Lege accu / Lekstroom ?

Gestart door 850, 09-03-2008 20:56:31

Vorige topic - Volgende topic

850

Voor mij nu, na 3 jaar probleemloos gereden te hebben, een bekend probleem.
Vooraf wil ik even meedelen dat ik zo'n drie dagen bezig ben geweest om alle relevante topics door te worstelen!

Het begon met het afgaan van het alarm, dit werd veroorzaakt door een accu die (te) leeg was geraakt.
Het alarm "zag" dit als sabottage en de noodstroom van het alarm zette heel het zaakje in werking.
Met geen mogelijkheid was het alarm af te zetten. De wegenwacht bracht hulp met zo'n rijdbare starthulp.

Sinds die tijd staat de 850 regelmatig met een lege accu.
Wat is ondertussen al door de garage gecontroleerd cq vervangen:

• lampjes gecheckt, kofferbak, dashboardkastje, binnenverlichting
  • wisselaar losgekoppeld
  • aircopomp losgekoppeld
  • accu van noodstroom alarm losgekoppeld
  • stekkers in motorruimte gecontroleerd en opnieuw vastgestoken
  • Accu vervangen voor een nieuwe Bosch
  • dynamo gecontroleerd, fluctueert licht
  • vergrendeling van benzineklepje losgekoppeld
  • 1 voor 1 zekeringen eruit, meten en zekeringen weer terug geplaatst
Werkzaamheden zijn door garage uitgevoerd, details ken ik dus niet.

Het lijkt erop dat een verbruiker naast het reguliere systeem stroom afneemt, dit omdat de zekeringen 1 voor 1 verwijderen niets opleverde.

In alle topics die ik heb doorgenomen, met de garage samen overigens, ben ik dit specifieke probleem niet tegengekomen.

Heeft iemand nog een suggestie of eenzelfde situatie meegemaakt?
Ik weet het even niet meer, behalve dat ik al na een halve dag met een lege accu sta.

Groeten, 

Pedro
127 sport (2x) > Feugo > Ritmo Abarth > Alfa 75 (2x) > Delta HF Integrale > R11 Turbo > Pontiac Fiero GT > 850 2.5T > ?
Internetdiensten: www.computive.nl

Marc O.

Accu al laten doormeten door de garage? Hoe oud is die accu?
...The Nile isn't just a river in Africa...

850

Accu is een nieuwe, geen originele Volvo accu maar een Bosch vergelijkbaar exemplaar.

850 heeft trouwens ook een tijdje in nood  modus gereden, maar dat kwam door defecte lambdasensors.
De twee lambdasensors zijn vervangen samen met de thermostaat en de temperatuursensor.
Nu is het MM weer normaal en ook het verbruik is weer binnen redelijke waarden.
Ik denk niet dat dit met het accu probleem heeft te maken, maar ik post het toch voor de volledigheid.
127 sport (2x) > Feugo > Ritmo Abarth > Alfa 75 (2x) > Delta HF Integrale > R11 Turbo > Pontiac Fiero GT > 850 2.5T > ?

thuur

Niet dat ik je leeskundigheid niet geloof, maar het lampje in de kofferbak staat uit? Hij hapert nl. niet altijd..

Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 10-03-2008 00:25:39
Niet dat ik je leeskundigheid niet geloof, maar het lampje in de kofferbak staat uit? Hij hapert nl. niet altijd..

Gr 8)
Inderdaad, berucht item.
Beter gewoon uitzetten,  zoveel voegt ie ook niet toe.

Succes bij de zoektocht!

850

Ik zal voor de zekerheid het lampje verwijderen.
Ik hou jullie op de hoogte!

850

Citaat van: 850 op 10-03-2008 09:17:56

12-03-2008, volgens mij, en de garage, is het probleem opgelost.
Ik zal een verslagje posten.

850

Citaat van: 850 op 13-03-2008 17:52:52
Citaat van: 850 op 10-03-2008 09:17:56

12-03-2008, volgens mij, en de garage, is het probleem opgelost.
Ik zal een verslagje posten.

Helaas kan ik mijn verslagje niet posten.
Krijg telkens foutmeldingen bij verzenden van bericht: sessie is verlopen of bericht al een keer verstuurd.
Nou ja, beter op het forum dan in mijn 850!

mehn

Dan moet je per bericht wat minder foto's posten. Gebruik meerdere berichten achter elkaar ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850

Probleem opgelost!

De garage www.aauden.nl waar alle werkzaamheden met betrekking tot dit probleem zijn uitgevoerd heeft in een soort  laatste poging de auto bijna helemaal binnenste buiten gekeerd.

Na heel veel speurwerk bleek het probleem een relais te zijn waarvan ik nog nooit gehoord had.
Het is een relais wat de luchtpomp aanstuurt, nooit van het bestaan hiervan geweten overigens.
Dit relais was afgebroken en in de loop van de tijd ondersteboven komen hangen.
Daarbij was dit relais vol water gelopen en gaf dus dit lastige en vervelende probleem.

In de volgende post zet ik ter verduidelijking een foto van het relais en het schema uit het handboek.

850

In deze vervolgpost een link naar de afbeelding van het relais en een scan van het schema.
Dit omdat ik met geen mogelijkheid een afbeelding gepost krijg, niet als .png, niet als .jpg, zelfs niet met een heel lage resolutie en maar 3kb groot.

Hieronder een link naar de afbeelding van dit relais en een scan van het schema uit het servicehandboek (Fenix 5.2);
http://www.computive.nl/850/relais.png
http://www.computive.nl/850/relais-schema.png

Mocht ooit iemand een vergelijkbaar probleem hebben en de reguliere zaken zijn allemaal al uitgesloten, ga dan eens op zoek naar dit relais. Of als je in de buurt bent ga eens op bezoek bij deze garage: www.aauden.nl.
Complimenten voor de vasthoudendheid en doorzettingsvermogen om mijn probleem op te lossen. :eusa_clap:

Groeten van een weer roffelende Pedro.
:eusa_dance:

thuur

Citaat van: 850 op 14-03-2008 09:29:03

Het relais op de foto is van de koelventilator hoor..

Gr ;D

850

Hoi Thuur,

Nee, dit is toch echt het relais van de secundaire luchtpomp (2/53)
Relais koelventilator is 2/11 en is ondergebracht in een ander deel van het stroomcircuit.

thuur

:eusa_wall: Het staat er zelfs op!

Gr ::)

850

Tja, dat staat er inderdaad.

Neemt niet weg dat "jouw" relais bij de koelvin zelf zit.
Dit relais zit toch echt onder de linkerkoplamp bij de accu ergens onderin weggestopt.
Geloof me nu maar gewoon!