KMvrtr's T-5R blog

Gestart door KMvrtr, 16-12-2007 23:03:32

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Eigenlijk helemaal niks nieuws te melden.   :eusa_shifty:

Maar ik wil toch nog even melden dat die nieuwe stabikit me per kilometer beter bevalt. Super!  :eusa_dance: Dit had ik dus 30.000 km geleden al moeten doen.
Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen...  :eusa_whistle:

KMvrtr

Even mijn blog bijwerken.

Wielsloten
Elders op het forum had ik al gemeld dat de sleutel van mijn McGard wielsloten het niet meer doet.
Inmiddels ben ik wel al wat verder. McGard kan aan de hand van een foto waarschijnlijk wel een nieuwe sleutel  maken. Dus foto gemaakt en gemaild. Maar helaas dit is een Volvo-McGard wielslot. Aanvragen van nieuwe sleutels kan alleen via de dealer.
Uiteraard heeft de Volvo dealer in Almere hier geen boodschap aan. Die stuurde me liefst zo snel mogelijk weg. Toen ik informeerde naar een oplossing :eusa_wall:
Ik ga het nu dus maar even proberen via de dealer in Huizen. Daar zijn ze een stuk vriendelijker. Vrees alleen wel dat de dealer hiervoor een fors bedrag in rekening brengt. In dat geval gaan we door naar optie twee. Dop met linkse draad erop, goeie luchtsleutel en rammen maar! :evil:

Nu ik even niet verder kan met het serieuze kluswerk heb ik me maar even gericht op wat kleine klusjes.

Stoelverwarming
Afgelopen winter bleek de stoelverwarming van mijn stoel niet te werken. En dan is leer echt koud! Brrr... Daar heb ik niet nog een winter trek in.
Dus de stoel maar eens los gemaakt om te kijken of ik kan zien wat er loos is.
Losmaken is eenvoudig:
- stoel naar voren
- bouten aan het eind van rails los schroeven
- stoel naar achteren
- bouten vooraan de rails los schroeven.
Daarna de stoel achterover gekanteld. Omdat ik electrisch verstelbare stoelen heb heb ik niet de moeite genomen hem helemaal uit de auto te halen. Weegt nogal wat, zo'n stoel.
In de onderkant van de zitting zit een diep rond gat, waarin de thermostaat is verstopt. Probleem is vaak dat de draden afbreken uit de stekker op de thermostaat, aldus dit onvolprezen forum. Dat bleek bij mij dus ook het geval. Twee losse draadjes bengelen onder de stoel, terwijl de stekker nog op de thermostaat zit. Nieuwe kabelschoentjes eraan, tape er omheen en netjes isoleren was geen probleem natuurlijk.
Lastiger was dat precies voor dat gat de drie electromotoren van de stoel zitten. Maar na een kwartiertje vloeken en prutsen was de oude stekker eraf en zaten de kabelschoentjes er weer netjes op.

Uiteraard direct getest. En ik kan mijn genitaliën weer verhitten tot aangename voortplantingsefficiencybedreigende temperaturen. Ik kan komende winter weer zonder dikke jas instappen.

Raam loopt stroef
Mijn electrische ramen gaan soms wat stroef omhoog en omlaag. Vooral aan de bestuurderskant. Daarom maar eens de deur open gemaakt of er wat te zien valt.
For future reference direct maar even vastleggen hoe de deurbekleding er af moet:
1. Bekleding boven de armleuning eraf halen. Zit vast geklikt.
2. Speaker rooster verwijderen

3. De schroef die rechtsonder de speaker vast houdt verwijderen.

Deze zit als enige niet alleen op de bekleding vast, maar ook op de deur zelf. Let op de rode huls.

4. Torx bouten loshalen. Er zitten er ook 4 aan de onderzijde!

Meeste van dit werk heb ik over gelaten aan mijn charmante assistente.

5. Handvatje van de deurhandel (handle?) af trekken

6. Raam omlaag

7. Deurbekleding omhoogtrekken. Dit gaat het beste als je even aan de buitenkant van de deur gaat staan.

8. Als de bekleding omhoog komt is ie in principe los. Vergeet alleen niet om de speaker kabeltjes nog even los te maken.

9. Job well done!

Nu kon ik dus gaan kijken waarom het raam soms langzaam gaat.
Er veel ruimte om goed te kijken is er niet. Maar met dit kapje eraf kan ik er net bij.

