Werking Automaat: Volvo V70 TDI '97?

Gestart door Vincent Derksen, 02-02-2008 11:43:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vincent Derksen

Ik heb recentelijk een Volvo V70 europe gekocht uit '97. Dit is een vijf cilinder TDI (Van VW volgens mij) met een viertraps automaat. Het is mijn debuut met een automaat en ik zit met een paar vragen. Wellicht is er hier genoeg experitise om mij te helpen:

1: Ik ben gewend dat een automaat naast de D (van drive) ook een 1, 2, en 3 heeft. Hiermee voorkom je bij mijn weten dat de automaat bij afdalingen blijft opschakelen en dat remmen op de motor niet meer werkt. Bij mijn automaat heeft de bak naast de D een 3 en een L (lock?). Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? Kan je met de "L" de op dat moment geschakelde versnelling locken? Voor degene die mij verwijzen naar het boekje. Dat is italiaans, en die taal beheers ik niet voldoende. :-[

2: Het valt mij op dat, wanneer ik tijdens het rijden het gaspedaal loslaat, de motor ontkoppelt. Je ziet de toerenteller terugzakken naar een stationair toerental (~700omw/min). Als je weer gas geeft dan grijpt ie gewoon weer aan. Verder schakelt de bak prima, ook de kickdown werkt gewoon goed. Wellicht hoort dit zo, maar ik vind het wel maf. Ik heb altijd geleerd dat je de motor niet onnodig moet ontkoppelen. Zeker niet in bochten. Daarmee vraag ik me ook af hoe dat in de bergen moet. Kent iemand dit fenomeen? Weet iemand of dit gewoon is of dat er iets niet helemaal goed is? Ik heb verder geen lampjes of wat dan ook die mij doen vermoeden dat er iets niet goed is.

Ik ben heel benieuwd of iemand mij wat antwoorden kan verschaffen.

Dank en groet,

Vincent

mehn

#1
Citaat van: Vincent Derksen op 02-02-2008 11:43:45
Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? Kan je met de "L" de op dat moment geschakelde versnelling locken?

De L staat voor "Low" en vervangt de 1 en 2 die jij gewend bent.
Als je in de L vertrekt zal de automaat in de 1e versnelling blijven rijden. Rijdt je al in de D en schakel je terug naar de L zal de automaat terug gaan naar de 2e versnelling, totdat je onder de 40km/h komt, dan schakelt de automaat terug naar de 1e versnelling. Als de automaat in de L heeft teruggeschakeld naar de 1e versnelling zal de automaat niet meer opschakelen naar de 2e versnelling als je boven de 40km/h komt.

Citaat van: Vincent Derksen op 02-02-2008 11:43:45
2: Het valt mij op dat, wanneer ik tijdens het rijden het gaspedaal loslaat, de motor ontkoppelt.

Als de hendel in de D staat (en de schakelaar in "Economy") zal de automaat altijd proberen zoveel mogelijk in de 4e versnelling te rijden. Als je dus in de 3e versnelling een bocht tegenkomt en je laat het gas los schakelt de automaat naar 4. Geeft je na de bocht weer gas dan zoekt de automaat de juiste versnelling (2 of 3).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: Vincent Derksen op 02-02-2008 11:43:45
Ik heb recentelijk een Volvo V70 europe gekocht uit '97. Dit is een vijf cilinder TDI (Van VW volgens mij)

Vincent

VAG motor. Ligt/lag o.a. in de Audi A6.

Ludo

Citaat van: Vincent Derksen op 02-02-2008 11:43:45
2: Het valt mij op dat, wanneer ik tijdens het rijden het gaspedaal loslaat, de motor ontkoppelt. Je ziet de toerenteller terugzakken naar een stationair toerental (~700omw/min).

dat het toerental zakt naar ~700 toeren is wel opmerkelijk.
???

Vincent Derksen

Nou Ludo, pin me niet vast op een omwentelingetje meer of minder. Ik bedoelde te zeggen dat hij stationair gaat lopen. Het zal rond de 900 toeren liggen. Dat duidt mijns inziens op ontkoppelen en stationair draaien. Als de bak, in geval van loslaten van het gas, opschakelt naar vier, terwijl je niet hard rijdt dan zou je verwachten dat die weinig toeren maakt en pas ontkoppelt als het toerental te laag is, nu gaat ie gewoon naar stationair. Is dat maf of bekend?

BarryH

Mijn auto (zelfde model, etc) doet dit ook precies hetzelfde. Ik vind het wel prima
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

Marc O.

Volgens mij kan de motor vrijelijk terugvallen in toeren zolang de lockup niet is ingeschakeld. Weet niet wanneer dat gebeurt maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat zo rond de 120km/hr is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Marc O. op 02-02-2008 18:21:05
Volgens mij kan de motor vrijelijk terugvallen in toeren zolang de lockup niet is ingeschakeld.

ja dat is dan ongeveer 200 toeren.

ik heb dit ook nooit meegemaakt zolang ik automaat heb gereden.
als je gas loslaat zakt het toerental wel een paar honderd toeren, maar nooit naar stationair.
dat lijkt me dan meer een gasklepsensor probleem.

BarryH

oh? dus ik heb een probleem?
Ik dacht dat het wel goed was, dat bij gas los de toeren terugzakken naar ca. 800/900 toeren. leek me lekker brandstof besparen
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

pimsam

Nee hoor, je hebt geen probleem. Ik heb ook een diesel automaat en die doet precies hetzelfde. Na een aantal seconden, afhankelijk van de snelheid en de tijd dat je geen gas geeft, gaat ie stationair lopen.
Bij een mechanische geregelde automaat zie je dit fenomeen niet, bij electronisch geregelde automaten vaker.


)()()sT

Maarre.... m'n pa heeft een 20V automaat en als je rijdend het gas los laat gaat ie nooit naar stationair, maar ergens tussen 1000 en 1500 toeren (gok ik; ik heb er al héél lang niet meer zelf in gereden).

Is in principe toch niet verschillend met een diesel ???

;)

BarryH

nou ja, 900 of 1000 toeren, dat is dan wellicht wel het verschil tussen diesel en benzine: een iets hoger stationair toerental

V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

)()()sT

Dat bedoel ik niet; de automaat rolt niet uit met stationair toerental ;)

jan piet

Heb er gisteren eens op gelet, bij lage snelheid idd direct wegzakken naar stationair. Bij hogere snelheden blijft hij idd tussen de 1000-1500 toeren hangen ( snelweg).
Hoort dus gewoon bij het type motor / automaat blijkbaar.
Gr, JP

Gunnar

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381