Chippen en hoge kilometerstand

Gestart door elianmars, 13-02-2005 12:40:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Is het verstandig om een T5 met een km.stand van ca. 240K te tunen, of is het beter gewoon standaard door te rijden?

Het is een automaat. Dat moet na het lezen van diverse topics zowiezo geen probleem geven.

Ik weet alleen niet of je bij een hogere km.stand nog kunt chippen zonder al te veel problemen te verwachten......... :-\

JCviggen

"verstandig" is relatief he!

Er gaat volgens mij niets stuk gaan dat sowieso niet stuk zou gaan als je 'm niet chipt, misschien enkel ietsje vroeger.

VOOR het chippen moet je enkel zorgen dat je auto perfect loopt, en wat slijtage onderdelen vervangen als ze er al lang inzitten zoals bougiekabels, rotor, verdeelkap...misschien een K&N drop-in luchtfilter....en al je vacuumleidingen nakijken en kijken of je turbo buizen niet poreus of gescheurd zijn.

Als je geen overdreven olieverbruik hebt en de auto niet rookt zal het waarschijnlijk wel prima lopen na de upgrade. Na 240k kan het wel zijn dat het beste een beetje van je turbo af is...dan kan ie waarschijnlijk geen al te hoge turbodruk meer vasthouden als er scheuren in zijn.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

elianmars

De turbo zal waarschijnlijk los moeten om te controleren hoe de staat is? Op dit moment rookt-ie niet, maar hoe de boel er inwendig uit ziet, valt aan de buitenkant niet te zien natuurlijk.

Dan is het wijzer om bijvoorbeeld een gebruikte turbo, die er minder kilometers op heeft zitten, te monteren?
Ik zie ze heel af en toe aangeboden worden.

Of dan gewoon een reserve-turbo klaar hebben liggen.....
Als de turbo de geest geeft, is dat verder schadelijk voor het blok? M.a.w., mocht de turbo ineens flink gaan roken, dan hoeft er verder met het blok toch niks aan de hand te zijn?
Andere turbo er op en verder gaan, of is dat te kort door de bocht?

M a r c

Sinds wanneer is 240k een hoge stand? Dan is ie 'net los'  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

mathh

Gewoon doen joh, vraag maar eens aan Lekkerrrr. Beter laat dan nooit.
De méérpret is het geld gewoon waard. Enne.. reserveturbo's op voorraad leggen?
Dat doet Volvo al voor je ;D En zo duur zijn ze nou ook weer niet.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

baxie

#5
Chippen die wagen! Ik heb de mijne bij 143000 laten 'helpen' maar heb nog nooit ook maar 1 moment spijt gehad!
En 240k.... Is dat veel dan??? Volgens mij komen ze dan net los en zijn ze net ingereden ;D




LekkeRRRR

Citaat van: elianmars op 13-02-2005 18:33:19
Citaat van: mathh op 13-02-2005 18:29:56
Gewoon doen joh, vraag maar eens aan Lekkerrrr. Beter laat dan nooit.
De méérpret is het geld gewoon waard. Enne.. reserveturbo's op voorraad leggen?
Dat doet Volvo al voor je ;D En zo duur zijn ze nou ook weer niet.

8) Zulke antwoorden hoor ik graag  ;D ;D

Maar LekkeRRRR heeft geen AT. Scuba heeft AT en kietelchip. Alleen zijn kilometerstand weet ik weer niet...

;)/jan

mehn

Citaat van: elianmars op 14-02-2005 08:43:22
Wat is AT?  :-[ :-[

AT = Automatic Transmission (automaat dus)
MT = Manual Tranmission

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BartT5R

De mijne is is zoals je onder deze post ziet ook redelijk "geholpen" en dit op 180k.
Nog steeds geen problemen.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

elianmars

Goed. Het chippen zal indertijd gaan gebeuren.

Eerst ff wat dingen in orde (laten) maken, zodat de roffel klaar is voor de extra pk-tjes  8) :)

bart

Ik heb de t5 aut.  ook gechipt (ET) bij de 230K jaartje terug, geen enkel gerelateerd probleem gehad.
e.e.a ligt natuurlijk wel aan de staat van de auto/motor delen en hoe er mee gereden wordt....
Echt doen , je lacht je suf nadien..

PJ-T5R

Als je het wilt weten...........

Mijn auto is in 1998 gechipt bij 120000 KM. KM stand is nu bijna 320000, nog steeds eerste motor, eerste AT en eerste turbo.
Wel altijd goed onderhouden, ook door de vorige eigenaars.

PJ

b0nkolok

#12
RICA'tje (AT) bij 2 ton. Gevolg: gescheurde intercooler slang! Dus ook je slangen nazien en evt. vervangen door reverse-kit. Verder erg leuk!
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

elianmars

De wagen is inmiddels al een tijdje geleden gechipt. Er zit ook een andere turbo op (16T, de standaard 15G had er niet zo'n zin meer in).

Het gaat als een speer en bevalt zeer goed!  :D :D 8)

mdethmer

Ook ik had een vraagje: 285K op mijn 850T5R uit 1995. Zit al een nieuwe (grotere) downpipe op. Chippen of laten en zo ja, wie?

Hoor het wel.

Marc