G3 en mijn Quest naar het gelijk

Gestart door Methode, 11-03-2008 23:32:02

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Als je een Milennium hebt zitten de volgende kastjes ergens onder je motorkap "aangefrot"

Naast Millennium wordt dit systeem ook wel REG-matic genoemd omdat er ook een regelaar wordt aangestuurd die de gas/lucht verhouding regelt. Samen met het grote kastje (de LPG computer AEB 175) zorgt dat ervoor dat het geheel aan de G3 norm voldoet.

Je kan ook zien of je zo'n systeem hebt aan het volgende onderdeel op de gasslang die van je verdamper afgaat:

Dat is de gas/lucht regelaar.

OMVL verdampers kan je ook combineren met andere OMVL/AEB regelcomputers zonder die regmatic aansturing en dan voldoet het geheel niet aan G3.

Blijf die hele regelgeving dubieus vinden. Maar een overheid heeft ook simpele tabelletjes nodig om te zien of een systeem voldoet.

FGG

Citaat van: onnaj op 17-10-2008 21:42:21
Ik weet niet of het een milenium is, maar hij is geschikt voor G3 (volgens v/d Helm uit Hengelo).

Citaat van: razorx op 17-10-2008 20:36:39
Een OMVL verdamper zegt op zich niet zo veel. Het gaat om hoe de boel geregeld/aangestuurd wordt.
Heb je een OMVL Millennium systeem?

Mijn 20klepper uit '93 heeft dat en G3.

Hier ook een 20-klepper, ook uit '93, ook op G3 en ook een installatie van vdHelm. Vreemd...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Enno

20V tot 1997 officieel geen G3.....

Soms gaat het wel  goed soms niet...

Bij mij zit er een LPi installatie in met G3 op het kenteken.

Alles hangt af van de typegoedkeuring & de RDW medewerker die de aanvraag afhandelt.

Geen G3 betekent helaas meer belasting. Ik denk niet dat je het alsnop op G3 kunt krijgen....

Citaat van: onnaj op 17-10-2008 19:44:33
Om even het topic weer leven in te blazen...Mijn 850 2.5 20V aut van maart 1996 heeft ook een verse LPG installatie van Vogels gekregen met een OMVL verdamper en ik krijg het kenteken terug en wat denk je G2!!!

Mijn lpg inbouwer gaat er achterheen want hij heeft mij tenslotte toegezegd dat G3 geen probleem zou zijn voor een '96-er. Dus wellicht ben ik de volgende ridder :)

to be continued...

EDIT: mijn kenteken heeft 2 nummertjes meer dan deze(, dus -93 op t eind):

Wat een rare bedoeling in NL....

onnaj

Dan ga ik waarschijnlijk een probleem hebben met Dhr. v/d Helm die mij toegezegd heeft dat een 96-er zonder meer op G3 moet kunnen. Dit heeft mij er toe doen besluiten weer een 850 te kopen!

razorx

Ik zal het nog raarder maken onnaj.

Ik heb even in de historie van mijn 20 klepper gekeken.
Hij was eerst niet G3. Later wel, de ombouw kostte 147 euro?!

Ik denk dat die garage de aanvraag gewoon een nieuwe slimmere aanvraag heeft gedaan i.p.v. ombouw.

Voor 147 euro doe je niet zoveel.
Dit is bij de vorige eigenaar gebeurd, heb wel de nota en mocht je het nodig hebben, de gegevens van de garage.

Maar je hebt groot gelijk, laat jouw LPG boer het maar oplossen.

In ieder geval succes!
Yits

Methode

Zoals reeds uitgezocht in dit Topic is de hamvraag niet of een 850 voor en na 01-01-94 een vermelding heeft gekregen, maar hoe wel een G3 vemelding te krijgen, zonder geritsel en ik ken ....

1. Is het type auto geschikt voor G3? Meeste 850's na 1994 wel
2. Kan er een G3 (Generation Three) installatie in. Ja, G3 op je kenteken.

Oftewel, mijn 850 uit 04-01-1995 heeft een G2 vermelding. Ik kan mijn huidige gasinstallatie niet "upgraden" naar G3 (heeft te maken met Vialle). Maar als ik er een G3 installatie in laat zetten wel. Simpel!

Er dat er links en recht wat geritseld kan worden "Dass war nur einmal"

Onnaj: zoals Yits al heeft gememoreerd, pak die LPG boer aan! 
Eighthundredandfiftyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

zum Schluß das übliche Tralala

Methode

G3 regeling

Stap 1

Om voor de G3-premie in aanmerking te komen, is het niet alleen belangrijk dat er een G3-installatie in uw auto zit.
Om te beginnen moet de auto zelf voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12, die bepaalde eisen stelt aan de uitlaatgassen.
Auto´s vanaf 1 januari 1994 zijn waarschijnlijk gecertificeerd.
Om helemaal zeker van uw zaak te zijn kunt u kunt u het beste met uw dealer of importeur contact opnemen.
Als uw auto niet volgens EG 94/12 is gecertificeerd, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van € 318.00.

