Lambda sonde op de OzBrick manier schoonmaken?

Gestart door razorx, 19-12-2007 20:51:06

Vorige topic - Volgende topic

elmarconi

Dit vraagt om een aflevering Mythbusters...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: joebar op 20-12-2007 07:54:13
het trager werken van een lambda sonde heeft imho alleen invloed op het moment dat er iets aan je gasstand veranderd, dan moet ie bij gaan regelen, als jij met een redelijk constante snelheid rijdt, dan heeft de reactietijd geen of bijna geen invloed op je verbruik.....
kheb auto's in onderhoud die 500k of meer hebben gereden, en nog steeds probleemloos met de eerste LS rijden........
Jouw motormanagement is niet tot oneindig variabel, de gasklepstand wordt in stappen gemeten en geregeld, en b.v. een halve mm verschil zal bij een standaard auto geen of nauwelijks wat uitmaken ( het zgn mappen)
Bij tunen wordt dat anders, hoe meer positie's , des te meer regelt hij, daarom is chiptunen o.a. ook zo duur, daar moet heel veel bij gemeten worden, en heel veel afgesteld en ingeregeld....

Dit is wel wat simplisties verwoord, maar dan heb je een idee waarom een werkende LS weinig invloed heeft op vertragingen van enkele mSEC

voor een normale LS geld dus gewoon  IF IT AIN"T BROKEN..........
Is niet helemaal waar.

De sonde zal door aankoeking ook een lagere uitgangsspanning geven waardoor de ecu denkt dat het mengsel te arm is.

Een vervuilde sonde heeft dus wel degelijk effect op je mengsel.

Wat wel waar is is wat Thuur zegt dat dat het regel effect beperkt is.

De vraag is hoe beperkt.

@Zippo: Ik denk dat het zondermeer tot onzin verklaren van iets zonder argumentatie overigens niet snel tot verheldering leidt.

Ludo

Citaat van: razorx op 20-12-2007 20:49:38
De sonde zal door aankoeking ...

ik ben benieuwd waar je dat gaat vinden...

razorx

Citaat van: Ludo op 20-12-2007 20:51:45
Citaat van: razorx op 20-12-2007 20:49:38
De sonde zal door aankoeking ...

ik ben benieuwd waar je dat gaat vinden...

Ik was niet van plan hem open te maken.
Hij zal opengaan!

Ik neem aan dat door jaren omwelmd te zijn door uitlaatdampen, het e.e.a. zich op het spanningsbronnetje heeft afgezet binnen in.

razorx

Citaat van: elmarconi op 20-12-2007 15:36:01
I agree.

Dat is dan ook de reden dat ik a.s. zaterdag wat metingen wil doen met een scoop.

Uiteraard volgt een verslag.

thuur

Citaat van: razorx op 20-12-2007 21:07:22
I agree.

Dat is dan ook de reden dat ik a.s. zaterdag wat metingen wil doen met een scoop.

Met alle respect, maar wat wil je dan aantonen?

Je zult minstens een oude en een nieuwe sonde moeten hebben om een vergelijk te maken. Oude meten, oude schoonmaken en meten en de nieuwe meten. Alleen een andere uitgangsspanning zal weinig zeggen..

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 20-12-2007 22:46:12
Citaat van: razorx op 20-12-2007 21:07:22
I agree.

Met alle respect, maar wat wil je dan aantonen?

Je zult minstens een oude en een nieuwe sonde moeten hebben om een vergelijk te maken. Oude meten, oude schoonmaken en meten en de nieuwe meten. Alleen een andere uitgangsspanning zal weinig zeggen..

Gr ;)
Dag Thuur,

bedankt voor je rationele benadering.

Dit is exact wat ik wil doen, plus nog wat meer uitzoekwerk.
Bedankt voor je ISBN verwijzing, ga er naar op zoek lijkt me interessant.

Het wordt even een klusje, zeker met een beetje goede rapportage naar het forum.

Maar het levert wel informatie op.

Voor mij is het niet interessant om gelijk te krijgen in mijn ,overigens van anderen verkregen, theorie.

Ik wil over dit onderwerp wat eenduidiger informatie vergaren en delen.

Zal wel techneuten afwijking zijn.

