Van regenband naar winterband of lekker zo laten??

Gestart door V70R-obert, 30-10-2007 21:51:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MarcoV

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 00:30:33
Citeerhoe kun je een gefundeerde mening geven over het verschil als je er zelf nog nooit gebruikt van hebt gemaakt

Welk verschil zou er dan moeten zijn als ik in de winters geen last van tractie problemen of wat dan ook ? Zou het monteren van winterbanden dan uitmaken als ik me zo prima red ?
Ik weet best dat winterbanden meer tractie hebben onder koude omstandigheden maar zolang je gewoon voldoende tractie hebt is de extra hoeveelheid tractie geen issue.
Ik weet niet wat jullie allemaal doen met de auto maar ik cross niet over ondergesneeuwde bospaden en nogmaals snelwegen die vol liggen met sneeuw is meer iets voor op ansichtkaarten.

Ik heb meer het idee dat dit een discussie wordt waarbij het gaat om het 'interessant' doen omtrent winterbanden dan daadwerkelijk zinvol gebruik hiervan.




Met winterbanden heb je onder natte en koude omstandigheden tegelijk een veel kortere remweg! Dit kan tientallen meters schelen en daardoor wel of geen aanrijding!

MarcoV

V70R-obert

Maar heeft een goede regenband niet deze zelfde eigenschappen?

Turbobiker

Citaat van: Ludo op 30-10-2007 23:13:38
Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2007 22:16:48

heb nog NOOIT dedicated winterbanden gehad en heb ze ook nog nooit nodig gehad.

hoe kun je een gefundeerde mening geven over het verschil als je er zelf nog nooit gebruikt van hebt gemaakt. ???

:eusa_think:

Citaat van: -D©©©L- op 30-10-2007 23:20:29
Citaat van: Turbo-Geek op 30-10-2007 22:36:21
CiteerGa maar eens storingsdiensten doen in N/O nederland en het stukkie .de er tegenaan. Het feit dat je zelf nog niet uit de sneeuw hebt staan graven en geen problemen kent om s'winters veilig bij de klanten in het buitengebied te komen wil nog niet zeggen dat winterbanden onzin zijn.

Dat hoor je mij ook NERGENS zeggen 

Nee, klopt. Daarom staat het er ook zo...  Reading is fundamental  ;)

Nu voegt dit stukje van mijn post weinig toe. Maar kan iemand deze twee posters vertellen dat ze absoluut nietszeggend bezig zijn, en daarbij doen alsof ze heel interessant zijn. DCCCL geeft het al aan: als je mijn (zijn) post leest dan zie je dat ik absoluut géén uitspraak doe. SCHRIJF DAN OOK NIETS OP :eusa_wall:


Uit de Autoweek nr. 44 - 2007:

"De banden-industrie en -handel doet u graag geloven dat winterbanden bittere noodzaak zijn en proberen daar zelfs de politiek van te overtuigen" ... "Bij lage temperaturen in combinatie met neerslag, kunnen wintersloffen zeker het verschil zijn tussen wel of geen aanrijding. Het veelgenoemde omslagpunt van 7 graden is echter niet correct. Deze indicatie is jaren geleden een keer vastgesteld, maar uit onze eigen tests blijkt die niet meer actueel te zijn. De ontwikkeling van zomerbanden staat namelijk ook niet stil: die doen het dankzij steeds uitgekiendere profielen en de toepassing van silica steeds beter onder slechtere omstandigheden."

En dan:

"Op nat asfalt komen de prestaties van winterbanden pas rond het vriespunt in de buurt van zomerbanden, op droog wegdek moet het daarvoor beduidend onder nul zijn."

Pas bij sneeuw zijn winterbanden duidelijk superieur.

Dus: bij regen zijn winterbanden duidelijk minder dan zomerbanden, tenzij het vriest. Kijk je naar de feiten dan vriest het hier nauwelijks en zeker in drukke regio's wordt bij de minste kans al preventief gestrooid.
Maar het regent wel vaak. Ook, of juist in de winter. Regenbanden lijkt me dan een zeer verstandige keuze.

Wel met genoeg profiel echter...