De raam beweegt heen en weer in een geleiderail. De rail zelf is hier net te zien. Raam staat nu helemaal omhoog. Bij het zakken komt hij in de met kunststof beklede rail.

Na wat zoeken en wroeten blijkt dat bij het laten zakken van het raam de rail heen en weer te beweegt. Die rail zit met een bout vast op de zijkant van de deur. En wel met deze bout.

Nog even met de arm in de deur zitten voelen. Het beugeltje waarmee de rail aan die bout vast zit is afgebroken. Ik heb dus weer een klusje erbij voor de lijst. Rail en beugel weer verenigen of vervangen door een nieuwe. Plus natuurlijk uitzoeken hoe ik raam en rail uit en weer in die deur krijg. Veel ruimte is er niet. Dus dat wordt weer prutsen en schrammen op de armen vermoed ik...

rinze850tdi

Voor wat betreft die wielsloten zou ik toch de dealer in lelystad eens bellen.
Die hebben volgens mij een complete set van die sleutels liggen.
In iedergeval succes ermee. is nog al een rottig klusje om die los te krijgen. :eusa_wall:

Quincy2003

Citaat van: KMvrtr op 06-10-2008 21:10:56
Wielsloten
Elders op het forum had ik al gemeld dat de sleutel van mijn McGard wielsloten het niet meer doet.
Inmiddels ben ik wel al wat verder. McGard kan aan de hand van een foto waarschijnlijk wel een nieuwe sleutel  maken. Dus foto gemaakt en gemaild. Maar helaas dit is een Volvo-McGard wielslot. Aanvragen van nieuwe sleutels kan alleen via de dealer.
Uiteraard heeft de Volvo dealer in Almere hier geen boodschap aan. Die stuurde me liefst zo snel mogelijk weg. Toen ik informeerde naar een oplossing :eusa_wall:
Ik ga het nu dus maar even proberen via de dealer in Huizen. Daar zijn ze een stuk vriendelijker. Vrees alleen wel dat de dealer hiervoor een fors bedrag in rekening brengt. In dat geval gaan we door naar optie twee. Dop met linkse draad erop, goeie luchtsleutel en rammen maar! :evil:

Ik heb mijn McGuard wielsloten vorige week los laten maken bij Volvo De Beemd in Valkenswaard. Die dacht het eerst ook met hun eigen doppenset te kunnen regelen. Blijkt dat ze ze bij Marans zeker wilde weten dat het wiel er niet zomaar vanaf liep. Eigen dop kapotgedraaid, dop eroverheen geslagen en met luchtsleutel geprobeerd. Niets. Ze hebben er zelfs een as opgelast en hem zo proberen los te krijgen. Volgens mij is dit ook niet gelukt. Ik heb hem toen maar een nachtje daar gelaten. Als je wil ga ik wel even navragen hoe ze hem nu los hebben gekregen.

Succes ermee
Volvo 440 --> Volvo 245 --> Ford Courier --> Alfa Romeo 155 --> Volvo 850 T-5 Het gaat weer de goede kant op!

Kamekazi

Citaat van: KMvrtr op 06-10-2008 21:10:56
Even mijn blog bijwerken.

Wielsloten

Nu ik even niet verder kan met het serieuze kluswerk heb ik me maar even gericht op wat kleine klusjes.

Stoelverwarming
Afgelopen winter bleek de stoelverwarming van mijn stoel niet te werken. En dan is leer echt koud! Brrr... Daar heb ik niet nog een winter trek in.
Dus de stoel maar eens los gemaakt om te kijken of ik kan zien wat er loos is.
Losmaken is eenvoudig:
- stoel naar voren
- bouten aan het eind van rails los schroeven
- stoel naar achteren
- bouten vooraan de rails los schroeven.
Daarna de stoel achterover gekanteld. Omdat ik electrisch verstelbare stoelen heb heb ik niet de moeite genomen hem helemaal uit de auto te halen. Weegt nogal wat, zo'n stoel.
In de onderkant van de zitting zit een diep rond gat, waarin de thermostaat is verstopt. Probleem is vaak dat de draden afbreken uit de stekker op de thermostaat, aldus dit onvolprezen forum. Dat bleek bij mij dus ook het geval. Twee losse draadjes bengelen onder de stoel, terwijl de stekker nog op de thermostaat zit. Nieuwe kabelschoentjes eraan, tape er omheen en netjes isoleren was geen probleem natuurlijk.
Lastiger was dat precies voor dat gat de drie electromotoren van de stoel zitten. Maar na een kwartiertje vloeken en prutsen was de oude stekker eraf en zaten de kabelschoentjes er weer netjes op.

