Project Charger - SDC

Gestart door Johann, 05-03-2008 10:42:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Johann

Nu de papieren onderweg zijn zal ik hier maar vast een topic openen over onbewandelde paden in Volvo tuning land..
Misschien hadden we het project beter project past n(i)et kunnen noemen want man man heeft dit hoofdbrekens gekost.

Even het bekende begin,

De auto,

Rode 850 GLT van 1994 met 512d km op de teller.
Eind vorig jaar heb ik deze auto van Gmid overgenomen voor bijzonder weinig waarvoor nogmaals mijn dank. De auto kwam met de bijnaam "Rood 2" en zo noemen we 'm eigenlijk nog steeds.



Vervolgens de auto op de brug en checken hoe alles er bij staat. De auto is in redelijke staat, heeft wel z'n gebruikssporen en hier en daar wat roest maar is wel heel erg bruikbaar. De motor loopt wel goed, ontsteking had volgens de bezorgers problemen maar die ene dag dat ik er mee gereden heb deed de motor zonder morren z'n ding.
Op de brug zag de onderkant van de motor er niet al te droog uit. Ook was er aan de carterpan gelast en zit een subframe bout scheef. De kabelboom bescherming/isolatie is vrijwel volledig verweerd. Roest onder de lak bij de accu en veel zand/vuil op en rond de motor.

De eerste stap in het aanpassingsproces was het verwijderen van de gas installatie en dit kwam niet zonder angst zweet. Gruwelijk de pest heb ik aan gas. De reden is dat ik ooit bijna het einde heb gevonden in een BMW E30 met lekke LPG tank, niet handig als je rookt. Dus.. weg er mee. Gastank leeg laten lopen buiten en net toen de dop een halfuurtje er af was ging de wind liggen en bleef al het gas om 't pand hangen..  :eusa_wall: Maar wel gelukt.

Het idee met deze auto was/is om een paar dingen uit te proberen gewoon om eens te kijken of 't wil. Voorlopig blijft 't interieur vrijwel standaard maar onder de kap zal er eerst dus wel iets veranderen. Omdat ik hier niemand mee lastig wil vallen en gezien de ervaringen met Project Mjölnir heb ik gelijk maar besloten om het bestaande motormanagement te vervangen door een aftermarket systeem van hetzelfde merk als gebruikt in de SDM. Dit EMS komt van de firma Link uit Nieuw Zeeland.

De versie zoals gebruikt in de SDM, Linkplus G2,  was niet meer leverbaar, de opvolger is de Linkplus G3,



Dit nieuwere systeem heeft iets meer mogelijkheden en zou eventueel ook nieuwere VVT motoren zoals Volvo's RN 5 cylinders aan kunnen sturen.
Omdat het een vrij programmeerbaar systeem is kan ik alle aanpassingen zelf doen en dat is dus ook wat ik wil. Gewoon zelf experimenteren en loopt 't stuk dan hoef ik alleen mezelf maar een lel te geven. De auto is zo eigenlijk omgedoopt tot testlab op wielen..

Welke kant moet het dan op? Turbo of NA? Oooh, heb ik al.. 

De turbo SDII is nog steeds een van de snelste Volvo's binnen de club in z'n huidige trim maar ik heb er eigenlijk niet zoveel lol meer aan. Met andere software is er makkelijk nog meer uit te halen maar dan moet ik naar de tuner. Mijn ervaring is, helemaal met Bosch ME 7, dat het na een paar uren/dagen toch net weer anders loopt dan op 't moment van tunen. Vaak kan het systeem kleine oneffenheden wel glad trekken maar aan de andere kant wil het ook wel eens zo uitpakken dat een goed gevoel in de motor meer afvlakt. De SDII kan op afstand getuned worden echter is dit ook niet zaligmakend. Je hebt gewoon veel informatie en ook indruk nodig als tuner wil dit goed gaan. O.a. om deze reden loop ik al tijden te dubben om deze auto te verkopen maar dat zit ik weer met de motor die meer geld waard is dan de gehele auto met motor zou opbrengen... Allemaal dubbele gevoelens dus.

De NA SDM is echt een zaligheid. Rauw, direct, heerlijke optiroffel, goede wegligging maar weinig comfort. Auto staat ook op semi banden en kan minder tegen de kou.Een dedicated warmere dag trapgebakje. Ik heb met deze auto een heel specifiek doel en daar wil ik mij aan houden.

Ik zat eigenlijk alweer met een schuin oog naar mogelijkheden met SDII te kijken toen Geert "Gmid" met het aanbod kwam zijn R2 over te nemen dus dacht ik laten we dan met deze auto beginnen als een leuk leer object en dan met de tijd de verworven kennis eventueel over hevelen naar SDII.

