DIY AFR meter

Gestart door Gunnar, 18-02-2008 20:16:23

Vorige topic - Volgende topic

Gunnar

www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

-D©©©L-

Op zich aardig om in de auto te hebben, al is het echte nut beperkt door gebruik van de standaard smalband lambda sonde.

Turbo-Geek

Idd, Wideband O2 nemen en anders gewoon niks.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 18-02-2008 20:52:03
Idd, Wideband O2 nemen en anders gewoon niks.

dat is ook weer zever.
het geeft toch een indicatie weer.
op m'n simpel metertje kon ik toch duidelijk zien dat de lambdasonde niet naar behoren werkte.
zoek dat maar eens uit met 'gewoon niks'.

Turbo-Geek

De meeste van die DIY meters zijn niks anders dan een kerstboom die als een bezetene heen en weer flitsen en daarmee nauwelijks wat aangeven waar je wat aan hebt.
Vaak is het niets meer of minder dan een constante sweep van Rijk naar Arm en alles er tussen in en nauwkeurig is ver te zoeken.

M a r c

Wideband is natuurlijk beter. Maar onder vollast kan een ledje wat opeens 'lean' aanduidt toch nét genoeg zijn om motorschade te voorkomen  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

Citaat van: M a r c op 18-02-2008 22:59:22
onder vollast kan een ledje wat opeens 'lean' aanduidt toch nét genoeg zijn om motorschade te voorkomen  ;)

dat heb ik ook al vaak verkondigd, maar wie ben ik?.  ::)

als je even verder leest zegt dat ook wat, waarom ik altijd gezegd heb dat de motor arm(er) liep.

Citaat van: -D©©©L- op 15-02-2008 17:03:33
Vandaar is de R onder de hoede van Fa. Mesman geweest. .....

Dat is vandaag gedaan:
  • 6e injector
    ...

Bij het wegrijden merkte ik meteen al verschil, beter oppakken en onderin meer trekkracht. 
gelukkig een 850 motor, met een +2000 motor had ie al véél eerder aan de kant gestaan.  ;)

michel500

vinde het artikel nu hier
http://www.redline.lt/293/diy-airfuel-ratio-meter/?width=1463&height=823

wie heeft deze gemaakt ?
en hoe koppel ik deze aan een v70 T5 ??

gr
Michel
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

MrCain

Volgens mij staat dat aan het eind van het verhaal :

CiteerConnecting home made a/f ratio meter is also easy. First of all find lambda signal wire and connect it to a/f meters signal input wire, also connect ground wire and +12 volts wire should be connected to ignition.

En welke draad heb je dan nodig? meestal de gene die aan de zwarte draad (ligt er net aan welke sensor er in je auto zit) van de lambda sensor zit => pak dan wel de kabel aan de auto kant van de stekker en niet die van de sensor zelf....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

michel500

Citaat van: MrCain op 14-05-2013 12:58:11

CiteerConnecting home made a/f ratio meter is also easy. First of all find lambda signal wire and connect it to a/f meters signal input wire, also connect ground wire and +12 volts wire should be connected to ignition.

En welke draad heb je dan nodig? meestal de gene die aan de zwarte draad (ligt er net aan welke sensor er in je auto zit) van de lambda sensor zit => pak dan wel de kabel aan de auto kant van de stekker en niet die van de sensor zelf....

bedankt voor je reactie, had het stukje wel gelezen, maar het "find lambda signal wire" hoopte ik dat een mede forummmer de draad al onder het dashboard had gevonden, of te wel waar kan ik de draad binnen vinden ?
* Lambdasonde zelf heeft 4 draden, dus welke is de juiste ?
**Hoe voorkom ik verstoring in de computer doordat de weerstand van de draad veranderd als ik de afr meter er zomaar tegenaan soldeer....
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

MrCain

Daarom heb ik een AFR meter gemoteerd met aparte breedbandsonde => voor deze een "bung" extra in de uitlaat gelast! Voordeel hiervan is dat echt het het lambda getal meet over de gehela range  => de originele lambda sensor heeft niet echt een groot genoeg bereik en (heb ik zelf nog niet gemeten) schijnt ook wat langzamer te regelen dan een breedband  :eusa_think:

Je kan in principe ongestraft een draadje er bij solderen op de signaal draad als je je meter dan ook op de zelfde min (zit ook bij een van de 4 draadjes, meestal de grijze) zet als de sonde om potentiaalverschil op te heffen.

BTW: stekker en kabel zit ergens tussen je luchtfilter/aanzuigbuis en versnellingsbak.

Citaat van: michel500 op 14-05-2013 13:50:54
Citaat van: MrCain op 14-05-2013 12:58:11

bedankt voor je reactie, had het stukje wel gelezen, maar het "find lambda signal wire" hoopte ik dat een mede forummmer de draad al onder het dashboard had gevonden, of te wel waar kan ik de draad binnen vinden ?
* Lambdasonde zelf heeft 4 draden, dus welke is de juiste ?
**Hoe voorkom ik verstoring in de computer doordat de weerstand van de draad veranderd als ik de afr meter er zomaar tegenaan soldeer....
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

Hoe werkt dat nu precies?

Zet die zwarte processor het pendelsignaal van de lambadsonde om naar een stabiel lichtbeeld? Groen is een goede AFR, rood is te rijk of te arm?

Of zie je de pendelbeweging ook over de led'tjes gaan van links naar rechts en weer terug bij closed loop (zo noem je dat toch)? En bij vollast (open loop toch?) stopt de beweging en brandt er een van die led'tje naar gelang het brandstofmengsel arm of rijk is?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Turbo-Geek

Geen idee bij deze maar aan dit soort meters heb je geen bips omdat je geen waardes ziet, dus je weet nog niets.
Waarschijnlijk een narrowband meting en dus sowieso niet echt echt zinvol.

Koop gewoon wat goed, dan weet je dat je ook echt een goede meting doet, of doe het gewoon niet.
Op een gechipte T-5(R) met de normale mods is een AFR meter echt niet noodzakelijk.

jeroen74

Ries van de Zilverschuit

O, dat is een zenuwachtige toestand zeg. Leuk om de hele dag mee op je dashboard te rijden.  :o

Maar als ik het goed begrijp, moet bij vollast dus de hele reeks led'tjes uitslaan (waarschijnlijk 0,9 volt of iets dergelijks). En als je bij vollast ineens de rij led'tjes ziet teruglopen, weet je dat de motor te arm gaat lopen? Maar wanneer: direct al, halverwege of bij het laatste led'je? (waarschijnlijk 0,1 volt).  (Sowieso zal dit indicatief zijn).

Als dit zo is, dan kun je dat toch ook zien met Torque Pro of LPi Diagnostics, die beide het lambdasignaal kunnen weergeven? Of zit ik nu mis?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue