vonken over bobine

Gestart door scania164, 31-01-2008 20:19:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enno

Iemand hier ervaring met Bobines van BERU?

Ik heb vanavond een oude bobine van de V70 schoon gemaakt. Daar waar de originele 850 bobine wel witte waas had, was dit bij de 460.000 oude bobine niet het geval.

Ook tikte deze bobine minder dan de oorspronkelijke 850 bobine.

Het blijft echter oude rotzooi. De motor liep er wel rustiger mee dan een bobine met witte waas & een bobine samengesteld uit een nieuwe "spoel" een oude ontstekkingsmodule.

In de poging de auto weer als nieuw te laten rijden, is het vervangen van de Bobine dus ook een van de te vervangen onderdelen.

Mijn grote vraag is dan, hoe is de kwaliteit van een Beru bobine vergeleken met een Bosch Bobine.


razorx

Citaat van: Enno op 29-06-2008 23:42:29
Iemand hier ervaring met Bobines van BERU?

Ik heb vanavond een oude bobine van de V70 schoon gemaakt. Daar waar de originele 850 bobine wel witte waas had, was dit bij de 460.000 oude bobine niet het geval.

Ook tikte deze bobine minder dan de oorspronkelijke 850 bobine.

Het blijft echter oude rotzooi. De motor liep er wel rustiger mee dan een bobine met witte waas & een bobine samengesteld uit een nieuwe "spoel" een oude ontstekkingsmodule.

In de poging de auto weer als nieuw te laten rijden, is het vervangen van de Bobine dus ook een van de te vervangen onderdelen.

Mijn grote vraag is dan, hoe is de kwaliteit van een Beru bobine vergeleken met een Bosch Bobine.


Het schijnt heel redelijk te zijn.

Maar Meyles heeft ook bobines voor onze roffels, zou even kijken op meyles.com.
Doordachtheid van de constructie is beter dan Bosch.
Merk is meer dan in orde.

Groeten van Yits.

P.S. Ze hebben nog veel meer leuks, vooral de HD kwaliteit is interessant.

Enno

Volgens mij ben ik een van de eersten die met HD draagarmen in de rondte rijdt.

Mij bevalt het nog steeds prima ;)..

Ik vrees dat de bobine's van MEYLE niet via de Brezan te leveren zijn.

Brezan levert wel MEYLE, maar slechts een zeer beperkt assortiment.

Moet eens gaan kijken of ergens bij onze oosterburen een MEYLE bobine voor een redelijke prijs te leveren is.

De fransen leveren een originele BOSCH Bobine voor iets meer dan 100 EUR. Maar die versturen weer niet naar nederland..... :eusa_wall:

Ik vind een prijs van rond de 100 EUR ook een mooie prijs. Meer hoeft zo'n bobine ook echt niet te kosten.

Misha

Citaat van: Enno op 30-06-2008 00:49:06
Volgens mij ben ik een van de eersten die met HD draagarmen in de rondte rijdt.

Mij bevalt het nog steeds prima ;)..

Ik vrees dat de bobine's van MEYLE niet via de Brezan te leveren zijn.

Brezan levert wel MEYLE, maar slechts een zeer beperkt assortiment.

Moet eens gaan kijken of ergens bij onze oosterburen een MEYLE bobine voor een redelijke prijs te leveren is.

De fransen leveren een originele BOSCH Bobine voor iets meer dan 100 EUR. Maar die versturen weer niet naar nederland..... :eusa_wall:

Ik vind een prijs van rond de 100 EUR ook een mooie prijs. Meer hoeft zo'n bobine ook echt niet te kosten.

Zoveel duurder is een Bosch ook niet.
Mensen vergeten vaak dat in de Bosch set ook de ontstekingselectronica zit en een montageplaat. Je kunt deze echter ook los krijgen. Dan zit de Bosch bobine ook zo rond de 90 a 100 euro.

Verder is het zo dat je er langer dan een maand mee wacht je extra brandstof en vonkbouten door een niet efficiente ontsteking die meerprijs allang begint in te halen, dus gewoon vervangen door een nieuwe, die doet het in ieder geval goed en langdurig.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KMvrtr

Citaat van: Misha op 30-06-2008 12:11:41
............, dus gewoon vervangen door een nieuwe, die doet het in ieder geval goed en langdurig.


Misha, het hele punt in de opmerkingen hiervoor wordt gemaakt is juist dat die Bosch  bobine's helemaal niet zo geweldig zijn. En daaorm worden er in dit draadje alternatieven geopperd.

Citaat van: thuur op 10-02-2008 00:03:47
Citaat van: Misha op 09-02-2008 22:17:07
Citaat van: -D©©©L- op 09-02-2008 22:15:46
Zou een "rode" van bosch het beter doen ?  :eusa_think:

http://rb-aa.bosch.com/boaa-be/kidownload?publication=1&cl_id=32&pos=1&attrv_id=1674

Hé !
Die zit in de 142...


En 240!


Gr :D

Heeft iemand al een antwoord op de vraag of de 'rode' van Bosch het beter doet/zou doen?

Enno

Het probleem zit er ook in dat op een gegeven moment de voor ontsteking OP is..

Het vervangen van alleen de spoel is niet afdoende zo is mij inmiddels wel duidelijk.

Compleet nieuwe bobine's zijn er van BOSCH, BERU, MEYLE en misschien nog wel meer (FACET).

De vraag is welke van de genoeimde complete Bobines voldoet beter dan het origineel (BOSCH).

