkeren? of is dat slecht voor de turbo lagertjes?
Gewoon een 15W of zo...


pwassink

Houd er wel rekening mee dat indien de motor altijd op mineraal of semy-synt gelopen heeft je soms
alleen al door het swithen naar een (dunne) volsyntheet al een hoop troep in je blok oplost, ook kunnen sommige keerringen wat gaan lekken hierdoor, deels doordat je een vuilkraagje net achter de keering verwijdert, deels doordat die olie wat dunner is en ook wat met de oude harde keerringen kan reageren.

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Vol syth olie is bijna niet te koop. 99,99% van alle motor olie is "gekraakte" minerale olie.

thuur

Citaat van: hagen63 op 29-10-2007 11:49:07
Geacht Forum, sinds 6 jaar 850-rijder en met veel plezier. JP-LF-60.
Het bouwjaar is okt '93 en met 247.000 op de klok.

Grappig (niet dat je er wat aan hebt), maar ik ken de -65 (kenteken) :D

Citeer
1/2 jaar terug gemeld van rook na enige tijd stationair draaien.... Door weinige jaarkilometers (+/- 9000) ...

Het een zou wel eens verband kunnen houden met het ander. Door de weinige km's blijft er snel 'aanslag' achter in een motor. Uiteindelijk zal dit de werking van zuigerveren/kleprubbers etc. nadelig beinvloeden. Zolang je niet spreekt van een extreem verbruik (dwz > 1 liter per 1000km) zou ik er niet te wakker van liggen.

20W50 zou ik er persoonlijk niet in kieperen. Dit is buiten de specificaties wat de fabrikant opgeeft. Te dik en onvoldoende smering bij vriestemperathuuren.


Overigens kan ik zelf meepraten over dit euvel, ik heb het ook. Ik heb een turbo, maar die is al vervangen. Volgende stap wordt het blok spoelen zodat de 'aanslag' hopelijk verminderd en het olie-dampen-syndroom zo goed als weggaat. Alle 'standaard' checks zijn al geweest: bougies zijn droog, geen rook bij gaslos/volgas op snelweg, geen korte ritten, geen stank, koelwater blijft nu mooi helder, ...

De methode van spoelen verschilt per middel. LEES DE GEBRUIKSAANWIJZING. Mocht je het niet doeltreffend genoeg vinden: na 2000km olie weer aflaten en verversen (altijd incl. filter!).

De nadelen van flushen: houd rekening met een rokende motor en een lekkende keerring. 9 van de 10 keer is dit tijdelijk, maar garanties krijg je niet.

Methode: Forte is goed spul en zeker een aanrader in deze problematiek. ATF is ook een optie, maar ik zou het niet door elkaar gooien! Ondanks dat je bij de meeste methodes de motor ca. 15 minuten stationair moet laten lopen is een paar minuten verhoogd toerental niet destructief. Wel idd meteen aflaten en altijd het filter wisselen.


Gr ;)