Stap 2

Uw auto is gecertificeerd volgens EG 94/12.
Nu gaat het erom dat de gasinstallatie een G3 is.
Kijk eerst naar het merk.
Als het één van onderstaande merken is bestaat de mogelijkheid dat het een G3 is:
AG Autogas - TeleflexGFi- Eurogas Utrecht - Koltec - Necam - Prins - GMS of Vialle.

Er zijn ook private label merken voor autogasinstallaties.
Dan staat op de apparatuur het merk van de auto. In 99% van de gevallen is de apparatuur dan wel afkomstig van één van de zeven genoemde fabrikanten.
Behoort uw gasinstallatie niet tot één van bovenstaande merken, dan komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van € 318.00.

Stap 3

Uw autogasinstallatie behoort tot één van de hierboven genoemde zeven merken.
Nu gaat het erom te verifiëren of de apparatuur G3 erkend is.
Uw inbouwstation (dat kan de autodealer zijn, hoeft niet) kan u dat vertellen.

Als uw autogasinstallatie van hetzelfde merk is als uw auto kan uw dealer u vertellen of het een G3  installatie is.
Als uw gasinstallatie geen G3-installatie is, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van  € 318.00.

Stap 4

Uw auto is EG 94/12 gecertificeerd, de gasinstallatie is G3 erkend.
Nu kan een erkend LPG-inbouwstation de G3-codering voor u aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Dat gebeurt met een speciaal aanvraagformulier (welke u zelf moet aanvragen bij de Rijks Dienst voor het Wegverkeer).
De code G3 wordt dan op uw kentekenbewijs aangebracht.
Het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting verrekent dan automatisch de G3-premie van € 318.00 met de betaling van uw houderschapsbelasting. Ieder jaar opnieuw.

De G3-premie is een korting die met de normale houderschapsbelasting wordt verrekend en ieder jaar terugkomt.
Omdat de premie samenhangt met de code op het kentekenbewijs, is hij ook overdraagbaar.
Ook de volgende eigenaar van uw auto geniet dus deze korting.

Voor vragen omtrent de uitbetaling of verrekening van de G3-premie kunt u contact opnemen met het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting in Apeldoorn: 08 - 00 07 49.

Bron: www.autogas.nl

Enno

94/12 = EURO 2 norrm....positief om een G3 te krijgen...

E2 Op je kenteken is EURO 1. =====> Geen G3 mogelijk.

Dwars daar door heen loopt type goedkeurirng door volvo.

10V voldoet wel aan G3 (typegoedkeuring Volvo ), 20V niet.

Methode

Citaat van: Enno op 18-10-2008 09:01:50
94/12 = EURO 2 norrm....positief om een G3 te krijgen...

E2 Op je kenteken is EURO 1. =====> Geen G3 mogelijk.

Dwars daar door heen loopt type goedkeurirng door volvo.

10V voldoet wel aan G3 (typegoedkeuring Volvo ), 20V niet.

Volgens mij niet alle 20V uit alle jaren? Of ....

Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

Enno

E2 = EURO1

94/12 = EURO 2.....

EURO 2 kan officieel een G3 oplevering mits auto fabrikant meewerkt met een officiele type goedkeuring....

Voor de 20V ligt dat moment pas vanaf juli 1997

onnaj

Dhr v/d Helm heeft me zojuist weer keurig teruggebeld zoals afgesproken en er schijnt een newbie te zitten @rdw Limburg. Ik mag Deel I opnieuw insturen en dan wordt t gewoon G3, maar goed eerst zien en dan pas helemaal geloven met deze rare G3 oorlog :)

razorx

Citaat van: onnaj op 20-10-2008 14:57:40
Dhr v/d Helm heeft me zojuist weer keurig teruggebeld zoals afgesproken en er schijnt een newbie te zitten @rdw Limburg. Ik mag Deel I opnieuw insturen en dan wordt t gewoon G3, maar goed eerst zien en dan pas helemaal geloven met deze rare G3 oorlog :)

Ik hoop het voor je.
Succes!

onnaj

Ik kijk net op t rdw nadat ik afgelopen maandag mijn kenteken aangetekend weer heb ingestuurd samen met de verklaring van de inbouwer en Vogels Autogas Nederland...en er staat G3 op!!

YES!!!  ;D :eusa_clap:

Methode

razorx

Citaat van: onnaj op 06-11-2008 13:33:55
Ik kijk net op t rdw nadat ik afgelopen maandag mijn kenteken aangetekend weer heb ingestuurd samen met de verklaring van de inbouwer en Vogels Autogas Nederland...en er staat G3 op!!

YES!!!  ;D :eusa_clap:
Van harte Onnaj!