Problemi in di motori ( luchtmassa meter ???? )

Gestart door thiest5, 16-11-2007 10:49:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thiest5

hoi hoi iedereen.

nou nou het is feest maar nie heus.

gisteren met me 2.5 D lekker liggen fluiten. Ik heb gister 800 km gereden en op de terug weg heb ik in duitsland de mogelijkheid gehad om hem los te trekken. maar dat wilde niet echt lukken

het probleem is nu :

als je volgas optrekt dus met kickdown voel je dat bij de 140 hij niet meer echt wil. het vreemde daarbij is ook nog dat je de auto raar voelt doen het is net of je gasgeeft en weer loslaat en dan weer gasgeeft en loslaat. Dit in zeer korte intervallen achter elkaar. het is net of hij dan geen brandstof krijgt en het volgende moment weer wel. hoe kan ik erachterkomen of mijn lmm de boosdoener is. Hij is net uitgelezen bij de dealer weg 28 euro er was geen storing gevonden.

is misschien het plaatsen van een nieuwe lmm een optie ? maarja komt het probleem daar vanaf is altijd nog de vraag. ik tast op dit moment echt in het donker. want heb niet zo'n zin om hem bij de dealer neer te ploffen ben niet voor niets zelf monteur. maarja heb geen uitleeskast. toch vervelend.

wie o wie kan me helpen


Turbo-Geek

Mischien de brandstof druk eens meten, zo spoor je snel een luie pomp op ....
Hoe is het optrekken naar die 140 toe ? Trekt ie dan wel flink ?? Als dat het geval is dan doet de pomp het prima zou je zeggen en is er ook niets mis met de turbo.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

thuur

Defecte LMM uit zich vaak in haperen bij bepaalde toerentallen.


Gr ;)

thiest5

ja tot de 140 als een gek. maar dan begint hij te klooien. hij heeft ook geen overmatige turbo speling. hij fluit goed. blaast goed af. het is wel zo als ik het contact uit heb gezet en start hem na een minuut of 5 weer en ga dan volgas de snelweg op dan trekt hij gewoon in 1 keer door naar de 210. maar laat ik het gas tussendoor een keer los dan klooit hij weer. en dan lijkt het weer net alsof je gas geeft en daarna weer loslaat. dit is het beste merkbaar bij +140 km/h. tja voordeel van duitsland zeg maar.

ik heb voor de zekerheid een lmm besteld. dit is wel een aftermarket probuct maar hoor goede dingen over dit merk. febi bilstein levert imi lmm's als het goed is komt hij vanmiddag binnen voor de prijs van 98 euro inc btw.

dus dan nog maar even kijken.


elianmars

#4
Thijs, bij mijn wagen was hetzelfde het geval. Ook bij die van Ramon.

We hebben beiden een nieuwe LMM gemonteerd (originele Bosch, voor net 100 euro) en de wagen gaat weer als een speer.

Ik heb het sterkste vermoeden dat dit bij jouw wagen ook het geval is.



Turbo-Geek

Maar het is dan toch raar dat dat alleen parten speelt vanaf de 140 km/h ???
Een MAF meet airflow en dat is niet snelheid (in km/h) afhankelijk.
Maar goed, wellicht kan je ff die MAF overzetten oid en dan kijken of het scheelt anders bestel je mischien zoiets voor niks.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

elianmars

#6
Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2007 22:49:59
Maar het is dan toch raar dat dat alleen parten speelt vanaf de 140 km/h ???
Een MAF meet airflow en dat is niet snelheid (in km/h) afhankelijk.
Maar goed, wellicht kan je ff die MAF overzetten oid en dan kijken of het scheelt anders bestel je mischien zoiets voor niks.

't Is volgens mij ook niet echt snelheidsafhankelijk, maar toerentalafhankelijk. Bij onze wagens begon het bij ongeveer 3000 toeren.

Turbo-Geek

Als je dus als een speer naar die snelheid toe kan trekken dan doorloop je ook het hele toerenbereik, dus de MAF klinkt niet logisch, MAAR soms zijn storingen alles BEHALVE logisch dus zou het een mogelijkheid zijn ............
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

elianmars

Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2007 22:57:38
Als je dus als een speer naar die snelheid toe kan trekken dan doorloop je ook het hele toerenbereik, dus de MAF klinkt niet logisch, MAAR soms zijn storingen alles BEHALVE logisch dus zou het een mogelijkheid zijn ............

Ligt er aan tot welk toerental je doortrekt. Met een diesel zal dat niet zo hoog zijn.

Maar misschien dat het bij Thijs iets anders is, hoor.