Het is dus wel duidelijk, het nieuwe project zou wel iets met drukvulling te maken hebben. Eenmaal begonnen met het uitwerken van de plannen liep ik bij toeval nog tegen een T5 motor aan. Klein nadeeltje was dat deze motor 4 kromme drijfstangen had maar een prijs was er dan ook niet. Ook was het niet nodig de motor op te halen, kwam voor de deur gebracht..  ;D

Eenmaal binnen eerst deze motor aangepakt en in een week of twee een deel revisie gedaan waarbij er nieuwe "chinese" drijstangen in de motor zijn gezet, de krukas inclusief lager en natuurlijk de drijfstanglagers zijn vervangen en een GLT inlaat nokkenas is geplaatst.



Deze motor staat inmiddels als backup in 't schap omdat deze niet volledig binnen het plan past op dit moment.


Johann

Het plan is om eerst de GLT motor aan z'n einde te helpen en een leuke manier om dit te doen leek mij is door het plaatsen van een centrifugaal supercharger..



Ooit zo'n ding gezien van dichtbij? Ik ook niet..  ::) Viel dan ook iets groter uit dan verwacht..

Om deze SC pas te krijgen heeft nogal wat hoofdbrekens en vloeken gekost. Dit tot een punt dat ik er eigenlijk vanaf wou zien. Het einde is nog niet in zicht maar er is weer hoop.

Eerst heb ik een mockup gemaakt om een beetje een 3D gevoel voor de afmetingen te krijgen,



Gewoon een stripje en een paar bouten en kijken "hoe het hangt"..

Vervolgens veel meten op het blok en ook in de auto en een begin maken met het positioneren van de SC op de motor. Eenmaal een beetje een richting heb ik een afval plaat Alu gepakt en hier een paar montage punten in gemaakt en vervolgens aan de motor gehangen,



In tegenstelling tot de SDM moest bij deze opzet dus wel de stuurpomp blijven zitten waar ie zit maar probleem wat zich voordeed was dat de Volvo dynamo niet meer wou passen, geen ruimte boven het subframe..

Om dit weer op te vangen ben ik op zoek gegaan naar een kleinere dynamo en ben uiteindelijk uitgekomen op een Suzuki dynamo.
Met het nodige pas en meetwerk deze een plek kunnen geven, looprollen aanbrengen en vervolgens weer passen,



En dan komt er een punt dat de opzet in de auto gezet zal moeten worden,



Nadien is de bedrading voor het EMS aangebracht maar in principe is dit hoe de auto er momenteel bij staat.
Het wachten is op een paar onderdelen zoals slangen voor de druk buizen. De radiator past krap, heeft nog aandacht nodig en verder zal ik wel weer tegen een ander conflict aanlopen maar het einde is in zicht om deze opzet aan de praat te maken.

Updates volgen.



BartusKN

zo dat pak je groots aaan. Respect, staat bookmarked gaat zeker in de gaten houden.

mehn

Ik ben benieuwd Johann.

Dat van die supercharger had ik in de wandelgangen al gehoord en eerlijk gezegd was ik me af aan het vragen hoe je dat ging flikken ;)  Maar het ziet er goed uit zo aan de multiriem.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

M a r c

 :eusa_clap:

Ik heb de intentie om een mechanische compressor op de 240 te zetten, maar dat project zit nu nog alleen tussen de oren  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Teddy81

Ik heb nog een Eaton compressor liggen waar ik vanaf wil/moet/kan.

Verder echt SUPER vet project weer johann.

daytonawim

Nou ik zal het e.a in spanning blijven volgen,

Ik ben blij dat er nog wat leuks met mijn oude auto gedaan wordt, slopen is uiteindelijk ook
weer zonde.


BartusKN


martijn.

#8
Ik had al ergens op een foto al een blauw dopje gezien ;D

En die was zeker niet van de ruitensproeiervloeistof. ;D

Weer een  typische Johann project :eusa_clap: :eusa_dance:

Hij vind weer even het wiel uit :eusa_eh:

Mooi project om te volgen.

R o b

 :eusa_clap:

Ben benieuwd naar het "blaas-geluid" welke deze gaat opleveren!

Goed werk Johann, waar haal je de tijd toch vandaan!?

Esveldt

Hahaha, briljant weer!

Erg leuk om te lezen etc.

TOP!!!

Laserblue

Weer lekker bezig ;)

Hier kun je je tijd wel in kwijt ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Wout309t

Citaat van: R o b op 05-03-2008 12:39:54
:eusa_clap:

Ben benieuwd naar het "blaas-geluid" welke deze gaat opleveren!

Goed werk Johann, waar haal je de tijd toch vandaan!?

Zal meer een jankgeluid worden denk ik...:)
2011 V70 2.0T R-Design MT

HaRdCoRe-WeZ

Erg leuk dit, heel veel succes.

michiel

Nog iets om intensief te gaan volgen.............en ik heb al zoveel vrije tijd (not).
Afgaande op voorgaande afleveringen wordt dat het in ieder geval wel waard.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken