Olie... nóg een keer

Gestart door Reitse, 06-07-2003 23:07:35

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Even doorgaand op de olieverhandelingen van een tijdje geleden. Ik ben wat aan het zoeken op internet over synthetisch of niet.

Kom ik het volgende verhaal tegen, van een amerikaanse site.

Volsynthetische olie kan sneller bestaande/aankomende lekken door laten lekken dan minerale olie. Het maakt geen nieuwe lekken
Oude seals zuigen zich vol en kunnen doorslaan

Ik denk dan aan m'n krukaskeerring...

Andere vraag: Er staan op blikken olie vele codes. Waar moet je op letten, welke zijn van belang en welke waardes moeten ze dan hebben? (Een link is al voldoende).

Johann

Dit klopt maar is hoofdzakelijk van toepassing op oudere motoren, lees oldtimers.

Het probleem met veel van deze motoren is dat ze heel mooi lopen op troep..
Delen van versleten lagers zijn volgelopen met drap welke in de oude olie zat en dit drap werkt dan eigenlijk als een lager.
Ook de keerringen, welke meestal gort droog zijn, zitten dicht met deze pruttel.

Nieuwe olie zal deze drap oplossen, synthetische olie eerder dan normale olie volgens de geleerden.

Resultaat is dus dat de droge keering weer een beetje flexibel gaat worden maar door de scheurtjes van 't uitdrogen en de drap die 'm bij elkaar hield gewoon uit elkaar zal vallen.
De lagers zullen allemaal weer speling krijgen en het kan gebeuren dat een blok binnen twee dagen na de olie verversing echt helemaal aan gort loopt.

Ik denk niet dat je je daar bij je 850 druk om hoeft te maken tenzij je er nog nooit nieuwe olie op hebt gedaan.

MARCELO

maar welke olie kun je nu het beste in je 850 gooien ???

Johann

Officieel 10W-40
Beter is vol syntheet voor een turbo welke meestal in 5W-40 makkelijk te verkrijgen zijn.
Voor een GLT/GLE kun je dit ook gebruiken maar is geen noodzaak.

Marc 0101.001

5W40 voor alle seizoenen of een 10W50 voor in de zomer.

Reitse

Ik ga over naar 5W40. Net een slagje dunner en geeft als het goed is een iets zuiniger verbruik :D
Ik zal het forum op de hoogte houden (en ja marc, als er aanleiding voor is ook wel een verhaaltje voor de roffel componeren ;))

Voor wat betreft de coderingen, ik ben nog zoekende op het net. Maar de zoektocht wordt op volgende termen gedaan:
API SJ/CF ACEA A3-98/B3-98

Dit geeft de kwaliteit van de olie weer bij bepaalde toepassingen. Nu nog uitvinden wat waar voor staat.

Marc 0101.001

Citaat van: Reitse op 08-07-2003 22:36:16
Ik ga over naar 5W40. Net een slagje dunner en geeft als het goed is een iets zuiniger verbruik :D
Ik zal het forum op de hoogte houden (en ja marc, als er aanleiding voor is ook wel een verhaaltje voor de roffel componeren ;))

Voor wat betreft de coderingen, ik ben nog zoekende op het net. Maar de zoektocht wordt op volgende termen gedaan:

Dit geeft de kwaliteit van de olie weer bij bepaalde toepassingen. Nu nog uitvinden wat waar voor staat.

Die coderingen veranderen ieder jaar aangezien de olieen steeds doorontwikkeld worden en ook steeds beter. Het gaat er dus om dat je een olie gebruikt die minimaal de specificatie SJ/CF heeft. Alles wat daarna is gekomen kan dus zondermeer worden toegepast. Je zult zeer tevreden zijn over een 5W40, prima olie (wel een bekend merk kiezen he). Ik gebruik zelf Elf 5W40 Excellium.

MARCELO

dus 5w40 vol syntetisch voor mijn t5r :-*, nog een bepaald merk :-\

Reitse

Citaat van: Yellow Banana II op 09-07-2003 10:34:32
Citaat van: Reitse op 08-07-2003 22:36:16

Die coderingen veranderen ieder jaar aangezien de olieen steeds doorontwikkeld worden en ook steeds beter. Het gaat er dus om dat je een olie gebruikt die minimaal de specificatie SJ/CF heeft. Alles wat daarna is gekomen kan dus zondermeer worden toegepast. Je zult zeer tevreden zijn over een 5W40, prima olie (wel een bekend merk kiezen he). Ik gebruik zelf Elf 5W40 Excellium.

YB, waar het me een beetje om gaat, en je geeft dat zelf ook al aan, is de specificatie. SJ/CF of beter. Maar welke lettercombinaties volgen daarop, en welke zitten er nog voor. Dat probeer ik een beetje uit te zoeken nu. 8)

Marc 0101.001

Citaat van: 850 t-5r op 09-07-2003 10:42:06
dus 5w40 vol syntetisch voor mijn t5r :-*, nog een bepaald merk :-\

ELF, Mobil, Shell, Castrol, etc.

MARCELO

wat heb jij er in zitten dan ??? yellow banana II

Marc 0101.001

Edwin

Ik had altijd 10W40 erin, maar de dealer heeft bij de laatste beurt er Shell Helix Ultra 0W40 ingedaan. Is deze dan te dun ??? of is dit ook een all season olie? Op de fles staat dat het formule 1 olie is en er geen betere olie te krijgen is, maar dat zullen ze allemaal wel zeggen :)

gr. Edwn.  8)

Marc 0101.001

Een 0W40 is wel erg dun en met name een "licht-loop olie" om brandstof te besparen. 0W.. is hier helemaal overbodig, heeft alleen nut in landen waar het 's winters heel hard vriest. Beter om dan 5W40, een 10W40 of een 10W50 aan te houden, zeker als je al wat kms erop hebt staan.

Johann

Shell heeft de 0W boven de 5W staan.
Speciaal geschikt voor hoog vermogen motoren.
Voldoet volgens Shell aan meer fabrikant eisen/specs dan de 5W....
Dit zeggen ze bij Shell al vanaf de eerste dag dat 't op de markt is gekomen.
Wel heeft Shell alleen bij de 5W-40 "blend"(half synth.) specifiek vermelding van turbo gebruik en niet bij de andere 0 of 5W soorten.
Licht loop olie? 5W-40 is dat ook volgens Shell.
Een 50 olie zou juist minder smerende werking hebben dan een 40 olie...

Hou even 't olie peil in de gaten.
Moet je trouwens zowiezo doen als je van merk olie gaat wisselen daar deze verschillende verbruiks patronen hebben.