Frankrijk...

Gestart door Vulk, 29-12-2007 12:10:16

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Door alle vakantiefoto's in de weblogs krijg ik ook terug zin om op vakantie te gaan. Komende zomer zijn mijn vriendin en ik van plan om naar Frankrijk te trekken met de wagen.

Geen van beide heeft "vakantie-ervaring" in Frankrijk. We hebben er geen idee van waar we exact naartoe gaan, maar daarom dit topic.

We gaan met de wagen voor een dikke week, afstand max 5-600km vanuit Kortrijk. (Wagen van vriendin is vectra 1.6 met 200 000km +)

Aanraders, dingen die we moeten gezien hebben, Lokale wijnboerkes,....

Alle info is welkom.

FGG

Wij zijn afgelopen jaar in de Bourgogne geweest in Bourbon-Lancy. 1100km gereden om vervolgens 2 weken rotweer te hebben. Dit was m'n eerste vakantie in Frankrijk en voorlopig ook de laatste. De Fransen zijn zo flexibel als een biels. Voor echt lekker weer zul je dus toch nog wat zuidelijker moeten.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

rifwachter

de ardeche is een mooie streek.

kijk maar eens op google: vallon-pont-d'arc

maar vakantie is wel heel persoonlijk wat je mooi vind.

succes met de keuze.

gr. rene
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Vulk

Heb ik toch ook al vaker gehoord van dat weer. Misschien toch eens horen of ik een auto van hier thuis zou mogen meenemen.(VAG Stal). Welliswaar geen Volvo, maar toch betrouwbaarder dan die oude vectra. Had ik maar mijn 850 al.

)()()sT

Tja wij zijn via Milau naar de Cote d'Azur geweest en eigenlijk alleen dáár stabiel weer gehad.
Als je zo richting Lyon (net eronder) gaat heb je wel mooie plekjes. Of je nu 600 km rijdt of 800, dat maakt ook niks uit.

FGG

Citaat van: )()()sT op 29-12-2007 12:20:11
Of je nu 600 km rijdt of 800, dat maakt ook niks uit.

In een Vectra wel. ;D

Vertigo

Ben ooit met mijn Renault 21 met meer dan 200.000 op de klok op 2 weken op vakantie geweest in Frejus (aan de kust tussen St Tropez en Monaco). Was 1350km heen en 1350 terug...
Zonder een krimp.
Ook een ouwe Vectra zou dat moeten kunnen (als die tenminste normaal onderhouden wordt), controleer voor vertrek en tijdens de rit wel zaken als oliepeil en koelvloeistofniveau.

Frankrijk heeft heel verschillende streken, als je voor mooi weer gaat moet je meestal in de zuidelijke regionen zijn, maar ook dat is geen garantie voor mooi weer.
Elke streek heeft zijn eigen charme, onafhankelijk van het weer.
De Vogezen en Elzas zijn mooi, maar dat zijn de Alpen, Cote d'Azur, Bretagne en Normandie ook.
En Die Fransen zelf, tja... 't is maar net wie je treft.

Zoek gewoon een mooie streek uit waar je naartoe wilt, en beperk de afstand tot wat je (kwa tijd) wil rijden, niet op basis van de auto. Als de vloeistofniveaus e.d. gewoon goed zijn voordat je gaat rijden zal ie op een langere rit het ook uit houden.

WYD

Frankrijk is heel divers als het gaat om landschap, cultuur en bevolking.
Wat dat betreft heeft Frankrijk eigenlijk voor ieder wel wat wils. Als je echt voor de wijnboerderijen gaat kun je naar de Champagne streek gaan als je niet te ver wilt rijden, maar de kans op wat minder weer is daar wat groter, dan wanneer je meer naar het zuiden gaat. Ook het zuidwesten heeft mooie wijnstreken en vaak wat warmer en droger weer. Als je echt voor het landschap gaat, dan is het gebied van Grenoble in de Alpen heel erg mooi, maar ook het wat koudere Bretagne heeft een mooi Asterix en Obelix plaatje.
Ik ben zo'n 20 keer naar Frankrijk geweest op verschillende plaatsen en ben nog steeds niet uitgekeken.
Enige minpunt is de taal. Je moet zorgen dat je echt een paar woordjes Frans kunt spreken want Engels wordt er zo goed als niet gesproken, dus daar kom je echt niet mee verder!
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

Ben

Zon en wijn?
Ga naar de streek rondom Bordeaux.
Erg veel wijnhuizen en k(r)amperen doe je aan een van de meren of de oceaan.

Wel een omgeving met heel veel bomen.

Vulk

Ik ben zowat tweetalig dus de taal is alvast geen probleem. Over de afstand valt ook al te spreken met mijn vriendin. Straks weten we niet waar naartoe omdat we teveel keuzes hebben. :D

Kamperen zit er niet in denk ik. We opteren voor een leuk hotelletje of iets dergelijks.

MarcoV

Als je mooi weer en een mooie wijnstreek zoekt moet je echt naar de Languedoc.
Dit is het gebied rond Bezier en je kunt er ook nog gewoon aan de middellandse zee verblijven.
In ons geval gaan wij al jaren naar Serignan, ligt direct aan de zee en je kunt van daar uit mooie tripjes maken door deze streek met vooral mooie Rosé's en Muscat-wijnen!
Veel plezier alvast,

MarcoV 8)

Vulk

Klinkt wel interessant, maar is gelijk 1000km. Als ik vriendin kan overtuigen valt dit wel onder "goed mogelijk".

Snellebaksteen

Als je dichter bij huis wilt blijven is Normandie of Bretagne heel fraai. Van Romeinse bebouwing en Mont st Michael tot de caissons op de D-day stranden, heel divers en lekker ruige kusten. Ook met slecht weer indrukwekkend.

In het oosten (rond Gerardmer) heel fraaie landschappen, mooie meren, bossen, slingerwegen (Col de la Schlougt ofzoiets).

In de Pyreneen is het ook heel erg mooi, maar wel een aardig eindje rijden.

Eigenlijk heeft Frankrijk geen echt lelijke stukken. Zelfs de eindeloze akkers in het noorden hebben wel wat vindt ik.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

FGG

@Vulk: Misschien je even aangeven wat je precies wil op vakantie: cultuur, sport, niets doen, zon, zee...

Vulk

Geen alleen wandel-vakantie alvast en ook geen strandvakantie. Gewoon wat cultuur opdoen, leuk dorpje bezoeken, wat natuur....

Er moet dus meer te doen zijn dan enkel wandelen en alleen maar zonnen. :)