Lijkt me dat er nu wel een slotje op kan.
De Tussenpaus

Turbo-Geek

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 09:59:45
AMEN  :eusa_clap:  duidelijk verhaal.

dus autoweek heeft het bij het rechte eind, ondanks dat wat er door (allerhande)deskundigen word gezegd?.
prachtig, zo'n kortzichtigheid...  :eusa_clap:
::)

Turbobiker

Citaat van: Ludo op 31-10-2007 10:09:24
Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 09:59:45
AMEN  :eusa_clap:  duidelijk verhaal.

dus autoweek heeft het bij het rechte eind, ondanks dat wat er door (allerhande)deskundigen word gezegd?.
prachtig, zo'n kortzichtigheid...  :eusa_clap:
::)

Doe je het weer...

Kom nu eens met uitspraken en de toenaam van degene die die uitspraken doet.


Ik ken jongens uit de bandenindustrie die het verhaal van (onder andere) Autoweek volledig ondersteunen.
De Tussenpaus

Turbo-Geek

Het geeft MIJN ervaringen goed weer, of dat klopt met wat de heren deskundige zeggen zal me jeuken.
Ik weet dat ik 0 schades heb gereden en ook gewoon de winters ben doorgekomen en nog nooit winterbanden heb gebruikt, PUNT.
Ik woon niet inZuid Duitsland, Switzerland en zelfs niet in Zweden dus ik snap jouw 'strijd' niet om mensen te overtuigen die prima zonder kunnen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Misha

Ik heb 2 seizoenen wel met winterbanden gereden, en dan vooral omdat ik ze via het werk voor nog geen 100 euro voor een set heb (Vredestein en Michelin Alpin), maar het onderschrijft inderdaad wat Lars schrijft: alleen op echte sneeuw en in een dikke laag modder zijn ze beter.

Bij gewoon koud en nat weer (en dan praat ik inderdaad tot enkele graden onder nul, zoals in NL eigenlijk altijd), vind ik de Michelin zomerbanden veel beter, stabieler en stiller. Geen merkbare achteruitgang in grip.
Vooral het 'sleuren' van winterbanden vind ik verschrikkelijk irritant: een minirotonde op WiBa waarbij je per ongeluk (of in mijn geval expres) de schuine rand raakt geeft op ZoBa geen krimp, terwijl een WiBa de hele auto de rand op lijkt te trekken. Ook het bochtgedrag wordt waggeliger.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 31-10-2007 10:18:41
ik snap jouw 'strijd' niet om mensen te overtuigen die prima zonder kunnen.

wie probeer ik te overtuigen. ???
eenieder doet wat ie zelf wil, zal mij worst wezen wat ieder doet of laat.
iets komen vertellen waar je geen ervaring mee hebt, en dan ook nog stug volhouden, dat vind ik nergens over gaan.

thuur

Citaat van: Turbobiker op 31-10-2007 09:55:24
Uit de Autoweek nr. 44 - 2007:

"De banden-industrie en -handel doet u graag geloven dat winterbanden bittere noodzaak zijn en proberen daar zelfs de politiek van te overtuigen" ... "Bij lage temperaturen in combinatie met neerslag, kunnen wintersloffen zeker het verschil zijn tussen wel of geen aanrijding. Het veelgenoemde omslagpunt van 7 graden is echter niet correct. Deze indicatie is jaren geleden een keer vastgesteld, maar uit onze eigen tests blijkt die niet meer actueel te zijn. De ontwikkeling van zomerbanden staat namelijk ook niet stil: die doen het dankzij steeds uitgekiendere profielen en de toepassing van silica steeds beter onder slechtere omstandigheden."

En dan:

"Op nat asfalt komen de prestaties van winterbanden pas rond het vriespunt in de buurt van zomerbanden, op droog wegdek moet het daarvoor beduidend onder nul zijn."

Pas bij sneeuw zijn winterbanden duidelijk superieur.

Dus: bij regen zijn winterbanden duidelijk minder dan zomerbanden, tenzij het vriest. Kijk je naar de feiten dan vriest het hier nauwelijks en zeker in drukke regio's wordt bij de minste kans al preventief gestrooid.
Maar het regent wel vaak. Ook, of juist in de winter. Regenbanden lijkt me dan een zeer verstandige keuze.

