De nieuwe R van Taranis

Gestart door Taranis, 17-02-2008 01:04:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: Eugene op 27-07-2008 10:58:41
Maar bij een open diff slipt het binnenste wiel zichtbaar en merkbaar (dikke rookwolk en gebrek aan acceleratie) ;)

Dat viel me vorige week op bij heer Biker in de auto ja ;D

Niettemin benieuwd hoe die M59 bak zich gaat houden als het vermogen van de R in de toekomst wat omhoog gekrikt wordt.

Taranis

Altijd leuk om een nul-meting te doen voordat je aan de auto gaat lopen prutsen:



Op zich een hele nette curve zoals Joris en Rinus vanmiddag al aangaven, alleen had ik zelf wel gedacht dat ie iets hoger zou liggen. Viel me ietsje tegen... ondanks de nette curve al een week of 3 het idee dat de turbodruk ietsje minder lijkt te zijn.

Gelukkig ouders binnenkort een aantal weken in het buitenland, kan ik mooi de R uit elkaar trekken in de schuur en de V50 als vervoermiddel gebruiken :eusa_whistle:

rovelra

Wow mooi en heel strakke bak !!!!!

Veel plezier ermee!!!!

MvG Rogé

Taranis

Citaat van: Taranis op 13-09-2008 17:08:26
Gelukkig ouders binnenkort een aantal weken in het buitenland, kan ik mooi de R uit elkaar trekken in de schuur en de V50 als vervoermiddel gebruiken :eusa_whistle:

Dit is helaas even blijven liggen door wat andere bezigheden, maar volgende week kan ik gaan klussen. Voorlopig alleen RVS remleidingen monteren en fatsoenlijke remvloeistof erin kieperen (bedankt Misha!), de kachelradiateur vervangen (bedankt razorx voor de koelvloeistof om Zeeland te halen ;D ), de vulling van de zitting van de bestuurdersstoel vervangen evenals het matje van de stoelverwarming en het lampje in de schakelaar van de stoelverwarming. Als ik me echt verveel zal ik de stoel eens scheren :eusa_whistle:

Blijft nog over: de koppeling vervangen (dat ga ik niet zelf doen), vacuümslangen vervangen door exemplaren van Stylinmotors (bedankt Emiel voor de tip!), reversed intercooler set monteren (ligt al te wachten), aluminium intercooler monteren (ligt ergens in Wateringen te wachten), 3" DP monteren, een remap en dan om een LPi installatie... genoeg te doen dus voorlopig. Misschien nog een leuk uitlaatsysteem, maar daar twijfel ik nog even over.

Wat me stoort is dat de auto naar rechts blijft trekken. Auto is 3x uitgelijnd bij de garage op 't dorp, maar blijft naar rechts trekken. Uiteindelijk de remklauw rechtsvoor vervangen omdat die bleef hangen, maar het naar rechts trekken werd niet minder. Deze week de auto bij Euromaster in Goes uit laten lijnen. Daar bleek dat de sporing iets versteld moest worden maar dat de uitlijning verder gewoon keurig was. Veerpootlagers zijn nog prima, geen zichtbare of voelbare speling op de draagarmen. Hieronder het uitlijnrapport:



Welke geleerde denkt te weten waarom de auto nog steeds naar rechts trekt? Ik word er onderhand een beetje moedeloos van :eusa_doh:
De lezing van de vorige eigenaar was dat ie kort voordat ie de auto ingeruild heeft het wiellager linksvoor heeft laten vervangen en dat dat nu waarschijnlijk lichter loopt dan het lager rechtsvoor, waardoor de auto naar rechts trekt. Nu heb ik geen ervaring met het vervangen van wiellagers, maar dat lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk? :eusa_think:

-D©©©L-

is ie uitgelijnd met bestuurder ? Wielen L/R al eens geswapped ? hoe stuurt ie als je op dezelfde rijstrook in tegengestelde richting rijdt ?

Taranis

Citaat van: -D©©©L- op 26-10-2008 14:27:33
is ie uitgelijnd met bestuurder ?

Nee. Kan dat zoveel verschil maken dan? Ik weeg maar 72 kg hoor ;D

Citaat van: -D©©©L- op 26-10-2008 14:27:33
Wielen L/R al eens geswapped ?

