Accu laden op zonnecel

Gestart door llinssen, 26-11-2007 11:27:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

llinssen

Inderdaad lampje donderdag uitgezet.

Zal nog eens goed kijken naar de Ampere.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Ampere nogmaals gemeten, maar vraag me af of mijn multimeter het wel doet op ampere.
Weer 00.0.....

Ik heb terwijl ik de ampere meter tussen de plus pool en de plus klem had gezet, op het deur openen knopje gedrukt, maar er gebeurde niets. Dus het lijkt me dat er geen doorberbinding is.
Dit weekend even met 2 personen proberen uit te zoeken. Werkt toch iets makkelijker.....

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Kijk eens of de zekering in de multimeter nog heel is ;)


Gr 8)

llinssen

De zekering in de multimeter. Heeft een multimeter van skandia van 7,95 een zekering waar ik bij kan. Ik zal vanavond het ding eens openschroeven.
De voltmeter lijkt het wel te doen.

Dit weekend zoals gezegd even met iemand anders ernaar kijken, en die heeft ook een multimeter. En anders op naar de gamma/praxis/hornbach.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

#19
Citaat van: thuur op 26-11-2007 14:39:35
Lekstroom meten valt toch wel mee?

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=21273.msg402956#msg402956

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12516.msg200302#msg200302


Gr ;)
Het meten van de lekstromen gaat waarschijnlijk niet werken zo! Een multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampere bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer. Als je goed wilt meten zet dan een hoog vermogens weerstand (10 watt) met een zeer lage weerstand (ongeveer 1 ohm) in serie met de accu, en meet daarover de spanningsval. Dat is veel betrouwbaarder. Betrouwbaar een spanning meten is namelijk veel makkelijker dan het betrouwbaar meten van stroom!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Dat lijkt ook wel te kloppen met het relaas van eric74 in DIT geval.

ed, kun je me  even vertellen hoe ik een en ander precies achter elkaar zet?
Klopt dit?
+pool - weerstand (10w 1ohm) - accuklem
Dan 2x spanning meten (zonder en met de weerstand)?
Verschil is val en dan kan ik (hoe was het ook alweer) ampere berekenen?


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

#21
Citaat van: llinssen op 07-12-2007 10:27:08
Dat lijkt ook wel te kloppen met het relaas van eric74 in DIT geval.

ed, kun je me  even vertellen hoe ik een en ander precies achter elkaar zet?
Klopt dit?
+pool - weerstand (10w 1ohm) - accuklem
Dan 2x spanning meten (zonder en met de weerstand)?
Verschil is val en dan kan ik (hoe was het ook alweer) ampere berekenen?


Je aansluiting klopt, je moet alleen de spanningsval meten over de weerstand. Je hebt een voltmeter nodig die millivolt gelijkspanning kan meten.  De meesten kunnen dat wel. De stroom bereken je dan als volgt: stroom= spanning / weerstand. Als je bijvoorbeeld 20mV meet is de stroom dus 20mA. Als je een weerstand van 2 ohm gebruikt is de stroom 10mA. Een lagere weerstand is beter voor het resultaat. Let op: wel even de meter ompluggen. Voor het meten van spanning moet je vaak een stekkertje in een ander gat stoppen. Anders kun je direct een nieuwe zekering halen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Duidelijk niet lang genoeg natuurkunde gehad / opgelet, dus nog even voor de zekerheid.
Wat bedoel je over de spanningsval over de weerstand?
Dit:

Meting 1:

+pool - weerststand (vb 10W 1ohm), - pool.
spanning meten van pool tot pool

Meting 2:
+pool - weerststand (vb 10W 1ohm), accuklem van de +pool
spanning meten van pool tot pool

Verschil in de twee metingen is de invloed van de lekstroom in de auto.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Je hoeft maar één meting te doen. Je sluit de weerstand aan met de ene kant aan de accupool, en de andere kant aan de accuklem. Meet nu de spanning over de weerstand. Deze is maat voor de stroom die weglekt in de diverse circuits. Door nu zekeringen te trekken kun je achterhalen achter welke zekering de grootste verbruikers zitten.
Het kan ook zijn dat er niet teveel verbruikt wordt, dan is je accu gewoon niet al te best meer. Post maar even wat je gemeten hebt. Dan doen wij wel de analyse ;D

Als test kun je even de binnenverlichting aanzetten met de weerstand ertussen. Deze moet gaan branden. Dat is een teken dat de weerstand niet te hoog is, en alles nog functioneert. Zeker niet gaan starten of blower aan, want dan kan die weerstand best wel eens smelten! Houd de temperatuur van die weerstand goed in de gaten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

OK heeel duidelijk. Ik ga morgen weerstand kopen, meten, en rapporteren.

Alvast veel dank voor de hulp!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

De resultaten zijn binnen.

De weerstand was zoals aangeraden 10W en 1 Ohm.
De spanning over de weerstand was 0,172 V Het schommelde een beetje, tussen de 0,16 en de 0,18, maar 0,172 was het meest te lezen.
Kan dat schommelen te maken hebben met het alarm dat het waarschijnlijk niet eens was met het openstaan van de motorkap?

Is dat dan 0,175A?
Dat lijkt niet heel erg hoog te zijn. Toch  ???

Als het wel te hoog is, ga ik morgen zekeringen trekken. Dus ik ben benieuwd naar de reacties.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

Er vanuitgaande dat die 175 mA klopt;

60 Ah accu, = 60.000 mAh

60000 mAh /175mA = 342 h = ca 14 dagen

Bij die 175 mA komt nog de zelfontlading, door de kleine ontlaadstroom is de onlaadcapaciteit van de accu iets meer dan 60 Ah. Dit middelt aardig tegen elkaar weg.

Heb je de accu al eens laten testen ? 

llinssen

Dat zinnetje over de het middelen snap ik niet. Zou je dat nog iets verder willen uitleggen?

De accu is nog geen 6 maanden oud..... en van Volvo (=varta toch?).
Volgens thuur klopt de accu redelijk (niet excellent, maar dat zal wel te maken hebben met 2x volledig leeg).
Vrees toch dat het het lampje was.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

Is de accu ook daadwerkelijk getest ? Leeftijd is geen 100% indicatie, zegt je hooguit iets over de kans dat ie minder is.

Als je een accu langzaam ontlaad, dan meet je een hogere capaciteit dan dat je dit snel doet.
Omdat je bij een heel langzame ontlading langer bezig bent, gaat de zelfontlading (interne lekstroom) ook een serieuze rol spelen. Deze twee factoren middel ik voor het gemak maar even tegen elkaar weg.

Doordat de accu een paar keer (kennelijk ?) diep ontladen is, kan deze permanent beschadigd zijn. Dit merk je aan een terug gelopen capaciteit of verhoogde interne lekstroom. 
Waarom niet even naar de dealer waar je hem gekocht hebt en de tester er even op zetten ? meten = weten (als je weet wat je meet)



llinssen

Tja, die dealer zit in Goes.. (200 km hiervandaan).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.