Wel met genoeg profiel echter...

Lijkt me dat er nu wel een slotje op kan.

Dus als de Story van autoland het zegt is het zo ???

Wat een flauwekul zeg. En waarom stellen landen die met haast alle veiligheidsregels strenger zijn dan NL winterbanden verplicht tijdens sneeuwval? Zeker een enorme conspiracy tussen de overheden de bandenfabrikanten.

Wel gaaf dat jullie, zo onervaren op dit vlak, dit ff hebben ingezien en wereldkundig hebben gemaakt :eusa_clap:



Gr ::)

Turbo-Geek

CiteerEn waarom stellen landen die met haast alle veiligheidsregels strenger zijn dan NL winterbanden verplicht tijdens sneeuwval?

Wellicht omdat landen zoals bijv. Duitsland 'iets' meer sneeuwval kennen dan ons land ......

Maar eh, Lars droeg tenminste iets concreets aan ipv te verschuilen wat deskundigen menen en landen verplichten zonder dat hier iets concreets wordt aangedragen.
Oh, en ja de banden industrie speelt er handig op in want ook die moeten winst maken, zeker tegenwoordig met steeds meer concurentie uit Azie.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Gmid

Geen mening over wel of geen winterbanden, maar hoeveel extra winst denk je dat een bandenfabrikant maakt als men 2 banden setjes heeft in plaats van 1. 1 set zou na 2 jaar (40k per jaar) versleten zijn, 2 setjes pas na 4 jaar. Uiteindlijk wordt er niets extra's verdiend.
Volvo C30 '12

Marc O.

Citaat van: Gmid op 31-10-2007 13:08:00
Geen mening over wel of geen winterbanden, maar hoeveel extra winst denk je dat een bandenfabrikant maakt als men 2 banden setjes heeft in plaats van 1. 1 set zou na 2 jaar (40k per jaar) versleten zijn, 2 setjes pas na 4 jaar. Uiteindlijk wordt er niets extra's verdiend.

Tenzij de marge op winterbanden belangrijk hoger is dan op zomerbanden, maar weet eigenlijk niet of dat wel het geval is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Citaat van: Marc O. op 31-10-2007 13:09:27
Citaat van: Gmid op 31-10-2007 13:08:00
Geen mening over wel of geen winterbanden, maar hoeveel extra winst denk je dat een bandenfabrikant maakt als men 2 banden setjes heeft in plaats van 1. 1 set zou na 2 jaar (40k per jaar) versleten zijn, 2 setjes pas na 4 jaar. Uiteindlijk wordt er niets extra's verdiend.

Tenzij de marge op winterbanden belangrijk hoger is dan op zomerbanden, maar weet eigenlijk niet of dat wel het geval is.

Daarbij speelt leeftijd van een band /uitdroging bij vervanging ook een rol, dus het is hoe dan ook interessanter om nu 2x marge te pakken voor vier jaar, dan nu een keer en of vier jaar een keer.
En het omwisselen levert ook geld op voor bandenspecialisten, dus...

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

@®-

#29
Citaat van: Marc O. op 31-10-2007 13:09:27
Citaat van: Gmid op 31-10-2007 13:08:00
Geen mening over wel of geen winterbanden, maar hoeveel extra winst denk je dat een bandenfabrikant maakt als men 2 banden setjes heeft in plaats van 1. 1 set zou na 2 jaar (40k per jaar) versleten zijn, 2 setjes pas na 4 jaar. Uiteindlijk wordt er niets extra's verdiend.

Tenzij de marge op winterbanden belangrijk hoger is dan op zomerbanden, maar weet eigenlijk niet of dat wel het geval is.
Neen, marges zijn gelijk zoniet kleiner.

De productielijn van winterbanden zijn ook maar 3 maanden open, daarna gaat de fabrikant weer verder met de productie van zomerbanden. Dit is ook de reden waarom je het hele jaar gewoon volop zomerbanden kunt krijgen, maar als je een winterband wilt hebben je in november niet al te hoge eisen meer moet stellen, wil je nog een winterband willen hebben..