Yep! Eerst voor/achter een keer gewisseld. Dat had geen effect. Afgelopen donderdag de voorwielen links en rechts gewisseld en stukje gereden. Trekt nog steeds naar rechts.

Citaat van: -D©©©L- op 26-10-2008 14:27:33
hoe stuurt ie als je op dezelfde rijstrook in tegengestelde richting rijdt ?

Nog steeds hetzelfde, blijft naar rechts trekken  :-\

R o b

Goed uitgelijnde Volvo 850 trekt volgens mij naar rechts....de mijne hetzelfde!  ;D

)()()sT

Ik had het met de Titans ook; met de winterbanden niet.
De V70 loopt kaarsrecht.

innocenti

Citaat van: R o b op 26-10-2008 14:37:04
Goed uitgelijnde Volvo 850 trekt volgens mij naar rechts....de mijne hetzelfde!  ;D
Verklaring?
De mijne trok niet. En mn V70R na het uitlijnen ook niet. Ongeacht de velgen.
(Titans met 205/45/17, Comets 205/45/17 en 215/45/17 en Satellites 195/55/16 gemonteerd)

Taranis

Citaat van: R o b op 26-10-2008 14:37:04
Goed uitgelijnde Volvo 850 trekt volgens mij naar rechts....de mijne hetzelfde!  ;D

Citaat van: )()()sT op 26-10-2008 14:44:35
Ik had het met de Titans ook; met de winterbanden niet.

Grappig. De monteur van Euromaster gaf aan dat er op Heinkenszand nog een lelijke roestbruine (hij bedoelt denk ik Brick Orange, je komt die hokken overal tegen :evil: ) 850TDI rijdt die ze ook niet goed krijgen, ding blijft ook naar rechts trekken. Een keertje andere wielen eronder steken is misschien niet zo'n gek idee  :eusa_think: 8)

Laserblue

Citaat van: Taranis op 26-10-2008 16:38:54
Citaat van: R o b op 26-10-2008 14:37:04
Goed uitgelijnde Volvo 850 trekt volgens mij naar rechts....de mijne hetzelfde!  ;D

Citaat van: )()()sT op 26-10-2008 14:44:35
Ik had het met de Titans ook; met de winterbanden niet.

Grappig. De monteur van Euromaster gaf aan dat er op Heinkenszand nog een lelijke roestbruine (hij bedoelt denk ik Brick Orange, je komt die hokken overal tegen :evil: ) 850TDI rijdt die ze ook niet goed krijgen, ding blijft ook naar rechts trekken. Een keertje andere wielen eronder steken is misschien niet zo'n gek idee  :eusa_think: 8)

och die van mij blijft naar links trekken   :eusa_shifty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Chris

Trekt hij lichtjes naar rechts of zit je voortdurend bij te sturen? Het viel mij namelijk niet op toen ik enkele weken geleden in je R reed.

De mijne trok toen ik hem net had ook wat naar rechts. Uitlijnen en nieuwe banden en het is zo goed als weg. Zover ik kan bepalen (zo recht zijn wegen over het algemeen ook niet) trekt hij nog lichtjes naar rechts, maar ik merkt het eigenlijk niet. Enkele mensen die er verstand van zouden moeten hebben wisten me te vertellen dat je als je met 50 a 60 kmh vol in de ankers gaat, het stuur loslaat (handjes erbij ;)) en de auto niet de berm in wil duiken het in principe geen probleem is. De berm in vanzelfsprekend bedoeld als een flinke afwijking naar rechts of links.

De T-5 blijft bij een dergelijke test op een zo goed als rechte weg netjes rechtdoor gaan.

Misha

Ik ken het wel een beetje: maar dan zat het toch in de banden.
Je zou het voor de test eens allemaal om kunnen draaien, dus links naar rechts en voor naar achter.

Als alles verder serieus spelingsloos is zou je ook eens een andere uitlijner kunnen proberen; ik kan me voorstellen dat ook die machinerie in de loop van de tijd gaat afwijken en ze niet elke 2 maanden laten ijken.

