olie lekken

Gestart door 850 2.5 20v sportsline, 22-02-2008 09:14:50

Vorige topic - Volgende topic

850 2.5 20v sportsline

Ik ben suf geweest... heb na het bijvullen van de olie de dop  niet teruggedraaid op de vulopening.
De hele motorruimte zat onder de olie. 't Is allemaal goed afgelopen. Gelukkig. Het stink wel.

Wellicht een beetje een blonde vraag, maar er liggen nu kleine plasjes olie onder de auto. Zou dit
nalekken van de rondgeslingerde olie zijn? Ze liggen ter hoogte van de zijkant van de auto, voor.
Volgens mij was het voor mijn intelligente actie nog niet zo, maar begin te twijfelen - ik heb nog maar
drie weken ervaring met mijn roffel, want begin februari gekocht.

Oh ja... be gentle please, met grappen over die dop  :-[

de boekhouder

Als je auto olie lekt moet je dat met behulp van de peilstok kunnen vaststellen. Als je oliepeil niet zakt, zijn de plassen het gevolg van .........    ;D
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

850 2.5 20v sportsline

Gewoon regelmatig checken dus maar...

de boekhouder

Het kan ook bakolie zijn, toeval misschien. Die kun je zelf niet (zo makkelijk) meten. Schot voor open doel waarschijnlijk maar als die blijft nalekken terwijl het oliepeil niet zakt moet je natuurlijk wel verder kijken. Ik heb onlangs nl. geleerd dat er bijv. links vóór een keerringetje zit waardoor bakolie kan lekken.
(dd.)

850 2.5 20v sportsline

Vanzelfsprekend. Bedankt voor de input.

By the way, ik lees wel eens iets over het schoonspuiten van de motorruimte. Dit zou ik kunnen doen, om zodanig eventueel uit te kunnen sluiten of het lekken 'nalekken' is. Nu lees ik ook wel eens dat de auto na zo'n schoonspuitactie niet meer start. Heeft men dan stoom gebruikt ofzo - daarbij kan ik me voorstellen dat het niet bijdraagt aan het optimaal functioneren van 't een en ander.
Is schoonspuiten een optie? Zo ja, doe ik dat dan met zo'n spuitbus motorreiniger, en waar moet ik dan op letten?

Enneh... dat keerringetje, is dat zelf eenvoudig te vervangen? Ik bèn redelijk handig (al vergeet ik wel eens een dop...).

de boekhouder

Ik heb van dcccl begrepen dat het keerringetje zelf een eurootje of 15 kost en dat een goede monteur ongeveer een uurtje nodig heeft.
(dd.)

850 2.5 20v sportsline

... en dat schoonspuiten?

de boekhouder

Geen idee. Ik ben persoonlijk niet weg van spuiten en/of stomen op de motor ivm de elektronica ed., maar dat is gevoelsmatig; hierbij wordt ik niet gehinderd door enige kennis op dat vlak.........
(dd.)

850 2.5 20v sportsline

Oké. Bedankt tot zover. Ik wacht wel af of er nog een reactie komt. Anders doe ik wel wat navraag of speur wat op het forum.
Overigens deel ik het gevoel omtrent het schoonspuiten - het sop moet de kool wel waard zijn, maar in dit geval wil ik het overwegen met een 'educated guess'. Ik zie wel.

thuur

Met beleid kom je een heel eind. Olie heeft nu eenmaal de eigenschap om in alle gaten en hoeken te kruipen. Ook een gevallen druppel kan een behoorlijke kring maken. Het lijkt altijd erger dan dat het is.

Motor starten: blok met Dasty of motorreiniger inspuiten. Even laten inwerken en evt. met een borstel nog wat extra inwrijven. Dan voorzichtig met de tuinslang afspoelen.

Als je dan meteen een flink stuk gaat rijden verwacht ik geen problemen.

Gr ;)

850 2.5 20v sportsline

Thnx Thuur. Ik zal eens wat beleid inzetten - alhoewel ik met de tuinslang de motorruimte in gaan, nog wel eng blijf vinden.  :eusa_think:

de boekhouder

Mik vooral goed op de accu !    ;D
(dd.)

850 2.5 20v sportsline

CiteerMik vooral goed op de accu !

;D

... ik zal de kraan helemaal opendraaien!