G3 en mijn Quest naar het gelijk

Gestart door Methode, 11-03-2008 23:32:02

Vorige topic - Volgende topic

Methode

Dit is eigenlijk een vervolg van het topic van Florian

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12305.0

Mijn vraagstelling is eenvoudig:

Waarom kan mijn 850 2.5 20V GLT A E2, aangemeld 01-1994, voorzien van een Vialle gasinstallatie niet omgezet worden naar een G3 installatie.

Het antwoord is hieronder vermeld.

Dus: indien mijn auto voldoet aan de emissie eis volgens 94/12 op benzine, moet G3 geen probleem zijn.

Geen probleem denk ik. Maar de gasinbouwers krijgen geen goedkeuring van Vialle. Vialle geet geen goedkeuring omdat er een lijst is van Volvo NL, waarin mijn autootje niet staat als goedgekeurd type. Dus kan het niet.

Er wordt niet gesproken van het feit dat mijn autootje NIET voldoet aan de emissie eis.

Ik heb de navolgende email verzonden naar het RDW:

Geachte heer XXXX,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de medewerkers van de afdeling die uw vraag/vragen kunnen beantwoorden. U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

--Original Message--
From: xxxx
Date: 7-3-2008 22:46:36
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

Opmerking: Geachte heer, mevrouw,

Ik ben in het bezit van een Volvo 850. Eerste aanmelding 01-1994. Mijn Volvo rijdt op gas, geen G3. Ik wil graag de installatie om laten zetten naar G3. Dit is uiteraard mogelijk, maar de inbouwer van de G3 installatie heeft mij meegedeeld dat dit voor mijn Volvo uit 1994 niet mogelijk is. Reden is dat mijn Volvo uit 1994 niet voldoet aan de emissie eisen,  gesteld aan mijn auto , wanneer hij op benzine rijdt.
Graag zou ik van u exact willen weten aan welke normen of richtlijnen mijn Volvo moet voldoen om wel een G3 aantekening te krijgen.
Met vriendelijke groet,

xxxxx

Uit vorig topic

Misschien ga ik strijdend ten onder, maar ik heb een kleine survey gedaan:

1. Lichte bedrijfsvoertuigen http://www.europarl.europa.eu/factsheets/4_9_2_nl.htm
Op 26 juni 1991 heeft de Raad de geconsolideerde emissierichtlijn 91/441 aangenomen. Deze heeft met name betrekking op personenwagens met niet meer dan zes zitplaatsen en een toelaatbaar maximumgewicht van 2.500 kg. De richtlijn omvat niet alleen voorschriften voor uitlaatgassen (inclusief een duurzaamheidsproef), maar ook voor verdampingsemissies. De richtlijn is gewijzigd bij richtlijn 94/12

2. LINK

3. Alle nieuwe auto's die na 01-01-1993 in gebruik zijn genomen moeten voorzien zijn van een geregelde katalysator. Deze voldoen zonder meer aan de strengste uitlaatgasnormen. Een afzonderlijke codering op het kenteken hoeft niet worden toegepast.

De codes.
Waneer de volgende codes op je kenteken staan moet je voldoen aan de permanente eis. (dus ook bij een APK)

K6 - schoon met katalysator, al dan niet geregeld.
K9 - schoon met ongeregelde katalysator.
U9 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator).
E2 - schoon met lambdasonde (geregelde katalysator)

Motorvoertuigen van vóór 1993, waarvan het kenteken is voorzien van één dezer codes moeten dus ook voldoen aan de verplichting van het hebben van een katalysator.

4. 1.   Personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een
goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat
uit een katalysator en een lambdasonde.

2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

5. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002;

niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;

niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen;

niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002.

De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.

De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:

na 31 december 1993, of

na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.

Bij personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.

[Dit lid is nog niet in werking getreden.]

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.

Bij personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn

Persoonlijke conclusie

Ik laat mijn emissieuitsoot meten voor mijn 854 uit 01-1994 met typeaanduiding E2 op benzine. Voldoet deze aan aan de norm 94/12 dan ga ik verder zo niet, stoppen.

