Probleem met dashboard verlichting

Gestart door Peth©oni, 26-02-2008 07:47:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peth©oni

Nadat ik de verdamper heb vervangen waardoor het dashboard er uit geweest is, doet mijn dashboard verlichting het niet meer, wel de indicatoren dus de richting aanwijzer, startverlichting, etc etc.
Dus alleen de dashboard verlichting werkt niet.... maar dan ook allemaal.
Nu ben ik er achter dat al die verlichting met een roze draadje loopt (en zwart)

Heb alles nagelopen voor wat betreft stekkers ed of ik iets vergeten ben aan te sluiten, maar alles zit erop en aan.....

Weet iemand of deze vorm verlichting centraal word geregeld ergens onder het dashboard, het schema uit Vida heb ik reeds maar daar kom ik niet verder mee, anders dan ik niet weet waar de punten van de roze bedrading samen komt.....

KUKO (Rob)

De dimmer wel terug gezet op de goede stand?

Peth©oni

Citaat van: KUKO (Rob) op 26-02-2008 08:40:59
De dimmer wel terug gezet op de goede stand?

Uiteraard, ik dacht in eerste instantie dat het daar ook aan lag (kan misschien nog steeds wel) Maar ben daar verder ook niet aan geweest. Behalve dat hij eruit is geweest.
Maar niet alles komt hier langs, alleen de verlichting van de snelheids meter unit, toch?

-D©©©L-

Alles zit op de dimmer, incl. de verlichting van de radio.

BartusKN

zelfde probleem hier alleen bij mij zijn de infostukjes van de knoppen rondom de klokkenparade uit. ze werken wel maar alleen de aanduidingen van alarmlichten en dak en achterruitverwarming en de koplampen. zijn de bovenste kleine gedeeltes niet meer verlicht. Maar deze deden het wel voor het vervangen van de verlichting in de klokken

KUKO (Rob)

Ben net thuis uit mn werk en heb er niet op gelet maar meestal  gaat met de dimmer ook de knoppen verlichting mee ....bij mijn Transporter idd wel , het moet iets kleins zijn . Zie DCCCL

mehn

Citaat van: Peth©oni op 26-02-2008 08:44:30
Maar niet alles komt hier langs, alleen de verlichting van de snelheids meter unit, toch?

Alles zit op de dimmer. Vanaf de dimmer is de kabel voor het eerst roze. Vanaf de dimmer tot aan het knooppunt 23/300 (in de kabelboom achter de tellerunit) is de kabel 0.6 dik. Vanaf het knooppunt gaan er allemaal 0.35 roze kabeltjes naar de diverse schakelaars/tellerunit/radio/aircounit/schakelaars middenconsole/schakelaars achterpassagiers.

Ik zou beginnen met te kijken of zekering 35 goed is. Daarna zou ik meten of er spanning staat op de roze kabel die UIT de dimmer komt. Als dat niet het geval is dan zou ik kijken of de dimmer wel stroom krijgt. De stroom zelf komt van een zekering (bruin/oranje) de aansturing komt uit de lichtschakelaar (wit of zwart/wit).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Peth©oni

Citaat van: mehn op 26-02-2008 10:23:31
Citaat van: Peth©oni op 26-02-2008 08:44:30
Maar niet alles komt hier langs, alleen de verlichting van de snelheids meter unit, toch?

Alles zit op de dimmer. Vanaf de dimmer is de kabel voor het eerst roze. Vanaf de dimmer tot aan het knooppunt 23/300 (in de kabelboom achter de tellerunit) is de kabel 0.6 dik. Vanaf het knooppunt gaan er allemaal 0.35 roze kabeltjes naar de diverse schakelaars/tellerunit/radio/aircounit/schakelaars middenconsole/schakelaars achterpassagiers.

Ik zou beginnen met te kijken of zekering 35 goed is. Daarna zou ik meten of er spanning staat op de roze kabel die UIT de dimmer komt. Als dat niet het geval is dan zou ik kijken of de dimmer wel stroom krijgt. De stroom zelf komt van een zekering (bruin/oranje) de aansturing komt uit de lichtschakelaar (wit of zwart/wit).

Hier kunnen we iets mee, dat punt 23/300 kon ik al niet vinden.... Zekering had ik al gecheckt, die was goed. Naar mijn idee (het is al weer even terug) kreeg de dimmer wel spanning, vandaar ik dacht verder te moeten zoeken. Uit de licht schakelaar heb ik nu ook maar even een draadje om gelegd om toch wat verlcihting te krijgen (op de lichtschakelaar naar de roze op de schakelaar)

Dus een kleine resume, de dimmer krijgt spanning, de zekering is heel..... en nu? Dimmer ineens kapot?

mehn

En de uitgang van de dimmer (roze draad)? Staat daar ook spanning op? De dimmer wordt namelijk aangestuurd door de lichtschakelaar. Schakelaar op 0: geen dashboardverlichting, schakelaar op I: wel dashboardverlichting.
Als op de roze draad ook spanning staat moet die draad haast los zijn aan de andere kant bij het "knooppunt".

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Peth©oni

Citaat van: mehn op 26-02-2008 15:39:09
En de uitgang van de dimmer (roze draad)? Staat daar ook spanning op? De dimmer wordt namelijk aangestuurd door de lichtschakelaar. Schakelaar op 0: geen dashboardverlichting, schakelaar op I: wel dashboardverlichting.
Als op de roze draad ook spanning staat moet die draad haast los zijn aan de andere kant bij het "knooppunt".

Volgens mij staat aan de dimmer kant idd spanning, die "knoop" heb ik nooit kunnen vinden, daar ben ik ook nooit aan geweest.... zou dat dan toch kunnen dat die los is? Ik neem aan dat die achter het "zwarte paneel" van de teller-unit.

mehn

Deze heb je zelf ook al gezien begrijp ik:



Daar komt 23/300 te voorschijn.
23/300 in tabelvorm:



De plek van 23/300:



Hoe het daar precies zit: geen idee. Kun je niet de (dikkere) roze kabel volgen vanaf de dimmer?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Vergeet niet te meten met de sleutel op stand II...


Gr ;)

Peth©oni

Aha mehn, die in tabelvorm had ik nog niet, maar dat geeft wel wat meer duidelijkheid vind ik !! Thanks, en bedankt voor de tip Thuur !

cas

stom misschien, maar toen ik mijn dash eruit had voor het vervangen van 1 lampje, en deze terug zette, waren opeens de andere 2 ook kapoet..... dus wellicht door ouderdom zo verzwakt dat je lampjes tegelijk de geest hebben gegeven?

ach.... het is weer een punt dat je evt kan uitsluiten toch......
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Jeroentjuh

Massapunt ook al bekeken? Misschien ligt die eraf...