Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ze bestaan inderdaad, maar de ellende is de minimale spanningsval over die dingen, willen ze lekker werken.
Er zijn versies die het nog doen bij een spannings verschil van 0,5V tussen in en output.
Maar waarom moeilijk doen: Bij een spanningsregelaar moet je er twee aan de ingangspennetjes van de dimmer plaatsen.

Bij een zener, maar één achter de dimmer, samen met het verplichte weerstandje.
Daarnaast zijn (snelle) zeners heel erg goed in staat smerige pieken te verwerken, een spanningsregelaar niet.

jeroen74

Wel aparte situatie moet ik zeggen ;) Ik zou aan elke LED(groepje) een unidirectionele 15V Tranzorb parallel zetten, na de weerstand. Als dat niet helpt, dan weet ik het ook niet meer ;D

Of misschien LEDs nemen van een hogere kwaliteit?

Ik heb in mijn lichtschakelaar twee 'pure green' LEDs in PLCC4 behuizing gezet, vooralsnog doen die het allebei nog goed ;D en van de week nog even gespeeld met een 1W side emitting Luxeon in de ECC.

razorx

Citaat van: jeroen74 op 18-08-2010 22:07:33
Wel aparte situatie moet ik zeggen ;) Ik zou aan elke LED(groepje) een unidirectionele 15V Tranzorb parallel zetten, na de weerstand. Als dat niet helpt, dan weet ik het ook niet meer ;D

Of misschien LEDs nemen van een hogere kwaliteit?

Ik heb in mijn lichtschakelaar twee 'pure green' LEDs in PLCC4 behuizing gezet, vooralsnog doen die het allebei nog goed ;D en van de week nog even gespeeld met een 1W side emitting Luxeon in de ECC.
Transzorbs zijn inderdaad een heel frisse oplossing.
De ledjes zijn van nette merken, het bekende werk zeg maar.

jeroen74

Ondertussen heb ik alle schakelaars (ook alarmlichten), lampjes van radio, ECC, asbak, aansteker en asbak achter vervangen door de 527nm LEDs. Jammer dat ik het niet voor elkaar krijg dit diepgroen fatsoenlijk te fotograferen, ziet er IRL echt gedistingeerd uit.

Ik blijf me overigens verbazen over de efficiency van deze LEDs... zo'n kleine 250uA (47K serieweerstandje) is maar benodigd voor fatsoenlijke verlichting van de schakelaars  :o

Anyway, reden dat ik dit wat oudere topic weer opgraaf... ik heb nog geen defecte LEDs gehad  :eusa_whistle:

Het enige wat overblijft is het instrumentenpaneel. Laatst was er een opruimactie bij Philips, en heb heel veel leuke spulletjes kunnen overnemen voor een symbolisch bedrag van 1 euro... waaronder een zakje met 13 stuks Osram Golden Dragon 1W LEDs (die ruim 8 euro per stuk kosten bij Farnell). Lijken mij uitstekend geschikt om het instrumentenpaneel netjes wit te verlichten; ik zal alleen nog een oplossing moeten verzinnen dat het ook wit blijft, en niet blauwig wordt. Dat zal vermoedelijk betekenen dat ik de folie moet loshalen en de filterlaag moet verwijderen.

razorx

Niet verkeerd 13 Golden Dragons voor een euro!
Ik ben beniewd of je de lichtverdeling hier mooi mee krijgt.

Het instrumenten paneel heeft wel wat bescherming tegen pieken nodig. Maar dat had je waarschijnlijk al gelezen. ;)
Inderdaad geweldig dat rendement van moderne ledjes.

Gr,
Yits.

jeroen74

Ik heb nog meer leuke dingetjes voor die euro gekregen hoor, o.a. diverse programmers zoals een PIC Pro Mate II, Keil ULINK, een Atmel  STK500, wat ontwikkelingsbordjes, en een buis met 9 intelligente 4 character dot-matrix LED displays a 35 euro het stuk.

Je wilt niet weten voor hoeveel geld er in de afvalbak gegaan is, complete reels met diodes, FETs, Ctjes. Duizenden en duizenden euro's aan componenten. Maar ja, zo gaat dat in een groot bedrijf blijkbaar :(

Ik maak me niet zo'n zorgen om de lichtverdeling. Eventuele hotspots zijn te egaliseren met een laagje diffuse tape; of blindeer folie. Zo heb ik dat ook in de ECC module gedaan.  Daar zitten de LEDs op het frontje geplakt en schijnen hun fotoonjes op het witte achterdeel, ipv dat ik de originele lichtpunten gebruikt hebt. In de meeste instrumenten panelen zit ook een laag in de folie met een dithering patroon om hotspot weg te werken.