Of, zoals ik laatst had dat het voorwiel 30 minuten verkeerd stond :
"Ja, dat klopt. Er is een bandenstapel op de camera gevallen. Maar we hebben er toen een net uitgelijnde auto weer voorgezet dus we weten dat hij 30 minuten afwijkt.." ::)

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Taranis

Citaat van: Laserblue op 26-10-2008 16:46:46
och die van mij blijft naar links trekken   :eusa_shifty:

Tja, dan zit je AWD achterstevoren gemonteerd ;D

Citaat van: Chris op 26-10-2008 16:50:59
Trekt hij lichtjes naar rechts of zit je voortdurend bij te sturen? Het viel mij namelijk niet op toen ik enkele weken geleden in je R reed.

Hij trekt lichtjes. Maar ik ben een mierenneuker ;D

Citaat van: Chris op 26-10-2008 16:50:59
De mijne trok toen ik hem net had ook wat naar rechts. Uitlijnen en nieuwe banden en het is zo goed als weg. Zover ik kan bepalen (zo recht zijn wegen over het algemeen ook niet) trekt hij nog lichtjes naar rechts, maar ik merkt het eigenlijk niet. Enkele mensen die er verstand van zouden moeten hebben wisten me te vertellen dat je als je met 50 a 60 kmh vol in de ankers gaat, het stuur loslaat (handjes erbij ;)) en de auto niet de berm in wil duiken het in principe geen probleem is. De berm in vanzelfsprekend bedoeld als een flinke afwijking naar rechts of links.

De T-5 blijft bij een dergelijke test op een zo goed als rechte weg netjes rechtdoor gaan.

Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ik rem nooit hard :eusa_whistle:
Wel is het zo dat wanneer je op 't gas gaat, dat je het stuur goed vast moet houden anders gaat ie consequent direct rechtsaf.

Citaat van: Misha op 26-10-2008 17:16:27
Als alles verder serieus spelingsloos is zou je ook eens een andere uitlijner kunnen proberen; ik kan me voorstellen dat ook die machinerie in de loop van de tijd gaat afwijken en ze niet elke 2 maanden laten ijken.

Dat heb ik dus afgelopen donderdag gedaan. Eerst 3x bij de garage op het dorp uitgelijnd, daarna naar Euromaster in Goes geweest. Het zou wel heel toevallig zijn dat beiden dezelfde afwijking in hun uitlijnapparatuur hebben.

Wat het voor+achter en links+rechts omdraaien voor zin heeft snap ik even niet?
Sowieso gaat er binnenkort weer een setje nieuwe voorbanden op, maar dat maakt geen verschil. Althans, bij het vorige setje nieuwe voorbanden ook niet...

Chris

#209
Citaat van: Taranis op 26-10-2008 21:08:28
Citaat van: Chris op 26-10-2008 16:50:59
Trekt hij lichtjes naar rechts of zit je voortdurend bij te sturen? Het viel mij namelijk niet op toen ik enkele weken geleden in je R reed.

Hij trekt lichtjes. Maar ik ben een mierenneuker ;D

Citaat van: Chris op 26-10-2008 16:50:59
De mijne trok toen ik hem net had ook wat naar rechts. Uitlijnen en nieuwe banden en het is zo goed als weg. Zover ik kan bepalen (zo recht zijn wegen over het algemeen ook niet) trekt hij nog lichtjes naar rechts, maar ik merkt het eigenlijk niet. Enkele mensen die er verstand van zouden moeten hebben wisten me te vertellen dat je als je met 50 a 60 kmh vol in de ankers gaat, het stuur loslaat (handjes erbij ;)) en de auto niet de berm in wil duiken het in principe geen probleem is. De berm in vanzelfsprekend bedoeld als een flinke afwijking naar rechts of links.

De T-5 blijft bij een dergelijke test op een zo goed als rechte weg netjes rechtdoor gaan.

Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ik rem nooit hard :eusa_whistle:
Wel is het zo dat wanneer je op 't gas gaat, dat je het stuur goed vast moet houden anders gaat ie consequent direct rechtsaf.


Ik ben normaal ook een mierenneuker. Waarschijnlijk was ik echter meer bezig met genieten en het proberen van je R dan met op dat soort zaken letten... laat mij dus maar gewoon lullen :eusa_whistle:

Overigens is naast hard remmen ook hard optrekken een test daarvoor. Ik heb het echter steeds getest met remmen, vandaar.... Als hij wanneer je flink op het gas gaat ook wegtrekt is het niet helemaal goed. Test anders ook eens wat er gebeurt als je flink in de ankers gaat, dan wel eerst even in je achteruitkijkspiegeltje kijken :evil: