Voelen aan de Voorste Veerpoot..

Gestart door Misha, 09-02-2008 15:46:38

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Vandaag even onder de auto gelegen. (S70), om wat te inspecteren.

Als ik de veerpoot voor beetpak, hoog bovenin waar hij ahw vast zit in de motorruimte, kan ik hem redelijk makkelijk heen en weer draaien, dat voelt soepel, zonder kraken en zo. Je ziet het deel met de centrale moer dan ook heen een weer draaien. Als geheel.

Als ik flink wrot en trek, krijg ik geen beweging in de schotel -vermoed ik dat het heet-  bovenin. Ook geen kraak of kners.

Is dit een redelijke test om te kijken of de boel nog goed is ?

Het is wel opvallend hoe makkelijk het blok dan ook beweging krijgt. Rubbers van het subframe zijn visueel nog prima.
Bovenste reactiestangrubber lijkt ook nog ok.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

JorritV70

Wat zijn de klachten? Ik heb een vergelijkbaar iets, maar ik heb de indruk dat mijn bovenste lager in de veerpoot stuk is vandaag nijn vriendin laten rijden (met de motorkap open) en hen en weer sturen terwijl ik op de boven kant letten, ik kon niet veel zien maar toen ik mijn vinger op de ring onder de moer maar mee de demper vast zit had gelegd, voelde ik duidelijk knoeken. Ik denk nu dus zeker te weten dat het, het lager boven de schokdemper is.

GRoet Jorrit

Jeroentjuh

Citaat van: JorritV70 op 09-02-2008 19:18:54
Wat zijn de klachten? Ik heb een vergelijkbaar iets, maar ik heb de indruk dat mijn bovenste lager in de veerpoot stuk is vandaag nijn vriendin laten rijden (met de motorkap open) en hen en weer sturen terwijl ik op de boven kant letten, ik kon niet veel zien maar toen ik mijn vinger op de ring onder de moer maar mee de demper vast zit had gelegd, voelde ik duidelijk knoeken. Ik denk nu dus zeker te weten dat het, het lager boven de schokdemper is.

GRoet Jorrit

Je kan het boevenste veerpootrubber ook ff controleren, die grote moer bovenop eraf daaien, plaatje eraf en dan de auto voorzichtig iets opkrikken, zodat die iets uit de veren komt en er spanning op het rubber komt, kun je mooi zien of die gescheurd is....
Kan ook zijn dat het metaal in dat rubber is doorgeroest naar buiten en dat dat tegen het veerpoot lager aankomt.....

JorritV70

Citaat van: Jeroentjuh op 09-02-2008 19:33:26

Je kan het boevenste veerpootrubber ook ff controleren, die grote moer bovenop eraf daaien, plaatje eraf en dan de auto voorzichtig iets opkrikken, zodat die iets uit de veren komt en er spanning op het rubber komt, kun je mooi zien of die gescheurd is....
Kan ook zijn dat het metaal in dat rubber is doorgeroest naar buiten en dat dat tegen het veerpoot lager aankomt.....

ben nu aan het werk, maar ben wel benieuwd in welk geval ik welke onderdelen moet vervangen. Ik dacht dat het een geheel was boven de veerpoot, maar er zit daar een lager en een rubber als ik het goed begrijp en die zijn los van elkaar te vervangen.

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

Jeroentjuh

Citaat van: JorritV70 op 09-02-2008 19:40:42
Citaat van: Jeroentjuh op 09-02-2008 19:33:26

ben nu aan het werk, maar ben wel benieuwd in welk geval ik welke onderdelen moet vervangen. Ik dacht dat het een geheel was boven de veerpoot, maar er zit daar een lager en een rubber als ik het goed begrijp en die zijn los van elkaar te vervangen.

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

Ja zijn losse delen, en die rubbers gaan nog wel eens kapot....

lees ook dit topic eens, staan ook mooie plaatjes bij...
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=4524.0