Maar het is wel een hoop gepruts en gedoe, maar dat vind ik altijd wel leuk :)

razorx

Citaat van: jeroen74 op 29-07-2011 23:57:32
Ik heb nog meer leuke dingetjes voor die euro gekregen hoor, o.a. diverse programmers zoals een PIC Pro Mate II, Keil ULINK, een Atmel  STK500, wat ontwikkelingsbordjes, en een buis met 9 intelligente 4 character dot-matrix LED displays a 35 euro het stuk.

Je wilt niet weten voor hoeveel geld er in de afvalbak gegaan is, complete reels met diodes, FETs, Ctjes. Duizenden en duizenden euro's aan componenten. Maar ja, zo gaat dat in een groot bedrijf blijkbaar :(

Ik maak me niet zo'n zorgen om de lichtverdeling. Eventuele hotspots zijn te egaliseren met een laagje diffuse tape; of blindeer folie. Zo heb ik dat ook in de ECC module gedaan.  Daar zitten de LEDs op het frontje geplakt en schijnen hun fotoonjes op het witte achterdeel, ipv dat ik de originele lichtpunten gebruikt hebt. In de meeste instrumenten panelen zit ook een laag in de folie met een dithering patroon om hotspot weg te werken.

Maar het is wel een hoop gepruts en gedoe, maar dat vind ik altijd wel leuk :)
Ik zou het heel leuk vinden als je wat posts met foto's plaatst van jouw aanpak.
Met name het resultaat van die difussie tape.

Je zit dicht bij de bron, dus geniet. ;)

jeroen74

Gisteravond even het instrumentenpaneel eruit gehaald en gespeeld met mijn Golden Dragon LEDs en een 350mA drivertje van XP-Power....

De resultaten vielen me niet tegen. De plaatsing van de LEDs is vrij kritisch heb ik gemerkt, niet zo vanwege de uitlichting van de schalen, maar wel voor de meternaalden zelf. Een mm-tje verkeerd en de naald is bij bepaalde standen niet egaal verlicht.

De egaalheid is ook niet honderd procent, het is duidelijk te zien waar de LED schijnt; voornamelijk in de toerenteller en de snelheidsmeter. Met lampjes is dit probleem er ook, aan de folie te zien zijn deze plaatsen al gecompenseerd. Alleen als je er dan met een 0.5W LED de boel overbelicht valt het duidelijker op; het stralingpatroon van de LED is toch anders.

De kleur was uiteraard een soort blauw, ipv van de 4500K wit. Dus ook gekeken of het feasible is om de folie te verwijderen, en dat lijkt met wat voorzichtigheid geen probleem.

Ondanks de 175mA per LED is het allemaal veel te fel, dus de LEDs moeten gedimd worden, of moet meer lichtverlies gecreered worden.

Ik heb ook even meteen van de gelegenheid gebruikt om de km-teller 1762km terug te draaien, met het vervangen van het tandwieltje heb ik die toen iets te ver doorgedraaid ;D En de binnenvertanding waar het messingwieltje in loopt zag er nog prima uit ;)

Ik vraag me trouwens af wat die 'DIG OUT' aansluiting op het paneel is  :eusa_think:

Zal later nog wel een paar foto's plaatsen.

jeroen74

thuur

Citaat van: jeroen74 op 04-08-2011 12:50:57
Ik vraag me trouwens af wat die 'DIG OUT' aansluiting op het paneel is  :eusa_think:

Een uitgang van het snelheidssignaal.

Gr 8)

jeroen74

Dat vermoeden had ik ook al, zeker voorbereiding voor een taximeter?

NinaPaul

Er zijn genoeg apparaten die zo een signaal (kunnen) gebruiken.

radio, navigatie, car kit, dvd, tv, etc
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Misha

Toch kan het wel goed, mijn V70N heeft LEDS voor alle instrumentenverlichting en dat werkt egaal en is dimbaar.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

haasje

Het kan ook wel, alleen moet er eigenlijk vanaf het ontwerpfase al rekening gehouden worden met het gebruik van leds. Ik denk dat in (bijna) alle gevallen van lampjes vervangen voor leds je een lichtdiffusie probleem hebt.

Walter vd Weegen

Hallo allemaal

Ben al een heel eind met het vervangen van alle interieurverlichting door ledlampjes...nu de radio nog. Ik heb een SC 801 en wil er blauwe leds in (deze: http://www.ledtuning.nl/catalog/product_info.php?products_id=67). Wie weet welk weerstandje er bij hoort (hoeveel ohm)

Bedankt alvast

Walter