Veerpootbrug wat een verschil!!!!

Gestart door JorritV70, 07-11-2007 19:13:22

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

en een gele kenteken plaat...  :eusa_think:

DeNNiS_

in belgie is een motor toch ook geel?

Volvo Felipe

Inderdaad in belgie is het kenteken voor een motor geel

wepster

wel een verschil tussen eem motor of een auto toch???????????????

RATFINK

Inderdaad een groot verschil.............. een veerpootbrug.

Moet wel zeggen dat ik het verschil bij de R beter voel als bij de GLT  ;D

De VPB en een Powerflex motorsteun, twee goedkope modificaties die het rijplezier vergroten  :eusa_dance:

Volvo Felipe

Citaat van: RATFINK op 11-11-2007 22:15:24
Inderdaad een groot verschil.............. een veerpootbrug.

Moet wel zeggen dat ik het verschil bij de R beter voel als bij de GLT  ;D

De VPB en een Powerflex motorsteun, twee goedkope modificaties die het rijplezier vergroten  :eusa_dance:

Das waar

M a r c

Citaat van: Turbobiker op 11-11-2007 21:30:07
Citaat van: Volvo Felipe op 11-11-2007 21:28:36
Citaat van: lipton op 11-11-2007 21:26:46
sorry jongens, neen ik geef goed gas door, en omdat ik zo snel door de bocht ga voel ik dat mijn voorste mooi zichzelf de bocht in trekt en blijft gaan, de banden beginnen te piepen en dan begint mijn achterste licht te worden alsof het van de grond komt en dat hij wil (maar het nog niet doet) beginnen "driften" als je snapt wat ik bedoel

En binnenkort hang je misschien in de decor en wat dan !!!!

Dan weet je in ieder geval waar de grens lag ;)

Die ligt alleen nog veel verder weg dan je denkt. Als je voelt dat ie wil gaan uitbreken kan het best nog wel eens zijn dat het heel wat harder kan vóórdat ie ook écht uitbreekt. Als je dan maar je gas erop houdt!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Misha

Citaat van: M a r c op 12-11-2007 17:35:57
Die ligt alleen nog veel verder weg dan je denkt. Als je voelt dat ie wil gaan uitbreken kan het best nog wel eens zijn dat het heel wat harder kan vóórdat ie ook écht uitbreekt. Als je dan maar je gas erop houdt!

Heb ik me ook wel eens over verbaasd, ja. Als je maar het lef hebt om het gas erop te houden, gaat het heeeel lang goed, veel langer dan je verwacht.
Als je (voorzichtig ! ) gaat lossen, gaat het sneller mis

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BenC70ES

Kijk je bandenspanning ook eens na, ook een volle of lege LPG tank kan hier veel in doen.  Ik herinner me dat het voor de inbouw van de LPG niet zo  hard te merken was.

Maar zolang je niet bruut je gas lost zal hij niet uitbreken achteraan.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

lipton

Citaat van: BenC70ES op 12-11-2007 20:36:09
Kijk je bandenspanning ook eens na, ook een volle of lege LPG tank kan hier veel in doen.  Ik herinner me dat het voor de inbouw van de LPG niet zo  hard te merken was.

dus als ik zodanig hard ga en ik voel; het gaat mis, en ik geef nog wat gas bij zal hij dan 'driften' dus achteraan schuiven zoals je ziet van porches en bmw's (buiten dat die dan achterwiel aandrijving hebben)

Vertigo

Citaat van: lipton op 17-11-2007 19:00:22
Citaat van: BenC70ES op 12-11-2007 20:36:09

dus als ik zodanig hard ga en ik voel; het gaat mis, en ik geef nog wat gas bij zal hij dan 'driften' dus achteraan schuiven zoals je ziet van porches en bmw's (buiten dat die dan achterwiel aandrijving hebben)

Nee, als je gas bij geeft gaat ie juist nog niet achteraan schuiven.

Als je op dat moment echter plotsling gas los laat, dan breekt ie echt hard uit aan de achterkant (Pas hier mee op, dit is echt een felle reactie die je krijgt van de auto en je moet dan heel snel reageren om de auto op de weg te houden!)
Dit is niet het "driften" zoals dat met porsche's en BMW's gebeurt, ookal lijkt het er wel op.
Het is immers allebei een overstuur situatie, alleen wek je die bij achterwiel aangedreven auto's op door gas te geven (dit heet driften) en met voorwiel aangedreven auto's wek je die op door gas los te laten (of de handrem te gebruiken). Je moet afhankelijk van het type overstuur dat je hebt opgewekt ook anders reageren.