Uiteraard direct getest. En ik kan mijn genitaliën weer verhitten tot aangename voortplantingsefficiencybedreigende temperaturen. Ik kan komende winter weer zonder dikke jas instappen.

Raam loopt stroef
Mijn electrische ramen gaan soms wat stroef omhoog en omlaag. Vooral aan de bestuurderskant. Daarom maar eens de deur open gemaakt of er wat te zien valt.
For future reference direct maar even vastleggen hoe de deurbekleding er af moet:
1. Bekleding boven de armleuning eraf halen. Zit vast geklikt.
2. Speaker rooster verwijderen
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0754.jpg

3. De schroef die rechtsonder de speaker vast houdt verwijderen.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0750.jpg

Deze zit als enige niet alleen op de bekleding vast, maar ook op de deur zelf. Let op de rode huls.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0745.jpg

4. Torx bouten loshalen. Er zitten er ook 4 aan de onderzijde!
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0751.jpg

Meeste van dit werk heb ik over gelaten aan mijn charmante assistente.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0752.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0753.jpg

5. Handvatje van de deurhandel (handle?) af trekken

6. Raam omlaag

7. Deurbekleding omhoogtrekken. Dit gaat het beste als je even aan de buitenkant van de deur gaat staan.

8. Als de bekleding omhoog komt is ie in principe los. Vergeet alleen niet om de speaker kabeltjes nog even los te maken.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0747.jpg

9. Job well done!

Nu kon ik dus gaan kijken waarom het raam soms langzaam gaat.
Er veel ruimte om goed te kijken is er niet. Maar met dit kapje eraf kan ik er net bij.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0749.jpg

De raam beweegt heen en weer in een geleiderail. De rail zelf is hier net te zien. Raam staat nu helemaal omhoog. Bij het zakken komt hij in de met kunststof beklede rail.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0743.jpg

Na wat zoeken en wroeten blijkt dat bij het laten zakken van het raam de rail heen en weer te beweegt. Die rail zit met een bout vast op de zijkant van de deur. En wel met deze bout.
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/deur%20en%20raam/HPIM0744.jpg

Nog even met de arm in de deur zitten voelen. Het beugeltje waarmee de rail aan die bout vast zit is afgebroken. Ik heb dus weer een klusje erbij voor de lijst. Rail en beugel weer verenigen of vervangen door een nieuwe. Plus natuurlijk uitzoeken hoe ik raam en rail uit en weer in die deur krijg. Veel ruimte is er niet. Dus dat wordt weer prutsen en schrammen op de armen vermoed ik...

Het Demonteren van het raam is eigenlijk heel erg makkelijk draai het raam halverwege
Je ziet dan 2 wiite wielletjes in een rail deze zijn geborgd met 2 soort van split pennen
deze verwijderen en met wat kracht de raam uit de wielletjes drukken (wel voorzichtig doen anders valt je raam naar beneden paar extra handen is dus makkelijker.

de rail waar je over spreek kan je eenvoudig naar boven trekken na het verwijderen van het boutje aan de zijkant

sucses groetjes
Marc   
850R Rood

KMvrtr

Mededeling van huishoudelijke aard vooraf: de foto's zijn van matige kwaliteit deze keer. Ik beloof beterschap!

Vervangen rubber bus achteras
309.154km

Van een van de bussen in de achteras was de behuizing afgebroken. En behalve potentieel gevaarlijk (al heb ik geen idee hóe gevaarlijk) is het ook APK afkeur. Nieuwe bus had ik al in huis, maar monteren was een probleem, de sleutel van mijn wielsloten is niet goed meer. En voor dit soort klusjes wil je je wiel eigenlijk wel er even af hebben.
De APK van mijn Volvo is geldig tot 22 oktober, nog een weekje. Dus de hoogste tijd om dit eens te gaan fiksen. Volvo heeft nog steeds niet gereageerd of en wanneer zie via McGuard een nieuwe sleutel kunnen krijgen. Daarom heb ik het maar geprobeerd met het wiel er nog aan.