Turbo-Geek

Als je 140+ gaat rijden zijn de toeren ook niet dramatisch hoog volgens mij .... Die toeren worden tijdens vlot optrekken makkelijk gehaald in de 1e en 2e versnelling toch ?

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

elianmars

Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2007 23:08:43
Als je 140+ gaat rijden zijn de toeren ook niet dramatisch hoog volgens mij .... Die toeren worden tijdens vlot optrekken makkelijk gehaald in de 1e en 2e versnelling toch ?



Klopt. Maar het gekke is, dat de problemen bij mij alleen in de 4e en 5e versnelling zich voordeden. In 1, 2 en 3 was er niks aan de hand.

Vulk

Citaat van: elianmars op 16-11-2007 22:53:59
Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2007 22:49:59
Maar het is dan toch raar dat dat alleen parten speelt vanaf de 140 km/h ???
Een MAF meet airflow en dat is niet snelheid (in km/h) afhankelijk.
Maar goed, wellicht kan je ff die MAF overzetten oid en dan kijken of het scheelt anders bestel je mischien zoiets voor niks.

't Is volgens mij ook niet echt snelheidsafhankelijk, maar toerentalafhankelijk. Bij onze wagens begon het bij ongeveer 3000 euro.

Bedoel je niet 3000rpm? :)

elianmars

Citaat van: Vulk op 16-11-2007 23:24:01
Citaat van: elianmars op 16-11-2007 22:53:59
Citaat van: Turbo-Geek op 16-11-2007 22:49:59
Maar het is dan toch raar dat dat alleen parten speelt vanaf de 140 km/h ???
Een MAF meet airflow en dat is niet snelheid (in km/h) afhankelijk.
Maar goed, wellicht kan je ff die MAF overzetten oid en dan kijken of het scheelt anders bestel je mischien zoiets voor niks.

't Is volgens mij ook niet echt snelheidsafhankelijk, maar toerentalafhankelijk. Bij onze wagens begon het bij ongeveer 3000 euro.

Bedoel je niet 3000rpm? :)

:eusa_shifty:

:eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:

thiest5

#13
nou ja inderdaad, ik moet jullie gelijk geven.

de lmm was inderdaad kapot. ik heb een nieuwe gemonteerd een imitatie lmm hij werkt perfect en mijn klacht was compleet weg. totdat ik terug richting de nl grens ging. gvd weer inhouden en weer rook achter de auto. en toen ook ineens motorstoringslampje. Ik krijg er echt helemaal de &*(&$987a3 van als deze auto nu al zo ligt te klooien. waar is het einde ? ik wil gewoon normaal op kunnen trekken zonder dat je die vage klacht krijgt. ik kan het zelf ook niet thuis brengen. lmm was goed maar is nu nog steeds goed. waarschijnlijk door noodloop word alles lam gelegd. hij trekt nu voor geen ene meter meer en hij loopt niet mooi rond zoals hij dat vanmiddag deed met nieuwe lmm. naja morgen maar uit lezen kijken of dit een oplossing gaat bieden.

tevens denk ik inderdaad dat het toerengebonden was. ik heb een automaat dus voor mij is er niet echt sprake van versnellingen. maar het is alleen merkbaar vanaf 100 -200 km/h daaronder merk je niks.

ik ga nu maar eens even een nachtje rust pakken. en morgen weer een frisse kijk misschien is het maar iets kleins. want ik heb ook nog liggen expirimenteren met die egr vacuum leiding misschien toch iets los gegaan. wat nu de storing veroorzaakt.

tot zover bedankt voor jullie reacties. ik heb geen bosch voor 100 euro kunnen vinden. misschien jullie een adres voor mij ? hebben jullie het zelfde artikel nummer 028 0218 108 bosch ?

( Ligt er aan tot welk toerental je doortrekt. Met een diesel zal dat niet zo hoog zijn.

Maar misschien dat het bij Thijs iets anders is, hoor.) Naar mijn weten word de egr vanaf een bepaalde belasting en toerental pas geactiveerd. de storing die mogelijk bij mij nu ook nog aan de gang is, is mijn egr regeling. hebben mensen daar ervaringen mee dat deze klep of een van deze sensoren of actuatoren storingen geven ?



Turbo-Geek

Ik geloof dat de automaat ook deels de druk kan regelen (boost request), tenminste bij een benzine turbo.
Wellicht is dat niet veel anders en is er iets mis met de communictie van de bak en de computer, en aangezien het tussen de 100-200 ligt heeft het dan te maken met de 3e en 4e versnelling ....
Heel ver gezocht maar mischien is het iets waar iemand wat mee kan ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------