zelf uitvoeren kleine beurt

Gestart door de boekhouder, 29-10-2007 12:18:45

Vorige topic - Volgende topic

de boekhouder

Beste lezers,

na ongeveer een ruim half jaar ieder weekend onder de motorkap te hebben gekeken en iedere keer weer geconcludeerd te hebben dat ik behalve het controleren van de diverse vloeistofniveau's eigenlijk bar weinig (praktische) kennis van m'n eigen auto heb, heb ik de volgende vraag:

1. wat houdt een kleine beurt bij onze auto in ?

2. (en nu komt het) kan ik dat zelf ?

(mensen uit m'n vrienden-kennissen- en familiekring die dit zouden lezen, zouden nu waarschijnlijk omvallen van het lachen......   ;) ;echter, liever zeker weten dat dit niets voor mij is, dan afvragen of ik dit wel zelf zou kunnen)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Misha

Citaat van: de boekhouder op 29-10-2007 12:18:45
Beste lezers,

na ongeveer een ruim half jaar ieder weekend onder de motorkap te hebben gekeken en iedere keer weer geconcludeerd te hebben dat ik behalve het controleren van de diverse vloeistofniveau's eigenlijk bar weinig (praktische) kennis van m'n eigen auto heb, heb ik de volgende vraag:

1. wat houdt een kleine beurt bij onze auto in ?

2. (en nu komt het) kan ik dat zelf ?

(mensen uit m'n vrienden-kennissen- en familiekring die dit zouden lezen, zouden nu waarschijnlijk omvallen van het lachen......   ;) ;echter, liever zeker weten dat dit niets voor mij is, dan afvragen of ik dit wel zelf zou kunnen)
Hoewel de definitie verschilt, is er niet persé sprake van een grote- en een kleine beurt.
Het is een onderhoudsschema, wat je bijvoorbeeld  Hier kunt vinden...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Je hebt natuurlijk intervallen van diverse meelopende delen die vervangen dienen te worden.

In principe houdt een "beurt" als basis in dat je olie+filter ververst, luchtfilter en de rest goed nakijkt.
Volgens het schema kun je dan op vaste km-standen ook de benoemde delen vervangen.

de boekhouder

Is dat goed zelf te doen (kan ik de olie vervangen zonder een brug )?

(niet lachen     ;) )
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Gmid

Olie is te vervangen zonder brug, maar niet handig, en in de meeste plaatsen zelfs niet toegestaan.
Volvo C30 '12

)()()sT

Heb je wel bv. bokken?
Om nou onder de auto te kruipen en je filter er af te pielen is niet handig.
Aan de onderzijde moet je ook de olie aflaten hè.

Succes! Je komt er wel :)

llinssen

Hier mijn bevindingen mbt oliewissel:

LINK naar topic

Bokken zijn wel handig, maar je gaat er echt onder liggen. Heel veilig voelde ik me niet.
Niet lang na mijn klusje was er een krantenbericht over iemand die was overleden omdat hij zijn auto bovenop zich kreeg.

Gelukkig heeft een vriend van mij nu een smeerput....!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.