Bouten gingen probleemloos los. Dat ben ik wel eens anders gewend....

Daar zit de boef

Close up. De afgebroken beugel is goed te zien nu. Maar als je er niet op let kun je dit heel gemakkelijk over het hoofd zien. Zou bijvoorbeeld best kunnen dat ik hier al meer rij sinds ik hem heb.

Met gepast geweld heb ik de oude bus richting wiel van de as af gemept. Daarna de bus langs de as eruit gepulkt. Dat is vast niet de gebruikelijke methode. Maar met wat vloeken, wringen en friemelen lukt het allemaal net.

Oud en nieuw naast elkaar

Hé, de opening in de oude bus is wel heel veel groter...

Aha, ik had dus eerst de bout eraf moeten draaien.... :eusa_shifty: De metalen bus + bouten zitten nog op de as. Met een steeksleutel 18 lukt het nèt -maar dan ook nèt- om hem door een opening in de as naast het wiel de bout eruit te draaien.

Inbouwen van de nieuwe bus is reverse of removal. Met dien verstande dat ik uiteraard niet eerst de bout plaats en dan probeer de bus er overheen te meppen.  ;D

Nieuwe bus in de as getikt. Met veel geduld vanaf de wielzijde vastgezet met de nieuwe bout. Bout netjes in het vet gezet, scheelt wat roest in de toekomst. En het geheel vervolgens even lichtjes in de Tectyl.

Mission accomplished!

Al met al viel het me behoorlijk mee. Met een uurtje of twee was het klaar.
Was ook wel een beetje een gok, je achteras uit elkaar halen terwijl je niet weet of het gaat lukken.
Ik ga nu echt werk maken van het verwijderen van die wielsloten.
Leuk dat alles nu gelukt is, maar ik ben niet dol op dit soort gehobby.

Verlichting kentekenplaat
Nu bovenstaande zo boven verwachting vlot was verlopen had ik opeens tijd over om direct een APK te laten uitvoeren. Daarvoor moest ik alleen nog even een kentekenplaatlampje vervangen. Maar ja, dat zag er niet uit, daar onder de de handgreep. Vlug ook een beetje schoongemaakt dus.

Kijk, dit is APK afkeur. En vies.

Glaasje los, lampje eruit, lampje erin, glaasje schoongemaakt.

Glaasje weer op zijn plaats, met werkend lampje. Zal de APK keurmeester fijn vinden.

Alleen het verschil met het nog werkende rechterlampje is nu wel groot....

Snel  ook nog maar even los geschroefd. Wat een troep.

Doekje erover (geen Misha kwaliteit, maar genoeg voor nu)

Glaasje weer terug. Die is ook weer netjes.

8)

APK
Tsja, hier valt weinig over te zeggen.
Auto was in orde, en dat vond de keurmeester ook.
Ik kan weer vooruit tot 22 oktober 2009. :eusa_dance:

razorx

Gefeliciteerd me je verse APK Antoine!

Citeer
Nieuwe bus in de as getikt. Met veel geduld vanaf de wielzijde vastgezet met de nieuwe bout. Bout netjes in het vet gezet, scheelt wat roest in de toekomst. En het geheel vervolgens even lichtjes in de Tectyl.

Dit zijn van die kleine details die het sleutelen later ook prettig maken. Voor jou of voor een ander.

Gr. Yits.

KMvrtr

25-10-08
310.587

Radiateur
Grrrr... Gisteren op terugweg uit België ging het waarschuwingslampje voor de koelvloeistof branden. Watertempmeter bleef wel netjes in het midden staan, dus heel rustig verder naar huis getokkeld.
Thuis nog even onder de kap geloerd. Ja hoor, kvs tankje bijna leeg, en dat was drie dagen geleden nog vol...
Vandaag even bijgevuld en een kort stukje gereden, parkeren, en even gekeken waar het lekt. Radiateur blijkt aan gort. Hij lekt aan beide zijkanten. Lekkages van de kunststof zijkanten zijn een 850 kwaal die wel eens vaker voorkomt.
Dat wordt dus asap een andere radiateur bestellen, want ik heb de auto wel nodig komende week.