Deze vraag is al neergelegd bij het RDW. Dit naar aanleiding dat een keurmeester van het RDW mij telefonisch heeft gemeld dat er moet worden aangetoond dat er een bepaalde emissie uitstoot moet zijn bij een bepaald toerental. Zo ja, dan kan er gewoon een G3 aantekening plaatsvinden.

Wat gebeurt er nu. Vraag aan gasbouwer of lpg kan worden omgezet naar G3. Gasbouwer raadpleegt Volvo Nederland. VN zegt nee, DUS is het ook nee. Bullshit. Het gaat erom of je wagen voldoet aan de gestelde norm. Niet meer en niet minder.

Misschien loop ik wel stuk, maar mijn intuitie zegt dat er iets niet klopt. Wordt vervolgd. Uw razende gas reporter

De volgende stap is de problematiek bij Volvo Zweden neerleggen. Ben het met Ludo eens, er zit een luchtje aan.
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

Raoul

Balen voor je... Maar onder de kop Teleflex ingebouwd kun je een soortgelijk verhaal lezen van mijn Volvo. Weliswaar van jan. 97, maar hier levert Vialle volgens de gasinbouwer ook geen Vialle (meer) voor. Althans, geen G3.
Dit bleek na diverse telefoontjes naar o.a. Vialle.

Teleflex rijdt ook goed (AG), 1 op 9 bijna, en vrijwel geen vermogenverlies.
Dit is dampgas- injectie, sequentieel, en G3

)()()sT

Citaat van: Raoul op 12-03-2008 08:57:03
Weliswaar van jan. 97, maar hier levert Vialle volgens de gasinbouwer ook geen Vialle (meer) voor. Althans, geen G3.
Dit bleek na diverse telefoontjes naar o.a. Vialle.

Ik snap dat dus niet... Ik heb een 850 van 02-1997 (laten we zeggen dat de late 850's bijna gelijk zijn aan een V70) en ik heb gewoon Vialle LPi.
Enno heeft een even oude V70 en heeft al 10 jaar Vialle LPi... Hoe kan het dan zijn dat er geen G3 meer geleverd zou worden? Broodje aap van de inbouwer?

;)

Enno

De Vialle LPi voor de 20V zit niet meer in het leverings programma van de normale LPi inbouwer. Om mijn V70 destijds op G3 te krijgen was een hels karwei zo heb ik ooit begrepen. Auto's (2.5-20V) na juli 1997 schijnen  wel makkelijk acheraf op G3 te krijgen te zijn. Een en ander heeft met de regeling omtrent G3 te maken...de homologatie door volvo...

Dat het wel mogelijk is bij een enkele inbouwer zoals Mesman geeft aan dat het in principe geen techniek kwestie is maar eerder een kwestie van documenten, procedures & mogelijk non standaard oplossingen die echter wel gewoon werken op het moment dat het geinstalleerd is.

Uiteindelijk is een 20V motor niet een van de schoonste auto's qua CO2 uitstoot. de 10V is om die reden veel makkelijker uit te rusten met een LPi installatie. De 10V is voor zover ik weet ook gedurende een aanzienlijk aantal jaren met LPi uitgerust...tot MY 99 classic 70 als ik me niet vergis. Die zouden gewoon in de verkooplijsten van VIALLE voor moeten komen en kunnen dus ongeacht model 850 of Classic 70 worden voorzien van een LPi installatie.

Meer dan dit kan ik niet verzinnen. Het zal er allemaal wel mee te maken hebben........maar echt duidelijk van het hoe en waarom rondom de V70 20V op G3 is het natuurlijk niet.

