Nokkenas kapot.....motor vervangen.....rijdt weer as un tit

Gestart door Staff, 14-12-2007 00:18:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hpkevertje

Citaat van: ed op 20-12-2007 17:48:09
Dan wens ik je veel succes. Dat gaat nooit lukken, zeker niet omdat de koppakking al eens is vervangen. Als het goed is kunnen ze zien dat de kop is gevlakt, en dan heb je geen poot om op te staan, tenzij het bij een dealer is gebeurd.

Hallo Ed,
Als er iets met de kop gebeurd is hoeft de nokkenas toch niet te breken? Of blijkt nu uit mijn opmerking dat ik er nog minder verstand van heb dan ik al dacht?  ???

Staff

Nieuwe foto's op pagina 2  :-\

thuur

Als het echt alleen maar een deukje is zou ik de zuiger lekker laten zitten..


Gr ;)

Emiel


Frans 50

Citaat van: thuur op 20-12-2007 22:29:28
Als het echt alleen maar een deukje is zou ik de zuiger lekker laten zitten..


Gr ;)

Als dit alles is wat je zuiger op gelopen heeft zou ik me daar niet te veel zorgen over maken...
't is even de vraag wat de drijfstang lagerschalen mee gekregen hebben...!
Verder, uitzoeken waarom die nokkenas gebroken is... dit moet haast wel iets van metaalmoeheid zijn... kun je zien dat het breuk vlak uit twee of meer kleuren bestaat  ??? verder heb je de stukken van die ene nok al weer gevonden... misschien ligt daar wel het antwoord.. er moet een verklaring (verband) zijn tussen de diepe afdruk in de klepstoter en de rest van de schade! Het blijft een bizar verhaal...  :eusa_wall:
Gok ook nog op lager speling ....

Stuur de foto's eens op naar Volvo NL en Zweden... gewoon uit nieuwsgierigheid...

Persoonlijk zou ik deze kop niet meer op de auto willen hebben... indien de financiën het toelaten zou ik toch gaan zoeken naar een andere kop. De huidige kop is al een keer gevlakt... tenminste dat neem ik aan en zou dus weer gevlakt moeten worden... daarbij komen de kleppen nog dichter tegen de zuigers te staan... 't is de vraag of je dat wil...
P.. is de auto recentelijk gekeurd... roet test gehad????

Nogmaals sterkte... en ik vervolg het met argus ogen..

Groeten,

Collega Frans
............


Staff


ed

Citaat van: hpkevertje op 20-12-2007 21:26:12
Citaat van: ed op 20-12-2007 17:48:09
Dan wens ik je veel succes. Dat gaat nooit lukken, zeker niet omdat de koppakking al eens is vervangen. Als het goed is kunnen ze zien dat de kop is gevlakt, en dan heb je geen poot om op te staan, tenzij het bij een dealer is gebeurd.

Hallo Ed,
Als er iets met de kop gebeurd is hoeft de nokkenas toch niet te breken? Of blijkt nu uit mijn opmerking dat ik er nog minder verstand van heb dan ik al dacht?  ???

Nee dat is niet gebruikelijk, maar zoals ik iets eerder al schreef: als een kop krom is en wordt gevlakt is de onderkant wel recht, maar de bovenkant (waar de nokkenas in ligt) nog krom. Door dan te gaan rijden lopen vaak de nokkenas lagers eruit. Ik kan me ook voorstellen dat het net op de rand is van wat de lagers nog kunnen hebben. Dit veroorzaakt wel een constant wrikken van de nokkenas, met de breuk als gevolg. Ik zou ook zeker zeggen dat de lagers er eerder uit lopen, maar het blijft (onvoorspelbare) techniek.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Staff op 20-12-2007 21:15:52
Kop is kwestie van reviseren is de gedachte, 2 kleppen krom, alleen heeft de middelste zuiger een optater gehad en zit er ietwat een deuk in. Iemand ervaring in vervangen van 1 zuiger bij 3,5 ton? Alle tips zijn welkom.....
Of zal zo'n deukje niet zoveel uitmaken, misschien als ie goed heet wordt dat er stukken loslaten??? :eusa_think:



Staff,

Ik kan zo op de foto niet veel zien aan de zuiger, dus het is moeilijk te beoordelen. Kun je zien of de zuigerwand is beschadigd? Als de zuiger aan de wand is beschadigd moet je een loopspoor zien op de cil wand. Als die schoon is zou ik me over de zuiger geen zorgen maken. Inderdaad zou ik me ook zorgen maken over de drijfstang. Tordeer de krukas en luister of je geen geluiden hoort die duiden op een drijfstang die het carter of de krukas raakt. Het beste kun je opmeten of de zuiger nog in zijn bovenste stand komt. Als dat op de tiende gelijk is aan de overige zuigers kun je stellen dat de drijfstang recht is.