Groetjes.

thuur

Citaat van: razorx op 20-12-2007 23:18:46
Dit is exact wat ik wil doen, plus nog wat meer uitzoekwerk.
Bedankt voor je ISBN verwijzing, ga er naar op zoek lijkt me interessant.

Het wordt even een klusje, zeker met een beetje goede rapportage naar het forum.

Maar het levert wel informatie op.

Voor mij is het niet interessant om gelijk te krijgen in mijn ,overigens van anderen verkregen, theorie.

Ik wil over dit onderwerp wat eenduidiger informatie vergaren en delen.

Zal wel techneuten afwijking zijn.

Kijk aan, dat is een mooi streven. We lezen graag de resultaten!

Het boek heb ik bij Amazon besteld trouwens.

Gr 8)

Snellebaksteen

Scoopje lenen? Dan neem ik een fraaie mee van het werk... :eusa_whistle:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

joebar

Laten we even rationeel denken ( denk ik dan)
Een lambdasonde is het punt waar de injectie ( voor een groot deel op) geregeld wordt.
Hoe zou deze kunnen vervuilen???
1. doordat ie kapot is ( dan moet ie vervangen worden)
2. Lek in inlaat of uitlaatcirquit ( dat moet gerepareerd worden en dan even de snelweg op en LS is weer schoon)
3. heel veel korte stukjes op benzine ( auto loopt dan nog op de koude omloop, en regelt nog niet echt mooi) dus ook weer even de snelweg op en schoonrijden.....

Eeen hele goede methode om je LS schoon te rijden is de vacuumslang van je rembekrachtiging even los, 5 km ( met een te arm mengsel dus) even over de snelweg met constant gas, en je LS is weer schoon en regelend......

Heb zelf regelmatig APK afkeur op CO, even de slang los, stukje rijden, helpt dat niet dan is gegarandeerd de LS defect of je kat, maar dat kun je even meten

JoopS

Regelt de vacuumslang van de rembekrachtiging het mengsel ?????
Tja........

Ludo

Citaat van: JoopS op 21-12-2007 18:17:32

als je de slang los koppelt creeër je een vacuumlek.

joebar

Citaat van: Ludo op 21-12-2007 18:45:27

als je de slang los koppelt creeër je een vacuumlek.
precies wat dus resulteerd in een armer dus heter uitlaatgas, net voldoende om de LS te reinigen, hij vervuikt alleen maar door een te RIJK mengsel

razorx

Citaat van: Snellebaksteen op 20-12-2007 23:55:48
Scoopje lenen? Dan neem ik een fraaie mee van het werk... :eusa_whistle:
Ja vroeger had ik ook zo'n luxe. van die mooie Tektronix dingen, wow!

Nu moet ik het hier mee doen, eigenlijk niet geleend maar gemeenschappelijk bezit:

Ongeschikt voor hoogfrequent en/of digitaal.

Maar werkt op een accu en dat is wel erg fijn.

Heb nog geen nieuwe lambda-sonde kunnen scoren. Had alleen tijd om bij Brezan langs te gaan.

Ze hebben steeds minder Bosch, denk dat ik er alleen nog maar kom voor tandpasta.

Morgen maar elders proberen.

Kan in ieder geval met de huidige sonde gaan meten.

joebar

normaal als je een klein vacuum lek hebt, heeft dat alleen invloed op je stationaire toerental (onregelmatig lopen, slecht stationaire) maar dit heeft zo goed als geen invloed op rijden onder vermogen. een groter vacuumlek heeft daar wel invloed op, je gaat n.l meer lucht aanzuigen buiten je LMM om, en aangezien je benzinetoevoer o.a. geregeld wordt door je LMM, en deze dus een te lage waarde aangeeft, zal je MM minder benzine injecteren dan gewenst, wat resulteerd in een armer mengsel onder (vol)last. en dit zal genoeg zijn om eventuele roetaanslag op je LS te verwijderen.
Als bij een APK blijkt dat het CO te hoog is, dan kun je aan de analyse meestal wel zien of je motor al of niet regelt, en dit is voor mij weer een indicatie of het de LS of de KAT is, en geloof me in 99 van de 100 gevallen is het voldoende om de LS even schoon te  rijden met de vacuumslang van de rembekr. open