KMvrtr

Deze techniek wordt vaak "lift off oversteer" genoemd.

Het draait allemaal om de grip die je banden hebben. Hoe meer druk op de wielen, hoe meer grip. Hoe meer grip, hoe hoger de bochtsnelheid die je banden aan kunnnen.

Door het gas los laten wordt de balans in de auto tijdelijk veranderd. De massa duikt door de vertraging (je geeft immers geen of minder gas) wat naar voren. De neus van de auto veert iets omlaag en de druk op de voorwielen wordt groter. Tegelijk wordt de druk op de achterwielen minder. En daar zit hem de crux.
Als je op grens rijdt kan het verminderen van de druk op de achterwielen erin resulteren dat die de zijdelingse krachten (middelpuntvliedende kracht) niet meer (volledig) aan kunnen. En dus zullen ze zijwaarts gaan glijden.

En zoals Jens al zegt, let daar goed mee op!
Ik ken een 850 nog niet op de grens, want ik rij er alleen mee op de openbare weg. Maar sommige auto's zijn zéér listig op dit punt. Ik neem aan dat iedereen zich de 205GTI herinnert. Vele van die bommetjes zijn hierdoor afgeschreven.
Te hard de bocht in, natuurlijke reflex is gas lossen, zwiep, en je gaat achterstevoren of rondtollende de berm in. En nu maar hopen dat er geen dikke bomen staan....

Remedie:
1. Gas erop houden en vertrouwen op je beschermengel. Geloof me, je auto kan over het algemeen meer aan dan jij denkt.
2. Als je gas lift, direct tegensturen. Niet wachten tot de achterkant je voorbij komt zeilen. Dan ben je geheid te laat.

Overigens is dit een erg leuk fenomeen om bij lagere snelheden mee te spelen. Uiteraard niet op de openbare weg.

EDIT: ik realiseer me opeens dat ik hier zwaar off topic ga. Als iemand zich eraan stoort mag het wel verwijderd worden. Heeft op zich tenslotte niet veel meer te maken met een vpb.

Enno

Citaat van: KMvrtr op 22-11-2007 00:46:45
Als je op grens rijdt kan het verminderen van de druk op de achterwielen erin resulteren dat die de zijdelingse krachten (middelpuntvliedende kracht) niet meer (volledig) aan kunnen. En dus zullen ze zijwaarts gaan glijden.

En zoals Jens al zegt, let daar goed mee op!

Heb dit een paar keer in glibberige weg situaties meegemaakt. Met VPB er op...maar nog geen IPD kit. In beide gevallen heb ik het gas er op gehouden en "herpakte" de auto zich. Was het fout gegaan dan was in in het gras terecht gekomen met 2 wielen. BOmen waren in geen velden of wegen te bekennen.

Ooit een golf 2 die me op de A6 komende vanaf de A1 probeerde te volgen. Het lukte hem niet. Een volvo ligt dan toch beter op de weg dan een Golfje 2 GTI (ik had toen nog een "standaar" sport-estate onderstel zonder VPB & zonder IPD...de golf stond opeens achterstevoren. Door meestal gewoon gas te blijven geven, komt alles goed.....maar je moet je auto wel kennen en het aandurven.

HaRdCoRe-WeZ

Het is een gevaarlijk iets, en een aantal autootjes zijn er zeer gevoelig voor: 205 GTI, 106 Rally, AX GTI, CRX, Clio etc etc. Heb het zelf een keer opgewekt in een splinternieuwe Clio (2006). Niet hard een bocht insturen, het was wat nat, gas los, floppa, daar ga je dan. Was wel grappig, verwachtte alleen niet dat het zo'n heftige reactie was, bij een dergelijk lage snelheid (60 km/u)...Omaatje van 76 in de regen houdt hem niet en hangt genadeloos in de vangrail.

Blijf trouwens vinden dat je in Oktober je veerpootbrug(gen) eraf moet halen en demping zachter moet zetten tot Maart/April.