Schema koelfan

Gestart door JannesH, 12-01-2008 17:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JannesH

Ivm een te warm wordende motor recentelijk thermostaat, sensor (op het blok), expansievat en slangen vervangen. Wat me opviel was dat de fan niet aansloeg, uit laten lezen en relais bleek kapot. Nieuw relais bood echter geen soelaas, hij slaat nog steeds niet aan. Rechtstreeks op 12V doet hij het in beide standen, zowel direct als via het relais, via de OBD (II) was hij echter niet in te schakelen.
De geschakelde rode draad via startmotor geeft keurig 12V, en de massa is ook prima. De Geel-witte draad geeft een massa, de Gele niks. Volgens het schema gaan deze naar de Control Module EZK (DI) ignition system, waarvandaan naar ik aanneem er een 12V signaal voor aanslaan moet komen (Geelwit stand 1, Geel stand 2). Wat is deze EZK, en is dit de logische volgende verdachte in deze "case"?




thuur

De EZK is de ontstekingscomputer, te vinden in die zwarte doos bij de ruitensproeiervulpijp.

Kijk eens goed naar de stekker en kabels op het relais, die willen nog wel eens scheuren of oxideren.


Gr ;)

mitchelli

kapotte thermoswitch?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

JannesH

@ Thuur: Kabels / stekker zou een logische verklaring zijn, zal ze eens by-pasen.

@ Mitchelli: Thermoswitch bevindt zich waar?