Chippen tdi

Gestart door Gert, 24-01-2003 08:51:38

Vorige topic - Volgende topic

Jurijn R

Gouden tip: Als die trilt moet je toch ervoor kijken. Mijn 850 tdi destijds had het ook, was handmaatwerk met 181 pk en 454nm koppel op de vermogenbank.
Verandert van 454 nm koppel naar 424 nm en trilling = weg !

volvobug

Citaat van: Sbv op 22-02-2015 21:23:19
ben even de juiste naam kwijt. aanhechting bij vliegwiel. Kan me eens wat herinneren van Darius waarbij eea kaput ging

Drukgroep? Diafragma in drukgroep? Of de flens op de krukas waar het vliegwiel op gemonteerd zit?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elianmars

Fasttech heeft bij Roetmobiel bewust het koppel wat lager gehouden i.v.m. trillen van vliegwiel.

devonius

En die trilling van vliegwiel is dan alleen bij vol gas intrappen? Of ligt dat aan de hoeveelheid gas (wat ik me kan voorstellen, want bij weinig gas zal de koppel er niet zo hard inkomen)?
Bij mij is het dus alleen in zn 5 bij flink gas bij de 100 km zeg maar, en na een paar seconde is het weer weg. In zn 4 trouwens ook, maar minder.

Jurijn R

Dat is door de hoeveelheid koppel die vrijkomt.

NinaPaul

Citaat van: Jurijn R op 26-02-2015 11:16:35
Dat Dit is door de hoeveelheid koppel die dat vrijkomt.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jurijn R

Citaat van: NinaPaul op 28-02-2015 11:10:45
Citaat van: Jurijn R op 26-02-2015 11:16:35
Dat Dit is door de hoeveelheid koppel die dat vrijkomt.

Liever een goed antwoord, dan geen antwoord.

devonius

MalcomX

Mee eensch.

Dit of dat komt door de hoeveelheid koppel dat vrijkomt, als het met name gaat om de hoeveelheid.............

Eensch.

devonius

Is het mogelijk de conditie van het vliegwiel te beoordelen zonder de hele boel uit elkaar te halen? Kan me voorstellen dat dit na 17 jaar ook een keer aan vervanging toe is.

Jurijn R

Citaat van: devonius op 01-03-2015 18:35:08
Is het mogelijk de conditie van het vliegwiel te beoordelen zonder de hele boel uit elkaar te halen? Kan me voorstellen dat dit na 17 jaar ook een keer aan vervanging toe is.

Als het vliegwiel speling heeft, kun je dit horen. Maar ik geloof niet dat in die 2.5TDI's iets aan dat vliegwiel komt.
Maar als je met een teveel aan koppel iedere keer gaat doortrekken, dan ja .. gaan ze afzien natuurlijk.

De pk's kunnen ze hebben, maar geloof me of niet, het aantal NMeters koppel is de killer.

devonius

Citaat van: Jurijn R op 01-03-2015 18:50:13
De pk's kunnen ze hebben, maar geloof me of niet, het aantal NMeters koppel is de killer.

Dank voor de info. Dat bevestigt inderdaad wat ik hier zo een beetje gelezen heb.
Het is niet zo dat ik constant maximaal doortrek, maar als je eens goed gas geeft is het wel fijn als dit zonder trillen gaat.
Zal met de tuner overleggen of we het koppel anders iets naar beneden kunnen brengen.
Wat je al eerder als suggestie gaf.

Ewout Schalkwijk

Het viel mij gisteren op nadat ik bij wegwerkzaamheden een stukje 80 moest rijden, dat als ik dat de resume knop gebruik van de cruise control, dat mijn koppeling ook gaat trillen. (resume 80-120)

Het gebeurt bij ongeveer 21-2200 toeren in z'n vijfde versnelling en duurt een aantal seconden. Ik ben toch echt 99% zeker dat mijn ECU niet gechipt is. Koppeling zit er pas zo'n 100k in en alles is vervangen. (plaat, drukgroep etc)

Iets minder gas en dan is er geen probleem. In lagere versnellingen heb ik het (nog) niet gevoeld.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Jurijn R

Ik ken het voorval alleen bij gechipte TDI's. Nooit voorgehad met een niet gechipte ECU.
Normaal zou de wagen dat niet mogen doen hoor.

Ben je zeker dat het de koppeling was? Vliegwiel?

Ewout Schalkwijk

Ja, het was een best heftige trilling, alsof je over markering lijnen rijdt op de weg. Bij gas los meteen weg.
Ik heb vorig jaar de ecu eens open gemaakt en daar was niks te zien. Volgens mij kan een 15.7 alleen ge-piggybacked worden en dat is altijd zichtbaar.

De auto is aan mij verkocht als gechipped en ik heb dat ook vijf jaar gedacht, maar zoals gezegd, dat moet zichtbaar zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein