Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: Snellebaksteen op 25-02-2008 23:58:12
Citaat van: razorx op 25-02-2008 23:23:26
Nu draag ik een vreemd kledingsstuk zonder mouwen... ;D

Een string tanga? ??? ::) ;D ;D
Nee helaas, ben bang dat het een dwangbuis is, en degene die me bewaakt praat de hele tijd over het huis van de toekomst!
help!

Even serieus, jij bent nu het slachtoffer, maar in wat een lullig hoekje kan zo iets liggen!

Wat je beslissing betreft, niet te snel maken, je bent geluukkig in de positie dat het niet meten moet.

Nog wat oosterse wijsheid ;) neem geen beslissingen als je moe bent.

Sterkte.

razorx

Citaat van: thuur op 07-02-2008 21:45:25
Citaat van: razorx op 07-02-2008 21:14:40
Belangrijke update:

De ledjes voor de wijzerplaten zijn nu een paar keer kapotgegeaan.
Vermoed dat het door spanningspieken bij het starten komt.
De andere ledjes hebben hier vreemd genoeg geen last van, terwijl ze toch op de zelfde dimmer zitten.

Hoop van het weekend met de oorzaak en een oplossing te komen.

Een diode in tegengestelde richting?

Gr ;)

Er zit een Fitna in mijn roffel!

Keurig diodetjes antiparallel aan de ledjes voor de instrumenten verlichting geschakeld.
Ja hoor toch weer kapot! Alleen de ledjes die de vier lampjes van het VDO paneel vervangen overigens.

Ga van de week eens wat pielen met zeners, tegen de positieve spanningspieken.

razorx

Hopenlijk een goede fatwa over mijn Fitna uitgesproken in mijn eeuwige Jihad tegen die vier eeuwig stervende achtergrondverlichtingsledjes.

Zo moest er even uit. Niet gekozen voor zeners maar drie leds in serie en een weerstandje, zodat ze de pieken kunnen verdelen.

Er zijn een aantal plekken waar de dashboardlichtjes een rouwere spanning krijgen aangeboden:
1. Bovengenoemde vier
2. Knipper links of rechts indicator
3. Achter mistlicht indicator
4. Misschien de grootlicht indicator
Van punten 2 t.m. 4 nog geen last gehad, maar die ledjes branden ook niet continu.

Wat is het leven zonder foto's:

Op de printplaat van de VDO:

razorx

Opgelost! - edit- dus niet, lees verder

Het grote mysterie en de Fatwa over de ledjes van de kilometer verlichting en zo.

[update voor de instappers]
Alle lampjes zijn vervangen door ledjes . Oogt een stuk mooier en gaat minder snel kapot.
Behalve: eeuwig stervende achtergondverlichting van mijn instrumentenpaneel.
[/update voor de instappers]

Om een of andere onduidelijke reden krijgen deze ledjes veel hogere pieken (bij starten en hoge toeren) te verduren dan de overige verlichting (schakelaars en zo).

Hun signaal komt echter van de zelfde ALPS dimmer, daar licht het dus niet aan.
Waar het m.i. wel aan ligt is hoe de bedrading is aangelegd. Autobedrading is een apart geval en absoluut niet aangelegd zoals het hoort (slechte keuze van aardpunten en zo). Maar hoe los je dat op, je wilt je bedrading niet aanpassen, het moet standaard blijven. Wel zo makkelijk als een ander naar een fout moet zoeken.

De ledjes sneuvelen niet door negatieve spanningspieken maar de positieve.

De drie ledjes in serie van mijn vorige post bleken de oplossing. Kan net even wat meer hebben qua pieken. Moet m.i. genoeg zijn.
Het betreft alleen maar de achtergrond verlichting van het VDO paneel.

Dashboard zou er in theorie voorlopig niet meer afhoeven, ware het niet dat ik er een grinnikende cavia onder heb zitten, die zich alleen uit bij een bocht naar rechts.

Die cavia wordt gewoon vervangen!

Gr. Y.

razorx

Even een update na lange tijd weg uit dit topic:
Met de drie ledjes in serie en uiteraard een serieweerstandje er voor werkt het nog steeds naar behoren.

Ik wilde even absolute zekerheid habben dat het goed blijft. Heb er nu alle vertrouwen in.
Groeten van Yits en veel soldeerplezier!

-edit- juicht niet te vroeg Yits, wacht nog maar twee jaar.

johan283

Citaat van: razorx op 26-04-2008 02:04:42
Opgelost!

De drie ledjes in serie van mijn vorige post bleken de oplossing. Kan net even wat meer hebben qua pieken. Moet m.i. genoeg zijn.

Gr. Y.

Hoe groot zijn die negatieve pieken? Wellicht handiger om een led te kiezen die meer negatieve spanning aan kan ?

-D©©©L-

Citaat van: johan283 op 08-09-2008 17:41:28
Citaat van: razorx op 26-04-2008 02:04:42
Opgelost!

Gr. Y.

Hoe groot zijn die negatieve pieken? Wellicht handiger om een led te kiezen die meer negatieve spanning aan kan ?

lezen...

Jeff

Nog meer mensen die hier mee bezig zijn geweest en bestaan er al lampjes op de markt waarbij het gewoon plug en play is :eusa_whistle:

Edit:

Heb deze website kunnen vinden, http://www.auto-lampen.nl/
Wat voor lampjes zitten er in de schakelaars?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

razorx

Ik heb het een en ander aan plug en play werk geprobeerd, maar de kwaliteit is lang niet even goed.
Zeker op de plaatsen waar drie leds in serie moeten staan i.v.m. de spanningspieken (zoals de achtergrondverlichting) zal je na een paar weken eerst knipperende ledjes hebben en daarna uitval.
Ik houd het voorlopig op het doe het zelf werk.

razorx

Citaat van: razorx op 02-04-2008 20:29:13
Hopenlijk een goede fatwa over mijn Fitna uitgesproken in mijn eeuwige Jihad tegen die vier eeuwig stervende achtergrondverlichtingsledjes.

Zo moest er even uit. Niet gekozen voor zeners maar drie leds in serie en een weerstandje, zodat ze de pieken kunnen verdelen.

Er zijn een aantal plekken waar de dashboardlichtjes een rouwere spanning krijgen aangeboden:
1. Bovengenoemde vier
2. Knipper links of rechts indicator
3. Achter mistlicht indicator
4. Misschien de grootlicht indicator
Van punten 2 t.m. 4 nog geen last gehad, maar die ledjes branden ook niet continu.

Wat is het leven zonder foto's:
http://www.paerlelectronics.nl/volvo/3leds.jpg

Op de printplaat van de VDO:
http://www.paerlelectronics.nl/volvo/ledsonvdo.jpg

Even een update:
Na iets meer dan twee jaar is er toch een groepje van drie leds (vier groepen totaal) voor de achtergrondverlichting van het klokkenspel gesneuveld.
Het lijkt wel een klucht.

Mocht ik er eerdaags zin in hebben, maar eens naar het schema van Volvo kijken. Ik heb inmiddels wat meer documentatie.
Grrr. ;)
Yits.

razorx

Goed, even voor de duidelijkheid:
Alle lichtjes in de schakelaars en instrumenten zijn vervangen door ledjes met een bijpassend serieweerstandje.
Alles werkt al geruime tijd prima, op de vervanging voor de vier achtergrond lichtjes van het klokkenspel na.

Hier al veel mee lopen k*tten. De combinatie van drie ledjes in serie met elkaar plus een weerstandje in plaats van één lampje heeft het nog het langst uitgehouden.

Het bizarre is dat de lichtjes van de schakelaars op het dashboard gewoon parallel staan aan de achtergrond van het klokkenspel.
Aansluitpunt 23/300 aan de plus kant en aansluiting 23/301 aan de massa kant.

Voor de instappers in dit topic: Per achtergrondverlichtings lampje voor het klokkenspel zijn drie ledjes nodig vanwege de lichtspreiding.

Kennelijk kan zo'n enkel ledje met 1k (ofschoon de stroom vrijwel gelijk is) de spanningspieken, die er ook echt zijn, beter aan dan die drie in serie met 150ᾨ.

Blijft het feit dat de schakelaarsledjes die pieken ook krijgen. Dus eeuwig goed zal dat ook niet gaan.

Conclusie: Ik moet de spanning voor of na de instrumentatie dimmer afvlakken.
Al eerder vermeldde ik dat de (heel korte) pieken op het boordnet rustig tot 80V op kunnen lopen.

De dimmer voor de instrumenten krijgt een vaste +12V via pin 1 en wordt actief bij spanning op pin 3 die via de verlichtingsschakelaar wordt geschakeld.
Om alleen één van die twee pinnen af te vlakken is niet netjes. De andere pin krijgt dan een hogere spanning toegevoerd en zou een een ongewenst verloop van de stroom tot gevolg kunnen hebben. Beide pinnen afvlakken wordt te rommelig bij de dimmer.

Dus moet er achter de dimmer afgevlakt worden.
Pin 4 is de output van de dimmer.
Ik denk dat het het beste is in of achter de dimmer een klein serieweerstandje te plaatsen gevolgd door een zener van plm 15V.
De waarde van het serieweerstandje moet ik nog bepalen aan de hand van het totale stroomverbruik van de instrumentenverlichting incl. de ECC.

Ik gok het op 0,2 á 0,3A dus ik verwacht met 4,7 á 10ᾨ goed te zitten.

Met een beetje geluk is dit netjes in of achter de dimmer weg te werken. Niet meer in het instrumentenpaneel, de schakelaars moeten ook afgevlakt worden. To be sure.

Wordt vervolgd.
Zucht.

Groeten,
Yits.

daytonawim

Als je een 7812 monteerd is je probleem volgens mij opgelost.

Wat je zou kunnen doen is een nieuw stuk kabel met 1 male en 1 female connector maken
tussen de huidge connector en de dimmer. ( draar prop je die 2 x 7812 tussen)

razorx

Citaat van: daytonawim op 18-08-2010 20:58:28
Als je een 7812 monteerd is je probleem volgens mij opgelost.

Wat je zou kunnen doen is een nieuw stuk kabel met 1 male en 1 female connector maken
tussen de huidge connector en de dimmer. ( draar prop je die 2 x 7812 tussen)

Helaas een 7812 voor de dimmer, zowel één op pin 1 als op pin 3, zal op termijn, zonder voorzorgen ook last krijgen van de pieken, ben ik bang.
Corrigeer mij als ik fout zit, maar dit leek ook twee jaar goed te gaan.

Achter de dimmer, zou ik mijn dimfunctie kwijt zijn ;)

Het lijkt zo primitief een snelle zener met een weerstandje, maar soms zijn ze beter bestand tegen bizarre omstandigheden dan al het andere.
(Ex) zend amateurs zullen hier ook wel gedachten bij hebben ;)

thuur

Een 7812 gaat (ook in mijn ogen) niet werken. Als de input maar een paar volt boven de 12 ligt komen ze niet goed op gang. Dan zit je met zo'n 9 volt te koekeloeren.

Ik ga ook voor een zenertje.

Gr :D

haasje

Ik heb een poos terug iets gezien wat leek op een variabel instelbare 78xx. Misschien dat dat bruikbaar is?