Waarom is nieuwe peilstok langer dan oude?

Gestart door HJ850, 27-01-2008 14:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

sas

Citaat van: Ludo op 15-08-2008 16:29:16
Citaat van: sas op 15-08-2008 13:02:57
Ja geflushed, maar ook geflashed bedoel ik (chiptuning)
Probeer is net als Wout een tijdje niet te planken... Anders is het toch normaal denk ik dat ie verbruikt Ludo...

de ecu is geflashd ja.
niet planken, dat gaat niet joh.  ;D
jawel, je merkt dan inderdaad een verschil, maar het is evengoed niet normaal vind ik.
m'n vorige T-5 had ook geen verbruik met dezelfde setup, en een zelfde rijstijl.


Heb gebeld met een goede technisch schadehersteller van ons, die kan het helaas ook niet helemaal verklaren. Ik en vele anderen hebben hetzelfde Ludo, als is het peil nu wel stabiel bij mij. Maar als ik constant ga planken zal de motor ook wel meer gebruiken.
Het enige dat hij aangeeft is dat iedere auto olie gebruikt van o.a. de filmlaag in de cilinders, en als je een x afstand rijdt met gemiddeld 2500 toeren (rustig rijden) of gemiddeld 5000 toeren (planken) verbruik je dus in principe 2x zoveel olie.
Lijkt me een goede redenering. En wellicht heeft de een wat meer ruimte tussen cil/zuiger dan de ander.
Het hoeft zeker niet zo te zijn dat de olieschraapveren of klepzittingen/geleiders slecht zijn.

innocenti

Mijn peilstok is vorige week ook kapot gegaan. Nieuwe besteld bij Volvo, past de nieuwe niet in de buis.

Stok met 1 o-ring en ronde steel is vervangen door stok met 2 o-ringen en platte steel. En deze past niet meer in de oude buis. Ga zo de buis vervangen en zal eea even opmeten alsvorens te monteren.

innocenti


Pijlstofbuis nieuw 9497550. Fotokwaliteit is niet best. Had alleen telefoon bij de hand.

Met de nieuwe peilstok en buis is de max markering op het zelfde nivo als de oude. Met vervangen wel de rubber ring aan de onderzijde overzetten of nieuwe monteren.

flippie12

Heb ik niet goed gelezen of is het nog steeds niet duidelijk wat nu de reden is van de 2 verschillende lengtes van de rode peilstokken???

Daar waar deze topic mee gestart is.

De monteur bij mijn dealer kon me in ieder geval niet verder helpen...

Dutch V70

Weet iemand of er onder de diesel ook verschillende carterpannen zijn / worden gebruikt (850 tdi automaat (okt 1996)) of er alleen voor de benzine modellen een wijziging heeft plaatsgevonden?

En:

- het artikelnummer van de peilstok staat toch gewoon in het onderste deel er van gestanst ?
V70 '97 tdi tot 425000km / 850 '96 tdi aut tot 430.000km / V70 '06 2.5 bi-fuel tot 185.000km

RBR

Om even in te haken in dit 'oude' topic:

Vandaag is plots het oog van mijn peilstok afgebroken, heb dus een nieuwe nodig.
Heb een oranje peilstok in mijn 1995 T-5r, maar is dat origineel of heb ik eigenlijk een rode nodig (estateservices zegt dat oranje hoort op de 850?)  ???
S60 T5M 350pk "RS350"

mehn

T/m MY1995 hoort er een rode in de 850. Vanaf MY1996 een oranje.
De rode heeft 1 liter verschil tussen MIN en MAX en de oranje 1.5 liter.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

maartendeb

Hoi, ik wil ook graag even inhaken op dit topic voor wat advies omtrent peilstokken; ik ben de weg kwijt :eusa_shifty:

Ik rijd momenteel in een 850 T-5R automaat uit 1995 van 21/06/1995, zal dan ook MY1995 zijn. Het o-ringetje van mijn rode peilstok met nummer onderdeelnummer 3528064 sloot niet meer goed af, hetgeen ik ondervond tijdens het laten tunen van de wagen en op de rollenbank.

Vandaag een nieuwe peilstok opgepikt bij de dealer. 3528064 zou zijn omgenummerd naar 9135006 (volgens VIDA2010D), hij was rood, dus ik dacht mooi:


Maar goed, daarna vond ik dit topic pas...Dus eerdere posters/lezers van dit topic snappen hem al; mijn nieuwe rode peilstok is langer dan de oude (rode peilstok):


Met de nieuwe peilstok staat het oliepeil op MAX, met de oude peilstok staat het oliepeil in het midden.

Laatst had ik het motornummer opgezocht, omdat ik de klepsteelrubbers wil laten vervangen bij Thuur:


Motornummer 478173 dus. Dan heb ik volgens onderstaande post dus al die tijd de verkeerde peilstok gehad, heb ik dus nu wederom de verkeerde gekocht (9135006), en heb ik 1271920 nodig, een oranje.

Citaat van: sas op 13-08-2008 11:40:20
Omdat (proefsgewijs) mijn oliepeil 2a3mm boven minimum wél stabiel blijft, ben ik gaan twijfelen over de lengte van mijn peilstok door dit topic.

Ik heb de importeur gebeld (waren ze niet blij mee, moest eigenlijk via de dealer, maar als leasemaatschappij lukt dat wel hehe) omdat de dealer mijn stoknummer 3528064 niet kende. De importeur wel, en deze is omgenummerd naar 9135006. Deze is echter voor het oude type carterpan, en ik heb het nieuwe type carterpan! (motornummer 472865, zie onder). Ik moest stoknummer 1271920 hebben volgens importeur en dealer. Dus rij ik met de verkeerde stok.
Bij een dealer in Maastricht hadden ze deze liggen. Ik heb hen gebeld om te vragen wat de lengte was, ze hebben hem voor mij opgemeten en deze is rond de 9mm langer dan die er nu inzit bij mij....

Morgen ga ik de nieuwe halen, waarbij mijn oliepeil tussen min/max zal zitten zoals het hoort. Als ik dat nu namelijk doe, gooit ie het eruit tot die 2-3mm boven minimum en dan blijft ie stabiel. Ik zal een streepje krassen op de nieuwe peilstok ter hoogte van net iets boven minimum van de oude stok voor de zekerheid  ???

Snap er eigenlijk geen ruk van, want als ik er 5,8 ltr olie in gooi staat ie ruim boven max, en verbrand ie het. Ik denk dat 5 ltr meer dan zat is... Of moet er 5,3 ltr in?

Maar goed, hieronder staat aangegeven welke stok je moet hebben voor de T-5:

(motornummer staat oa op de distributiedeksel sticker)

pan                          motornummer    carterinhoud      peilstok
oude carterpan        t/m 374782         5,3 ltr              9135006 (3528064 oud)
nwe carterpan         vanaf 374782      5,8 ltr             1271920

De 1271920 heeft trouwens (nu) een oranje ring..... Heeft iemand deze op zijn T-5?
Volgens de importeur werden deze door elkaar gebruikt rood/oranje.

Die motornummers komen overeen met wat ik in VIDA terugvind omtrent carterpan+peilstok combinatie, ik heb dus 9135006 gekocht maar die is voor motornummer -374782.




Dus ik heb peilstok 1271920 nodig, een oranje. Maar goed volgens Maikel in de post hierboven heb ik dus een rode nodig, ongeacht of die langer is of niet:

Citaat van: mehn op 26-01-2014 11:48:11
T/m MY1995 hoort er een rode in de 850. Vanaf MY1996 een oranje.
De rode heeft 1 liter verschil tussen MIN en MAX en de oranje 1.5 liter.

Mijn vragen:
1) Ik schijn een motor te hebben met 5,8l carterinhoud. Kan ik dat ergens aan zien (optische verschillen 5,3l vs 5,8l), of merk je dat alleen tijdens een oliewissel?
2) Welke peilstok heb ik nu nodig? En is te controleren of ik de correcte peilstokbuis daarvoor heb?
3) Waarom nou die 2 lengtes in rode peilstokken? Is dit verschil gerelateerd aan de carterpangrootte en is daar later dus de modificatie peilstok rood 1L -> oranje 1,5L voor in de plaats gekomen?
4) Heb ik nu niet toevallig wel de goede gekocht en snapte Misha het weer eens? ::)

Citaat van: Misha op 27-01-2008 18:37:59
Ik vind het erg leuk om te zien datmen denkt dat de nieuwe anders is, terwijl het veel waarschijnlijker is dat de oude niet klopt.

Please help me!


Ludo

Citaat van: maartendeb op 23-10-2014 18:53:43
Het o-ringetje van mijn rode peilstok met nummer onderdeelnummer 3528064 sloot niet meer goed af, hetgeen ik ondervond tijdens het laten tunen van de wagen en op de rollenbank.



Please help me!

Een nieuw O-ringetje is dus voldoende.  :D

maartendeb

Was ook mijn eerste optie. Echter dat zou volgens VIDA nummer 947114 moeten zijn, en die past dan weer niet op de rode stok:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,52097.0.html

maartendeb

Ok volgens mij zou ik ook nog kunnen proberen om op m'n oude peilstok een o-ring van die nóg nieuwere peilstok kunnen monteren, die platte met 2 o-ringen. O-ring 955973:


Kan natuurlijk ook proberen om het o-ringetje van m'n nieuwe peilstok over te zetten. Maar dan snap ik alleen nog steeds niet waarom de replacement langer is ;D

maruska

maarten, je kunt nu ook zeggen dat je een 'motor'inhoud hebt van 5,3 of 5,8 liter ! stoer ! ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

-D©©©L-

Citaat van: maartendeb op 23-10-2014 20:27:49
Ok volgens mij zou ik ook nog kunnen proberen om op m'n oude peilstok een o-ring van die nóg nieuwere peilstok kunnen monteren, die platte met 2 o-ringen. O-ring 955973:
http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_content/1125.jpg

Kan natuurlijk ook proberen om het o-ringetje van m'n nieuwe peilstok over te zetten. Maar dan snap ik alleen nog steeds niet waarom de replacement langer is ;D

Monteer gewoon de nieuwe stok (die met twee rubbers) samen met de bijbehorende nieuwe buis. Dan ben je echt van de problemen af.

maartendeb

#118
Yes, ga ik doen, thanks.

9497550 peilstokbuis
9497557 peilstok  
30637865 peilstokbuisrubber

maartendeb