)()()sT

Dank je voor de toelichting ;)

Waarom is een 20V dan "zo veel vervuilender" als een 10V?
:eusa_shifty:

Ludo

het is niet de gasboer die beslist of dat er een goedkeuring moet verleend worden door de lpg fabrikant, voordat je G3 krijgt of niet.
het kan nooit zo zijn dat je het bij de ene fabrikant wel krijgt, en bij de andere niet.
Volvo moet die goedkeuring geven, en niemand anders.

maar feit is dat er een hoop 2.5 20v op G3 staan.
dat is dan ofwel een 'fout' van het RDW, of een fout bij Volvo.
het enige dat je hiertegen kan doen, is krachten bundelen en er werk van maken door samen hiermee naar Volvo te stappen.
maar dat kan ook risico inhouden dat de G3 vermelding vernietigd word voor alle gebruikers die de G3 vermelding nu wel hebben.
áls zo'n vernietiging al mogelijk is, ik ken de NL wetten niet hierover, anders heb je niets te verliezen.

dus.... niet zoveel over lullen en gissen, actie ondernemen!.  ;)

tackle

ik heb een s70 van 1997. Via GasFX gewoon een vialle G3 LPI installatie.

Enno

Citaat van: Ludo op 12-03-2008 11:06:32

Volgens mij heeft Volvo pas in juli 1997 een typegoedkeuring afgegeven voor een G3 installatie voor de 2.5-20V. Auto's van voor die datum hebben officieel een probleem. Officieus gaat het tegenwoordig meestal wel goed....

gerardgrobben

mijn '96 855R krijgt vandaag ( as we speak) een G3 isntallatie, welliswaar geen vialle ( daar schijnen nogal wat problemen mee te komen) maar een warmgasinjectiesysteem.

foto's komen morgenavond.
tuba or not tuba, that's the question

Ludo

Citaat van: Enno op 12-03-2008 11:37:13
Citaat van: Ludo op 12-03-2008 11:06:32

Volgens mij heeft Volvo pas in juli 1997 een typegoedkeuring afgegeven voor een G3 installatie voor de 2.5-20V. Auto's van voor die datum hebben officieel een probleem. Officieus gaat het tegenwoordig meestal wel goed....

het maakt niet uit vanaf wanneer dat is.
feit is dat er zowel '93, '94, '95 en '96ers op G3 staan.

mehn

Citaat van: gerardgrobben op 12-03-2008 12:21:01
mijn '96 855R krijgt vandaag ( as we speak) een G3 isntallatie, welliswaar geen vialle ( daar schijnten noga wat problemen mee te komen) maar een warmgasinjectiesysteem.

Denk dat je daar meer problemen mee krijgt dan met Vialle LPi...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Citaat van: gerardgrobben op 12-03-2008 12:21:01
mijn '96 855R krijgt vandaag ( as we speak) een G3 isntallatie, welliswaar geen vialle ( daar schijnten noga wat problemen mee te komen) maar een warmgasinjectiesysteem.

foto's komen morgenavond.

Turbo en Vialle is normaal gesproken een hele goede oplossing hoor...  :eusa_snooty:
Wat vor problemen waren er dan?
Of gaan we nu een beetje offtopic hier  :police:

-D©©©L-

Citaat van: gerardgrobben op 12-03-2008 12:21:01welliswaar geen vialle ( daar schijnten noga wat problemen mee te komen)

Maakt dat eens specifiek ? Wat hebben ze je verteld ?

gerardgrobben

Citaat van: -D©©©L- op 12-03-2008 12:33:58
Citaat van: gerardgrobben op 12-03-2008 12:21:01welliswaar geen vialle ( daar schijnten noga wat problemen mee te komen)

Maakt dat eens specifiek ? Wat hebben ze je verteld ?

leeglopen van oliereservoirs, waardoor de pomp vastloopt.
de pomp schijnt ietwat olie mee te geven naar de injectoren, waardoor ze dus uiteindelijk droog komt te draaien.
Met een damp-injectie komt dat niet voor, volgens wallinga.

Ik schijn wel een paar PK's in te leveren, maar dat vind ik geen probleem.

Conclusie : G3 is wel mogelijk, maar dan geen Vialle.
tuba or not tuba, that's the question

)()()sT

*ik wacht op de ervaringen van anderen die al jaren LPi rijden... en op Ludo  :evil:*

Als jij eens flink op het gas gaat en je motor loopt te arm met een alternatief systeem, dan wens ik je wel succes... Recentelijk een heel topic over gewijd