Veerpoten
Om mijn humeur wat te verbeteren ben ik verder gegaan met wat leuker kluswerk.
Eerder meldde ik al dat ik een en ander klaar had liggen:

De ouwe meuk ziet er zo uit:

Eerste bout los:

Eigenlijk zie je hier bijna alles wat aan de onderzijde los moet. Twee bouten waarmee de poot aan de naaf/fusee zit. bout van de uplink aan de veerpoot bovenaan. En net boven de remschijf het houdertje voor het ABS kabeltje.

Remklauw moest even los om de bouten er uit te krijgen. Alweer een goed argument om naar grotere 302mm remschijven over te stappen! :-)

Veerpootje rust uit in het gras.

Zo'n nieuwe ziet er toch veel frisser en fruitiger uit.

Links oude veerschotelrubber, rechts het nieuwe.

Close up van nieuwe veerschotelrubber. Dat dunne foamrandje dat er zojuist opgeplakt is, is een officiële Volvo modificatie.
Geen idee waar het precies goed voor is, zal vast wel een piepje of een kraakje schelen. Maar als ik dan toch bezig ben, dan graag goed.

Hier zie je nogmaals het klemmetje waar de ABS kabel door moet. Torxjes zitten echt vast gerot na al die jaren. Gelukkig heeft Volvo hier nu een mooie en simpele plastick versie van. Die staat nog even in bestelling.

Uplinks waren ook behoorlijk gaar, zo bleek bij demontage.  Gauw dus even nieuwe gehaald.
Als het ABSkabelhoudertje binnen is beloof ik een totaalfoto.

Schokdempers, veerschotelrubbers en veerpootlagers zitten nu onder de auto. :-) Afgezien van de veren en wat rubber bussen hier en daar is daarmee het onderstel nu vrijwel nieuw. Wel jammer dat een proefrit er nu even niet in zit!

De stuurdelen heb ik even laten liggen, die zitten meestal heel erg vast. Dus wil ik die alleen proberen te vervangen als ik over een brug kan beschikken.

Foto's volgen later.
Zullen er helaas niet veel zijn, en geen close ups. Mijn eigen camera is semi-overleden afgelopen dinsdag. Op de Vroemdag heeft een onverlaat over mijn tas gereden... :-(

Nu ga ik nog even internet afschuimen naar een knappe radiateur!

Enno

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Enno

Citaat van: BenC70ES op 26-10-2008 19:38:23
Citaat van: Enno op 26-10-2008 18:16:19
LEUK Filmpje.....ik monteer een sachs performance demper

http://nl.youtube.com/watch?v=P1zdPhbxr5E&feature=related

Komt me bekend voor  ;D

Jij hebt toch ook Sachs performance?

BenC70ES

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

KMvrtr

Even wat achterstallig blog-werk.
Chronologisch niet helemaal kosher, maar ach...

LPI, nieuwe injectoren
21-10-2008
309.602 km

Vorige week dinsdag tijdens de Vroemdag heb ik de Volvo bij Mesman achter gelaten. Eind van de middag weer opgehaald. Enige zichtbare verschil met 's ochtends is dit:

Bruine hoog vermogen injectoren. :-)
Het is wellicht wat subjectief, maar ik heb echt het gevoel dat ie er beter op rijdt. Het voelt allemaal wat soepeler, de motor loopt wat mooier rond.
Hoe dan ook, de LPI installatie is ook voorbereid op wat eventueel extra vermogen. En dat kan natuurlijk nooit kwaad.

Verder hebben ze wat aangepast in de software. Op een of andere manier waren er wat V70 instellingen ingeslopen. En daarom wilde de auto niet meer op LPG rijden als de tank voor minder dan 20% gevuld was. Tamelijk irritant, want dan sta je dus elke 250km bij de pomp. Niet dat 325km nu zo'n geweldige actieradius is, maar het scheelt toch weer een slok op een borrel.

Verder heb ik even wat foto's toegevoegd over de montage van de nieuwe veerpoten.

D-J

Prachtig en leerzaam topic heb je!! Compliment
V70 T-5D

)()()sT

Mooi, ik heb ze ook ;)
Maarre... V70 instellingen??
Start ie bij jou bij een koude start altijd netjes gelijk? Ik zit er sinds de LPi-inbouw een beetje mee te modderen (zie van GLT naaR).