Turbo Kapot?

Gestart door tijn, 25-01-2008 20:33:29

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Bij de Volvo-dealer, voor rond de 750 euro heb je een nieuwe met fabrieksgarantie. Ik heb er persoonlijk véél betere ervaringen mee als met revisie-turbo's.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joachim1

Citaat van: Ludo op 26-01-2008 09:27:55
Citaat van: tijn op 25-01-2008 20:33:29
Sinds enige dagen 'zingt' de turbo van mijn T-5. Vooral wanneer de motor koud is, hoor je de turbo niet meer fluiten maar een zingend geluid maken.

dat is normaal.
bij een koude motor heb je een andere turbodruk regeling waarbij de wastegate sneller opengaat om hoge druk tegen te gaan.

andere turbodruk regeling  ???

Ludo

Citaat van: Joachim1 op 27-01-2008 13:44:06
Sinds enige dagen 'zingt' de turbo van mijn T-5. Vooral wanneer de motor koud is, hoor je de turbo niet meer fluiten maar een zingend geluid maken.

dat is normaal.
bij een koude motor heb je een andere turbodruk regeling waarbij de wastegate sneller opengaat om hoge druk tegen te gaan.

ja, ga maar eens met een koude motor naar 5000 toeren.
moet je eens horen hoe die de druk laat afblazen.

Joachim1

Citaat van: Ludo op 27-01-2008 13:45:29
Citaat van: Joachim1 op 27-01-2008 13:44:06

dat is normaal.

ja, ga maar eens met een koude motor naar 5000 toeren.
moet je eens horen hoe die de druk laat afblazen.

Geluid is mischien anders omdat alles nog koud is maar bij mijn auto gaat de druk gewoon naar 1,2bar als ik hem koud doortrek....waardoor de meeste turbo,s dus ral worden  ;D maar moest bij mij toch een nieuwe op en met de nieuwe doe ik wel kalm met een koude motor  :eusa_boohoo:

Ludo

turbodruk gaat misschien wel naar 1,2bar dan, maar de wastegate gaat bij koude motor eerder open.
zoveel druk pomp je dus niet de motor in zolang de motor koud is...
;)

Joachim1

Citaat van: Ludo op 27-01-2008 14:09:49
turbodruk gaat misschien wel naar 1,2bar dan, maar de wastegate gaat bij koude motor eerder open.
zoveel druk pomp je dus niet de motor in zolang de motor koud is...
;)

Ik snap  :)

reneetje

Waarom koud doortrekken dan?  :eusa_naughty:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Maar euh... ff wat anders: Turbo's gaan zeker stuk, maar zelden zo snel. Ik zou maar goed controleren of er niets fysieks in de turbo is gekomen. Metaalslijpsel of andere 'restanten' kunnen een nieuwe turbo ook binnen 10 seconden om zeep helpen.

Gr ;)

Joachim1

Citaat van: thuur op 27-01-2008 22:28:39
Maar euh... ff wat anders: Turbo's gaan zeker stuk, maar zelden zo snel. Ik zou maar goed controleren of er niets fysieks in de turbo is gekomen. Metaalslijpsel of andere 'restanten' kunnen een nieuwe turbo ook binnen 10 seconden om zeep helpen.

Gr ;)
290.000km met de eerste turbo, dan kan deze zeker wel stuk zijn  ;D de mijne was niet stuk
verbruikte enkel olie en de wastegate ging ook wat vaagjes maar dat mag dan ook wel met 256.000km op de kop!

tijn

Vandaag maar ff de auto naar de garage gebracht. Durf er niet meer verder mee te rijden. Het vreemde is, dat de auto bij een tijdje stationair of een tijd langzaam rijden, daarna rookt als een gek. Wat daarna ook weer verdwijnt. Het andere rare vind ik, dat ik het idee heb, dat de auto wel beter 'optrekt' wanneer je wat gas geeft. Wellicht de laatste stuiptrekkingen? Wordt vervolgd!

johan283

al nieuws, of rijdt die al niet meer  ???  ::)

tijn

van een forumlid  ( Daniel )een gebruikte turbo gekocht. Loopt weer super! De auto loopt nu beter...turbo levert meer druk !! Er zat ook een scheur in de oude turbo....vandaar drukverlies waarschijnlijk. Waar het forum niet allemaal goed voor is:)

M a r c

Scheuren komen vaker voor, meestal van turbinehuis naar wastegate-zitting.

info@europeantuning.nl

b0nkolok

Citaat van: M a r c op 13-03-2008 12:52:11
Scheuren komen vaker voor, meestal van turbinehuis naar wastegate-zitting.

De turbo van de groene was gescheurd en gaf aardige rookpluimen. Vervangen door een ruil-exemplaar van turbo-world (ca. 500 euries). Rook weg, maar minder druk. Bij de oude pomper sloeg de naald (bij vol gas) 90 graadjes (spinnen voorwielen [als ik dat wilde] en voorbij einde witte streep), maar nu niet. Zit nu 100 km op 7 sec, voorheen 6 sec. Wastegate aanpassen?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

M a r c

Daarom ben ik niet kapot van revisieturbo's.... heb hetzelfde vaker gezien bij anderen, turborevisie en nadien gewoon minder rendement/druk. Met de originele turbo's via de dealer nóóit problemen.

info@europeantuning.nl