moeilijk in een versnelling te krijgen....

Gestart door de boekhouder, 20-02-2008 20:45:13

Vorige topic - Volgende topic

de boekhouder

De laatste tijd krijg ik 'm direct na het starten niet in met name de eerste versnelling en z'n achteruit. In de tweede lukt meestal beter. Zodra de auto rijdt is dit probleem verdwenen. Iemand een idee ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

thuur

de boekhouder

Ok., dank je wel.

Aan een koppelingcilindertje (heet zo'n ding zo ?) had ik ook al even gedacht, dat heb ik nl. met m'n vorige auto ook gehad, alleen ik voel niets aan het koppelingspedaal en de koppeling is vorig jaar volledig vernieuwd (alhoewel dat niet alles zegt: idd. Misha, ook al vervangen   ;D ).
De bakolie is vorige week ververst. Kan er verkeerde olie in gedaan zijn ?

(dd.)

thuur

Citaat van: de boekhouder op 20-02-2008 21:52:50
Aan een koppelingcilindertje (heet zo'n ding zo ?) had ik ook al even gedacht, dat heb ik nl. met m'n vorige auto ook gehad, alleen ik voel niets aan het koppelingspedaal en de koppeling is vorig jaar volledig vernieuwd (alhoewel dat niet alles zegt: idd. Misha, ook al vervangen   ;D ).
De bakolie is vorige week ververst. Kan er verkeerde olie in gedaan zijn ?

Ja dat kan. Welke olie is er in gegaan?

Gr ;)

de boekhouder

Even navragen. Gelukkig zijn ze twee weken dicht dus dat schiet op. Ik zal het truukje met de 3e en 4e versnelling morgenochtend ook eens proberen.

(dd.)

thuur

Citaat van: de boekhouder op 20-02-2008 22:14:05
Even navragen. Gelukkig zijn ze twee weken dicht dus dat schiet op. Ik zal het truukje met de 3e en 4e versnelling morgenochtend ook eens proberen.

Mijn bak wil ook moeilijk in de R als ie koud is. Ik doe: 4 - R, dat gaat 9 van de 10x prima. Soms werkt dat na 3x ook niet en dan houd ik de pook tegen de R en laat de koppeling heel langzaam opkomen. Zodra de plaat begint aan te grijpen schiet de bak in R, zonder gekraak.

Gr ;)

-D©©©L-

Kijk het olie niveau in de bak eens na ;).
Soms kan een lekkende aandrijfas keerring o.i.d. zorgen voor (ongemerkt) olieverlies.

de boekhouder

Kan een bakoliewissel en vervolgens andere olie erin ook zorgen voor lekkende keerringen (net als bij motorolie) ?

Er ligt sinds kort wel weer vloeistof onder de auto; lijkt kleurloos, voelt een beetje vettig aan en smaakt zoet.
Wat kan dat zijn ? Bakolie ?
(dd.)

)()()sT

Koelwater is ook zoet  :eusa_shifty:
Maar dan weer niet kleurloos....

de boekhouder

Volgens mij ook en als je het op de tegels ziet liggen in een kleine hoeveelheid is het ook niet erg goed te bepalen of het echt kleurloos is. Op m'n vingers leek dat wel, maar dat is misschien niet genoeg om dat te kunnen bepalen. Maar voelt koelvloeistof ook vettig aan ?
(dd.)

thuur

Citaat van: de boekhouder op 21-02-2008 09:14:52
Volgens mij ook en als je het op de tegels ziet liggen in een kleine hoeveelheid is het ook niet erg goed te bepalen of het echt kleurloos is. Op m'n vingers leek dat wel, maar dat is misschien niet genoeg om dat te kunnen bepalen. Maar voelt koelvloeistof ook vettig aan ?

Als er glycerine in zit wel ja. Wellicht ook nog wat andere toevoegingen die daar voor zorgen.

Leg een stuk papier (evt. met bakstenen) op de plek waar het lekt, dan zie je de kleur zo.

Gr 8)

Emiel

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17717.0

Prise as smeren...

Bak lekt niet?

de boekhouder

Update:

het lijkt er op dat de vloeistof idd. koelvloeistof betreft: een van de slangen van de lpg installatie heb ik iets aangedraaid; die was nat. Er zat ook wat minder kloevloeistof in het reservoir, overigens niet zo weinig dat ik er van wakker moet liggen. Het leek erger dan het was.

Vwb. het schakelen: blijkbaar zij de olie en de bak aan elkaar gewend; het gaat beduidend beter (of de koffie heeft geholpen  ;D ).

Bij de "ik ga met de caravan op vakantie, dus hij moet nog even goed nagekeken worden" beurt nog maar even op lekkages controleren.

Iig. bedankt voor de reacties !
(dd.)

V70 classic

Je stelt de laatste tijd.
Dat zou betekenen dat het al voor het verversen aanwezig was.
dan zou ik denken aan de koppeling/drukgroep of het bedienings mechaniek.

immers de syngromess ringen zouden bij warme ( dus dunnere) olie minder gaan werken.
Dunne olie word eerder tussen de ringen vandaan geduwd waardoor de werking minder is.
en bij jou word het minder als het zaakje op temp is.

Eventjes off topic syngromess/schakel problemen kunnen veroorzaakt worden door onder het rijden de hand op de versnellings pook te laten rusten.
Hierdoor blijven zowel de ringen de schakel vorken als de arretering (een voorziening die de vork vast zet in of uit de versnelling) onder spanning staan waardoor ze sneller slijten.

gr
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

de boekhouder

Het verhaal van de hand op de pook had ik al eens gehoord. Dat doe ik eigenlijk nooit. Met de laatste tijd bedoelde ik overigens wel na de oliewissel.
(dd.)