Ik heb geen flauw idee of een BERU nu echt anders is dan de BOSCH. Wat MEYLE betreft, als ze net als bij HD draagarmen het ontwerp een beetje hebben aangepast dan zal deze ook wel anders zijn..

De vraag is dan alleen wat is het beste alternatief.

Misha

Citaat van: KMvrtr op 30-06-2008 15:14:03
Citaat van: Misha op 30-06-2008 12:11:41
............, dus gewoon vervangen door een nieuwe, die doet het in ieder geval goed en langdurig.


Misha, het hele punt in de opmerkingen hiervoor wordt gemaakt is juist dat die Bosch  bobine's helemaal niet zo geweldig zijn. En daaorm worden er in dit draadje alternatieven geopperd.

En ik zeg dat dat best meevalt.
Als je op meetings eens kijkt onder motorkappen van de snellere auto's, je kijkt op únder-the-hood' foto's die hier regelmatig voorbijkomen zie je daar heel vaak een Bosch bobine inzitten.
Daarbij rijdt de gehele Duitse automobielindustrie op Bosch, dus matig kan het nooit zijn.

Dat ze na 15 jaar een keer de geest geven, ok. Maar om ze dan minder te noemen, gaat me te ver.

De enige bobine die ik ooit echt compleet defekt heb gehad, is overigens een MSD geweest, wat ook als alternatief wordt genoemd.

Is overigens wel netjes opgelost door de leverancier, maar ik heb inmiddels wel weer een Bosch geplaatst.



Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KMvrtr

Misha, ik zeg ook niet dat ik vind dat Bosch bobine's niet goed zijn. Als absolute electro noob zou ik niet weten hoe ik dat moet beoordelen.
Ik wou alleen maar aangeven dat jouw stelling een beetje indruist tegen de teneur in dit draadje.
Hoe dan ook, in vind dit soort discussies meestal erg leerzaam. Vooral als we er in slagen om to the point te blijven. Maar blijkt op elk forum een hele uitdaging. :) Ik  steek er een boel van op.


razorx

Op dit punt had Raoul wel wat zinnig's.
Heel kort samengevat heeft ook de elektrische weerstand van de brandstof invloed.
LPG heeft een andere weerstand dan benzine, en ook de elektrode afstand maakt uit.
De toestand van de bougies en kabels spreken uiteraard ook mee.
Raoul heeft het allemaal wat mooier en precieser gezegd, maar ik ben het draadje even kwijt  ;) .

Een tijdje terug kwam ik er achter dat Meyle ook bougies voor onze roffels maakt.

Meyle is hofleverancier van BMW.
Heel benieuwd naar de kwaliteit daarvan.

Mijn Bosch is 12 geworden.

Groeten van Yits

Misha

Citaat van: KMvrtr op 30-06-2008 17:21:12
Misha, ik zeg ook niet dat ik vind dat Bosch bobine's niet goed zijn. Als absolute electro noob zou ik niet weten hoe ik dat moet beoordelen.
Waar bemoei je je dan mee ?  :evil: ;)

Zonder gekheid: daarom gebruik ik -ook als electro-noob- concrete voorbeelden en ga niet over waarden, voltages en weerstanden zeveren. Ik zie gewoon stevig getunede wagens met standaardontstekingen rijden, ook LPi getunede wagens.
Gaat best en ze worden er ook rustig 10 jaar of meer mee.


Citaat van: KMvrtr op 30-06-2008 17:21:12
Ik wou alleen maar aangeven dat jouw stelling een beetje indruist tegen de teneur in dit draadje.
Te meer reden om de stelling te poneren. Er is een enorm verschil tussen perceptie en toetsing aan de werkelijkheid of concrete testresultaten. We neigen er hier naar om een mening over Bosch bobines te hebben, maar elke auto waarvan na 15 jaar de bobine de geest geeft (en dat geldt toch een beetje voor al onze auto's) zal dus beter rijden op een nieuwe. Of dat Meyle, Beru of RaldiBaldi is. De vraag is natuurlijk : is hij beter ?  Onze perceptie is : jahoor, weer een ralle bobine. weer een BOsch, wat een kl-merk.

Citaat van: KMvrtr op 30-06-2008 17:21:12
Hoe dan ook, in vind dit soort discussies meestal erg leerzaam.
En daar gaat het om ! Je bent nooit te oud om te leren !


Citaat van: KMvrtr op 30-06-2008 17:21:12
Vooral als we er in slagen om to the point te blijven. Maar blijkt op elk forum een hele uitdaging. :)
We zijn hier toch compleet to-the-point ? Of bedoel je dat dan algemeen relativerend ,waardoor jouw opmerking op zichzelf niet to the point is ?  :eusa_think:


Citaat van: KMvrtr op 30-06-2008 17:21:12
Ik  steek er een boel van op.
Kijk ! Een avond niet Geforumd is een avond niet geleerd !

Wat is nu de betere bobine ? Ik weet het iig niet. Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Pas over 15 jaar als iedereen een Beru heeft in dezelfde aantallen als er nu Boschen in de 850's liggen, kunnen we de balans opmaken. En dat gebeurt nooit, dus zullen we het nooit weten ! :eusa_clap: :eusa_clap:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Met  dat laatste noem je een raak punt Misha.
Niet dat de eerdere dingen niet zinnig waren... ;)
Percentueel gezien lopen er een heleboel Boschs rond.
Zodat het lastig is hier statistisch wat corrects op te zeggen.

Vonken over de Bobine kunnen in ieder geval heel wat oorzaken hebben.

Groeten van Yits