WielSpin

Gestart door Spin!, 13-12-2007 21:39:03

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ziet er een beetje uit als een verschil in tanden op het poolwiel van het vervangen lager. Of een lager dat verkeerd om is gemonteerd (in het geval van een lager met een ingebouwd magnetisch poolwiel).

Een ABS sensor is een inductieve sensor. Dwz: Hij meet een sinusvormig signaal waarvan de frequentie en de amplitude toeneemt met het toenemen van de snelheid. 1 sinus wisseling in het signaal staat voor 1 tand en 1 dal. De ABS computer vergelijkt de frequentie van de sensoren van alle 4 wielen met elkaar. Een afwijkende waarde wordt gezien als slip en leidt tot ingrijpen bij remmen en in het geval van VSC ook tijdens het rijden.

Sbv

verkeerd lager ?

Taranis

Verder heb je ook een mooie rits storingen erin staan...

Jeroentjuh

Bij het loshalen van het oude lager is de metalen plaat die achterop je wiellager zit blijven zitten in het fuseestuk, nieuwe wiellager erin maar dan heb je 2 van die metalen platen ertussen, dan kan je sensor niets meer meten.....

Spin!

Het is echt het goede wiellager, heb complete unit meegenomen bij verwijst. Is echt een linker zijde.

Metalen plaat bleef inderdaad zitten, maar is er echt niet dubbel in gekomen. Sensor (beiden) is niet beschadigd. Bij het uitlezen... negatieve snelheid gemeten bij aanvang storing (-12.5 m/s). Ook telkens in de 3e trap.

Noem het karma. Gisteren besloten dat hij vervangen wordt door een benzine versie. Nu doettie dit.

@KIM, welk tandwiel bedoel jij?

Er zitten ook 2 veertjes (boven en onder), ik dacht om de handrem voering op zijn plek te houden. Kan het zijn dat die nog een andere functie hebben?

@Taranis, dat zijn veelal fantoom storingen. Maar de temp sensor moet ik eens vervangen.

www.vm-parts.nl

KIM

Ik kan zo niet bepalen welk systeem er op een N zit, maar voor ABS heb je grofweg 3 sensortypen:
Eentje die een magneet bevat; daarlangs draait een tandwiel achtige constructie
Eentje die geen magneet heeft; daarlangs draait een magnetische schijf
Een systeem dat werkt met een actieve sensor; je sensor heeft dan een voedingsspanning nodig om een signaal te genereren.
Voor allen geldt dat op alle wielen een gelijk aantal tandjes of magneetveldjes moet zijn.

Ik heb ooit op een vrachtwagen meegemaakt dat een dergelijke fout ontstond na het vervangen van een lager. Bleek dat de wagen uit Zweden was geïmporteerd waar met poolwielen met minder tanden toepasten.

Johann

Zachte band?

Spin!

Citaat van: Johann op 25-04-2014 18:24:32
Zachte band?

Nee, maar leg die eens uit?

Andere vraag; zit in dat lager een sensor? Is toch een mechanisch ding zonder poespas?

www.vm-parts.nl

KIM

Het kan zo zijn dat de lagerafdichting magnetisch is; of dat bij de N ook zo is, weet ik niet.

Spin!

Zoeken op die foutcode levert weinig op, kwam wel dit tegen:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=623355#p623355

De BCM storingen kwamen van de ABS sensor bij het linker wiel, hier bleek de moer die de aandrijfas vasthoud in het lager/fusee er afgelopen te zijn waardoor de aandrijfas uit de spiebanen iets naar binnen kon schuiven en het tandkransje die door de sensor wordt gedetecteerd af en toe naast de sensor kwam te draaien waardoor ik de melding ABS/SKID kreeg.
De monteur heeft er een nieuwe moer opgedraaid en daarmee het probleem verholpen.

Bovenstaand betreft wel een voorwiel, mechanisch iets anders dan het achter wiel.

Ook wordt er hier en daar gesproken over een ABS ring...maar die zit volgens mij alleen bij de voorwielen (aandrijving).

Hou ook maar rekening met een soldering in de ABS controller. Dan moet het wel verdomde toeval zijn dat die gaat spoken op het moment dat ik linksachter het wiellager heb vervangen en daarna die melding geeft.

Ik weet het echt even niet meer  :eusa_wall:

Ik haat karma!  :eusa_snooty:

www.vm-parts.nl

KIM

ABS ringen zitten op alle wielen.

Boeijke

Van Verwijst? Van een UK v70?
Misschien is dat ook anders net als het voorbeeld met die zweedse vrachtwagen?

Taranis

Citaat van: Spin! op 25-04-2014 17:09:21
@Taranis, dat zijn veelal fantoom storingen. Maar de temp sensor moet ik eens vervangen.

Ik help je hopen dat het fantoomstoringen zijn.

- Luchtkwaliteitsensor is gewoon stuk, zijn ze allemaal. Kost 180 euro
- Regeleenheid DDM interne storing is vieze stekkerverbinding
- Spiegelmotor PDM is afgebroken pennetje in de stekkerverbinding
- Derde remlicht is een kapot lampje
- Portiervergrendeling is kapot deurslot

Wedden om een avondje bieren? :angel:

N-en zijn geweldige auto's maar o zo voorspelbaar....

Spin!

Citaat van: Boeijke op 26-04-2014 00:06:08
Van Verwijst? Van een UK v70?
Misschien is dat ook anders net als het voorbeeld met die zweedse vrachtwagen?

Heb vandaag met ze gebeld met de vraag of het uitmaakt of er een RHD of LHD in zat. Mocht geen probleem zijn. Heb er eerlijk gezegd ook mijn twijfels over. Ik zou niet eens weten of het een LHD of RHD is.

www.vm-parts.nl

Spin!

Citaat van: Taranis op 26-04-2014 00:06:37
Citaat van: Spin! op 25-04-2014 17:09:21

Ik help je hopen dat het fantoomstoringen zijn.

- Luchtkwaliteitsensor is gewoon stuk, zijn ze allemaal. Kost 180 euro
- Regeleenheid DDM interne storing is vieze stekkerverbinding
- Spiegelmotor PDM is afgebroken pennetje in de stekkerverbinding
- Derde remlicht is een kapot lampje
- Portiervergrendeling is kapot deurslot

Wedden om een avondje bieren? :angel:

N-en zijn geweldige auto's maar o zo voorspelbaar....

Of niet... ;D

Remlicht is een powerled strip, zal qua weerstand te laag zijn dus storing geven. Alle lampjes werken.
Alle deursloten werken en alles in de rechter spiegel ook.

Maar snap je insteek, proost! ;)

www.vm-parts.nl