V70 2.5D Motormanagement lampje

Gestart door harryv70, 19-12-2007 20:55:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

harryv70

Bij mijn V70 2.5D uit 1999 met 290000km op de teller gaat boven de 100km/h het lampje van het motormanagement branden. Dit gebeurd als je bijvoorbeeld een helling op rijdt (viaduct) of als je langzaam versnelt. De storing is altijd 'Turbo druk te hoog' en iets met ' flow to low'. Dit laatste slaat op het turbo regelklepje.

De auto trekt normaal gesproken erg goed, behalve als het lampje brandt, dan is de Turbo helemaal weg, en gaat mijn Amazon nog sneller vooruit.

Het klepje en de luchtmassameter zijn vervangen. Het blok staat goed, ik rij er 1 op 15-16 mee.

Iemand die dit ook heeft meegemaakt of iemand die een oplossing weet?

Emiel

Hoe zit het met de vacuumslangen? Die willen wel eens losgaan, vooral degene die aan de bovenste turbobuis vastzit.

harryv70

Alle slangen en contacten zijn door de garage nagelopen, dus ik ga ervan uit deze ook.

thuur

Citaat van: harryv70 op 19-12-2007 22:03:52
Alle slangen en contacten zijn door de garage nagelopen, dus ik ga ervan uit deze ook.


:eusa_naughty:  Meten is weten, dus zelf even checken ;)


Gr 8)

volvofred

Hallo,

Ik heb een vergelijkbaar euvel met mijn 97'er tdi.

Plots tijdens een ritvalthet vermogen volledigweg, mm-lampje gaat branden.
Heb er almee langs de weg gestaan, ANWB gaf aan dat het waarschijnlijk te maken had met een aangetaste aanzuigbuis in de brandstoftank. Er wordt lucht aangezogen i.p.v. diesel.
Komt bij mij voornamelijk voor bij minder dan een kwart gevulde tank.

harryv70

Dank voor de reacties.

Mijn slangen zitten vast en het gebeurd bij elk nivau van de tank.

Tot 110 heb ik overigens geen probleem, daarboven direct en ook zonder ophouden.
Het MM lanmpje brandt en er is geen Turbo druk.
Als ik tijdens het rijden op de snelweg de motor even uit en aan zet dan heb ik even Turbodruk (kan ik een vrachtwagen voorbij  :)) maar daarna is het weer weg.  Zonder Turbo heb ik niet genoeg vermogen om even snel een auto in te halen.

denkweb

stekker LMM wil nog wel eens losraken, officiële volvo-mod is de tie-wrap eromheen knopen kruislings.

Mogelijk dat dit de oorzaak is?

harryv70

De stekker van LLM zit er met clips aan, en kan onmogelijk los. Of kijk ik nu verkeerd?

VolvoDeMio

#8
Citaat van: denkweb op 29-12-2007 13:41:03
stekker LMM wil nog wel eens losraken, officiële volvo-mod is de tie-wrap eromheen knopen kruislings.

Mogelijk dat dit de oorzaak is?
Citaat van: harryv70 op 01-01-2008 17:02:17
De stekker van LLM zit er met clips aan, en kan onmogelijk los. Of kijk ik nu verkeerd?

De modificatie die ik ergens op het forum gezien heb betrof dacht ik het met een tie wrap vastzetten van het 'snoer' van de LMM aan het deel ónder de connector...

En de link...http://volvospeed.com/Repair/maf_secure.php




Inmiddels bij mijn 855 tdi gekeken of die modificatie uitgevoerd is........
Ik heb een andere uitvoering.....???


thuur

Citaat van: VolvoDeMio op 07-01-2008 12:26:29
De modificatie die ik ergens op het forum gezien heb betrof dacht ik het met een tie wrap vastzetten van het 'snoer' van de LMM aan het deel ónder de connector...

En de link...http://volvospeed.com/Repair/maf_secure.php


Dat is voor de benzinemodelletjes..


Gr :)

denkweb

Desalnietemin is het rijden met een slecht contact in de stekker van de LMM genoeg om het MM-lampje aan te steken. Met motortje uit even nakijken kan uitwijzen of er geen corrossie of slecht contact is.

De aanzuigbuis-theorie is trouwens wel iets waar ik nog nooit van heb gehoord... daarvoor gaan we vadis nog eens na, want ben benieuwd hoe ik dat moet zien.

harryv70

Ondertussen is de Turbo druk verlaagd van mijn auto, die bleek 0,3 bar te hoog te liggen.
Resultaat: de auto trekt minder en na 20km snelweg weer het lampje aan. Storing gelijk, turbo druk te hoog.
Treedt op bij langzaam acceleren boven 100 en niet bij volledige belasting...

Overigens wel apart dat je dan in de lagere versnellingen ook geen Turbo hebt, de motor loopt dan op een reserve programma.

Iemand nog opties? Ik las ergens iets van brandstoffilter verkeerd gemonteerd, maar moet de computer dat dan niet melden?

thuur

Citaat van: harryv70 op 10-01-2008 22:24:34

Iemand nog opties? Ik las ergens iets van brandstoffilter verkeerd gemonteerd, maar moet de computer dat dan niet melden?


Nee, dat kan de computer niet weten. Maar dat is toch zo gecontroleerd?


Gr ;)

harryv70

Update: de garage heeft alles nagemeten, sensoren zijn goed en slangen ook.

Ze verdenken nu de computer.... kost 800 euro nieuw

Iemand al eens zoiets meegemaakt?

thuur

Is de brandstoftoevoer al eens gemeten?

Is de LMM al eens geruild voor een ander exemplaar?

Computers gaan maar zelden stuk (dat is niet nooit helaas). Mocht de dealer toch hameren op een andere ECU, dan spreek af dat je je geld terug krijgt indien dit niet de storing verhelpt.


Gr ;)