ABS foutcode: pomp defect

Gestart door mdl, 12-01-2008 12:39:03

Vorige topic - Volgende topic

mdl

Mijn "auto" is net uitgelezen en geeft een foutmelding dat de ABS pomp defect zou zijn. Het controlelampje brand al geruime tijd. Zo'n driekwart jaar geleden heb ik de accupool er 10 minuten af gehad, waarna het lampje uit was. Na een paar dagen kwam de melding echter weer terug.

Nu kan ik een nieuwe pomp aanschaffen en monteren, maar ik vraag me af of er niet andere, bijvoorbeeld elektronische, oorzaken zijn die resulteren in deze melding.

Wie kan mij helpen.

Maandag zal ik de garage nog even bellen voor de exacte foutcode van de ABS, ik kreeg alleen de omschrijving, niet de code.

Mvg,
Michiel

Jeroentjuh

Denk gewoon je ABS controller defect ;)

Gunnar

Zoek maar eens op abs controller herstellen. Gewoon demonteren, alle eilandjes op de print even laten smelten en klaar.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

thuur

Wat is het bouwjaar en maand van je auto?

Gr ;)

Jeroentjuh

Citaat van: thuur op 12-01-2008 14:22:47

Gr ;)

850 TDI uit 1997

thuur

Citaat van: Jeroentjuh op 12-01-2008 14:30:50
Citaat van: thuur op 12-01-2008 14:22:47

850 TDI uit 1997

Ooh, dan is de controller defect ;D

Gr 8)

dickreef

Gehoord van een volvo-monteur: plug/stekker onder de ABS-pomp ietsje schuin houden en "kartonnetje"eronder; 99%-kans dat het probleem (brandend ABS/Tracks control lampje) is opgelost. Of inderdaad de contacten van de controller solderen.

thuur

Citaat van: dickreef op 18-01-2008 18:24:27
Gehoord van een volvo-monteur: plug/stekker onder de ABS-pomp ietsje schuin houden en "kartonnetje"eronder; 99%-kans dat het probleem (brandend ABS/Tracks control lampje) is opgelost. Of inderdaad de contacten van de controller solderen.

Yep, dat zal 99% werken.. Voor een maandje of wat. Als je de krachten onder een andere hoek op de solderingen zet heb je weer even contact. Feit blijft dat de solderingen gescheurd zijn en op deze manier heel snel verder scheuren ;)

Welkom op het forum!

Gr 8)

dickreef

Ja, lijkt me een logische conclusie. Overigens schijnt het zo te zijn dat als de lampjes branden het niet direkt betekent dat je ABS/Tracks control niet meer werkt. (Uitgeprobeerd in de sneeuw). Ze gaan pas uit, of zijn uit, als je de auto opnieuw start, nooit tijdens het rijden (tenminste bij m'n V70XC 1999).
De resetting vindt blijkbaar alleen plaats bij 'n nieuwe start. Kan iemand dat bevestigen???

Domaso

Citaat van: dickreef op 18-01-2008 18:47:30
Ja, lijkt me een logische conclusie. Overigens schijnt het zo te zijn dat als de lampjes branden het niet direkt betekent dat je ABS/Tracks control niet meer werkt. (Uitgeprobeerd in de sneeuw). Ze gaan pas uit, of zijn uit, als je de auto opnieuw start, nooit tijdens het rijden (tenminste bij m'n V70XC 1999).
De resetting vindt blijkbaar alleen plaats bij 'n nieuwe start. Kan iemand dat bevestigen???

Vanmiddag na het starten bleef m'n ABS lampje branden. 15 minuten onderweg, lampje bleef branden. Gestopt en 10 minuten later weer verder. Lampje brandt weer maar gaat onder het rijden uit.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

thuur

Citaat van: dickreef op 18-01-2008 18:47:30

Dat de lampjes even blijven branden na de start is omdat het systeem een zelftest uitvoert. Dat gebeurt in verschillende stappen: controller/pomp/sensoren. De eerste duurt hooguit 2 seconden, de 2e :eerst 30km/u halen, dan hoor je ook de pomp even bij de 850 en bij de x70 hoor je niets. De sensoren worden 'aangenomen' goed te zijn. Zodra de auto gaat rollen wordt continu gemonitord of de 4 sensoren naar behoren werken (en indien nodig wordt meer of minder remdruk naar een wiel gestuurd). Het systeem kent 2 foutcodes per sensor: beneden en boven de 40 km/u.

Zodra je boven de 40 km/u komt en de lampjes gaan of blijven uit kun je er van uitgaan dat het systeem naar behoren werkt. Gaan de lampjes toch aan (of niet uit) dan is er dus wat mis. En zelfs dat is geen garantie: defecte controllers willen nog wel eens de pomp aansturen terwijl dit niet nodig is. De lampjes blijven dan uit terwijl je niet de maximale remdruk hebt. Je voelt dan trillen in het pedaal zonder dat je zo hard remt dat ABS een voordeel kan zijn.

Er wordt niets gereset. Opgeslagen foutcodes blijven bewaard. Zelfs al zou je de accu 2 uur loskoppelen. Resetten doe je met OBD.

Gr 8)

mdl

Hartelijk dank voor alle input. Ik was wat dagen uit de lucht dus lees nu pas de commentaren.
Het lijkt mij dus dat ik alle connecties even moet solderen.
Overigens werkt mijn abs ook daadwerkelijk niet. Bovendien heb ik een nogal hard rempedaal en moet best hard trappen. Als ik een paar keer echt hard rem, remt ie veel beter, ook met een normelere pedaaldruk. De dag erna is het weer het oude harde rempedaal. Zou dit er ook wat meet te maken kunnen hebben?

Ik ga eens kijken onder ABS controller

Mvg,
Michiel

thuur

De klachten 'hard pedaal' en 'beter na paar keer hard remmen' ken ik niet als samenhangend met een defecte controller. Misschien is het reservoir tot aan de nok gevuld met oude vloeistof?

Gr ???

mdl

Ik zie de berichten over ABS controller niet meer. Bij "ZOEKEN" krijg ik geen resultaten meer. Is er het een en ander opgeruimd?

Wie heeft er een handleiding voor dit (aansluitingen controller hersolderen)werkje?

Michiel

thuur

Als ik zoek op 'pomp controller' krijg ik prachtige zoekresultaten hoor ???

Gr 8)