Dan de kop: Ik zou deze kop niet zomaar monteren. Laat in elk geval de kop opmeten aan de bovenkant. Ik heb het zwaar vermoeden dat de kop aan de bovenkant krom is door vlakken, en daardoor de schade aan de nokkenas is ontstaan. Ga dus naar een goed revisiebedrijf met kennis van zaken.
Overigens kun je een kop niet zomaar ongestraft blijven vlakken. Naast de verhoogde compressie verandert ook je kleptiming zomaar een paar graden waardoor de auto niet netjes meer loopt.

Sterkte met de reparatie.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Ed,

Ik snap wat je wil zeggen maar kijkende naar de breuk, dit is geen radiaal breuk. Bij constante buiging tijdens draaien van de nokkenas zou er ergens een scheur ontstaan in een scherpe hoek, in dit geval dus ergens bij een nok. Wat je dan ziet is een relatief glad breukvlak met een patroon wat een beetje op een doorgezaagde boomstronk lijkt...

Kijk ik naar de breuk van deze nokkenas dan is deze vrij snel geknapt.  Je zou bijna denken dat de as is vastgelopen..., stoter vast geslagen of iets dergelijks.

ed

Klinkt wel logisch, maar de nokken hebben ook een scheef looppatroon als ik het goed begrijp. Dat wijst dan weer in de richting van andere problemen.
Ik denk dat er maar één wijsheid is: Meten is weten!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Heb de foto's even aan een VW/Audi man laten zien.

Waarschijnlijk is de distributieriem versprongen en heeft de klep de zuiger geraakt en is daarna de nokkenas gebroken.

Voor de reparatie moeten zowiezo de drijfstanglagers ook vervangen worden. Gezien de klap kan in 't ergste geval de krukas ook een afwijking hebben op de desbetreffende cylinder(s).

Heel lang verhaal kort denk ik dat een ruilmotor de beste optie is.

denkweb

Ik heb ooit soortgelijke fo'to's gezien op een Noors Forum, maar mijn Noors is niet zo bijster goed dat ik het nog terugvinden kan. Als ik het vindt meldt ik het uiteraard even.

Toen was er iets met een defecte klepstoter en een versprongen distributieriem, wat mij bijstaat.

/edit: ik zie dat Johan tijdens mijn zoektocht tot dezelfde optie kwam  ;D

Staff

Geachte heer Staff,

Dank voor uw bezoek aan onze site! Het spijt ons te moeten vernemen dat u geconfronteerd bent met een defecte nokkenas van uw Volvo 850. Dit kennen wij overigens niet als een veel voorkomend probleem maar kunnen op afstand ook niet beoordelen wat hiervan eventueel de oorzaak geweest kan zijn.

Voor een diagnose kunt u eventueel terecht bij uw lokale Volvo dealer.

Volvo Cars Nederland B.V.
Kruno Mustac
Customer Relations & Technical Support
Stationsweg 2,  NL-4153 RD  Beesd
P.O. Box 16,    NL-4153 ZG  Beesd
internet: www.volvocars.nl

Volvo. for life

Frans 50

Citaat van: Staff op 21-12-2007 17:23:57
Geachte heer Staff,

Dank voor uw bezoek aan onze site! Het spijt ons te moeten vernemen dat u geconfronteerd bent met een defecte nokkenas van uw Volvo 850. Dit kennen wij overigens niet als een veel voorkomend probleem maar kunnen op afstand ook niet beoordelen wat hiervan eventueel de oorzaak geweest kan zijn.

Voor een diagnose kunt u eventueel terecht bij uw lokale Volvo dealer.

Volvo Cars Nederland B.V.
Kruno Mustac
Customer Relations & Technical Support
Stationsweg 2,  NL-4153 RD  Beesd
P.O. Box 16,    NL-4153 ZG  Beesd
internet: www.volvocars.nl

Volvo. for life


He P,
Nu je de kop er af hebt... is het nog mogelijk om de klepstoter te bedienen waar die vette deuk in zit?
Zijn er klepstoters vast gelopen..... Zeker weten dat er niets met je distributie riem is gebeurd... deze was toch afgelopen zomer vervangen??? de automatische spanner defect... ik schrijf maar wat.
Tja de reactie van Volvo NL lag voor de hand.... maarrrrrrr klaarblijkelijk komt het toch wel eens voor.. " Dit kennen wij overigens niet als een veel voorkomend probleem "  :eusa_think:

Heb je nog wat kunnen meten aan de zuigers...?

Sterkte..

Frans

Staff

Denken idd dat de snelste en goedkoopste oplossing een ruilblok is, ben al een beetje aan het rondkijken. Wat een timing zo rond de feestdagen  :eusa_wall:
Als iemand linkjes heeft of iets ziet, tip me dan ff, bvd  ;)