Turbo en roetfilter

Gestart door Vincent Derksen, 11-02-2008 19:33:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vincent Derksen

Hoi,

Ik heb een Volvo V70 classic europe 2.5TDI automaat. De motor is een vijf cilinder van VAG (ook in de audi A6). Twee vragen:

Iemand enig idee bij welk toerental de turbo er in komt?
Ik heb gezocht naar een roetfilter maar het lijkt erop dat die (nog) niet beschikbaar is. Heeft iemand misschien interessante informatie betreffend roetfilters voor deze wagen?

BasV70

Há mede-dieselaar,

De turbo komt er ongeveer rond de 1900 toeren in.
Roetfilters zijn er volgens mij niet voor onze aggregaten. In ieder geval niet vanuit de officiele kanalen. Ik denk dat als je het zou per sé zou willen het wel mogelijk is, maar waarom zou je?

Gr.
Bas

Vincent Derksen

Bas,

Dank voor je antwoord. Ook al verbaast je antwoord mij een beetje. Waarom ik een roetfilter wil. Nou: schone lucht (om onder andere in te ademen) en een schone bumper. Ik vind het echt wel smerig als je ziet hoeveel roet onze "aggregaten" uitstoten als je even gas geeft.

elianmars

Citaat van: Vincent Derksen op 11-02-2008 20:52:09
Bas,

Dank voor je antwoord. Ook al verbaast je antwoord mij een beetje. Waarom ik een roetfilter wil. Nou: schone lucht (om onder andere in te ademen) en een schone bumper. Ik vind het echt wel smerig als je ziet hoeveel roet onze "aggregaten" uitstoten als je even gas geeft.

Is de EGR klep nog aanwezig? Zoja, even dit doen:



Daardoor wordt de roetuitstoot al flink gereduceerd  ;)

reneetje

Nu zal ik deze niet inkoppen, maar er zijn er vast die zo'n mooie voorzet niet willen missen.................... ;D
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Rayman

Wil niet vervelend klinken, maar als je kilometers wilt maken en je vindt de roetwolken smerig, dan kan ik je maar 1 advies geven: diesel aan de kant en LPG gaan rijden. EGR afdoppen is een mogelijkheid, maar veel milieuvriendelijker wordt zo'n diesel er niet van.

Dark Side of the Force is German

Ludo

Citaat van: Rayman op 11-02-2008 21:47:50
.. veel milieuvriendelijker wordt zo'n diesel er niet van. 

ach, je moet gewoon met dezelfde instelling denken als de regering(en).
dan is milieu alleen maar bijzaak...


;D

bassie81

Hoe is het gesteld met je pomptiming??

deze staat er nogal eens 'naast' waardoor je behoorlijk extra roet krijgt.

Kijk voor de gein eens op www.tdiclub.nl daar vind je vast meer info...

Als je in het noorden woont kan ik je Jos aanraden. Hij weet wel raad met jouw TDI.

Volvokoen

Nog een overpeinzing: wat denk je dat ze met de roet doen die in de roetfilter belandt?
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

Gunnar

Turbo komt er in vanaf 1500 toeren  en is al redelijk op druk vanaf 1750.

Roeten doen alle diesels. Is wel te regelen met inspuithoeveelheid aanpassen, pomptiming of chipgetuurde injectietiming en turbodruk aanpassen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

bassie81

Citaat van: Volvokoen op 13-02-2008 09:57:19
Nog een overpeinzing: wat denk je dat ze met de roet doen die in de roetfilter belandt?

dat wordt verbrand door de boel wat extra op te stoken en wat extra diesel in te spuiten....

BarryH

Met alle discussies over milieuzones (zoals in amsterdam), wordt zo'n roetfilter toch nog wel de moeite waard. Al was het maar om in het rdw systeem een roetfilter vermelding te krijgen...
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

D-J

Met BarryH. Ik ga ook eens zoeken...
V70 T-5D

toppertje

Citaat van: Gunnar op 13-02-2008 11:43:12
Turbo komt er in vanaf 1500 toeren  en is al redelijk op druk vanaf 1750.

waarom trekt hij dan pas vanaf 2000tpm?

Raoul

Roetfilters gaan in Nederland vaak en zeer snel (4000 km zelfs) dichtzitten, ook omdat met de vele files en stoplichten hier ze de kans niet krijgen om te regenereren. Van de week had ik iemand met een nieuwe Honda Civic diesel, in 18.000 km al 3 keer dicht. Kun je mooi naar de dealer omdat je karretje niet harder gaat dan 80. Daar wordt een softwareprogrammaatje afgedraaid, waarbij de injectors nog even na-inspuiten om zo de uitlaattemperatuur omhoog te krijgen om het filter weer schoon te branden.

Roet is funest voor alle moderne (ook d5)diesels. EGR is daar de hoofdschuldige aan, en zolang je door loskoppelen hiervan geen foutmelding krijgt zou ik dit zeker aanraden. Inlaatspruitstukken roeten dicht, turbos gaan stuk (ook door roet), luchtkleppen in het spruitstuk gaan vastzitten, kortom bende!