Motor loopt niet mooi stationair

Gestart door MaxieS70, 14-03-2008 22:59:25

Vorige topic - Volgende topic

MaxieS70

Beste medeforummers,

Ik heb een probleem waar ik zo langzamerhand een beetje gek van word  ???

Al sinds een paar maanden heb ik last van een motor die bij stationair niet echt lekker rond loopt, om de paar seconde voel je een schok door de auto die je soms ook in het toerental terug ziet (van 850 rpm naar 825 rpm en langzaam weer terug) Dit hoor je ook als een plof in de uitlaat, alsof er even geen ontsteking was.
Met rijden merk je hier minder van, maar met koude motor voel je de wagen soms even inhouden om vervolgens weer normaal door te trekken.

Wat is er vervangen?
Ik heb alles aan de ontsteking al vervangen, bougies, rotor en verdeler, bougiekabels en bobine met voorontsteking. Alle onderdelen zijn nieuw en origineel volvo.
Na het vervangen van deze onderdelen lijkt het probleem niet veel minder te zijn geworden.

Alle vacuum aansluitingen heb ik gecontroleerd en zijn ook geen lekkages rond het inlaat spruitstuk.

Wat valt op?
De bobine tikt en in het donker zijn duidelijk vonken te zien vanuit de plastic behuizing naar het metaal. Daar had de oude bobine al last van dus daarom heb ik deze vervangen, maar de nieuwe heeft er net zoveel last van en naar mijn idee zelfs meer. Nu las ik iemand in een ander topic die de bobine in de epoxy hars heeft gezet en daarmee een soortgelijk probleem heeft opgelost.

Nu is mijn vraag is er nog iets wat ik over het hoofd zie en waar ik eerst naar moet kijken? Of is de epoxy hars (of een ander middel) een goede oplossing de vonken van de bobine de goede kant op te sturen?

Het gaat om een 2.5 10 v met inmiddels 266 dk ervaring. De wagen start altijd zonder problemen.

Ik hoop dat iemand een idee heeft, het lijkt maar een klein probleem maar het begint me flink te irriteren   :eusa_wall:

MJH

Ik heb iets vergelijkbaars met mijn 2.5 20v. Ook nieuwe bougiekabels. Bobine heb ik niet naar gekeken.
Bij mij stottert-ie rond de 950-1000 RPM. Hij rijdt er niet minder om, maar echt fijn klinkt het niet...
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

thuur

MaxieS70

Citaat van: thuur op 14-03-2008 23:04:26
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17942.0

Gr ???

Ben ik vergeten er bij te zetten maar de stationair klep en gasklep zijn schoongemaakt met remmenreiniger en vervolgens de stationair klep voorzien van wat wd40. Met de stationair klep (electronisch) afgekoppeld blijft het probleem met de misfires.

thuur

Citaat van: MaxieS70 op 14-03-2008 23:44:05
Citaat van: thuur op 14-03-2008 23:04:26
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17942.0

Ben ik vergeten er bij te zetten maar de stationair klep en gasklep zijn schoongemaakt met remmenreiniger en vervolgens de stationair klep voorzien van wat wd40. Met de stationair klep (electronisch) afgekoppeld blijft het probleem met de misfires.

Ok, kunnen we dat ook uitsluiten ;)

Heb je al een flesje injectorreiniger geprobeerd? Maakt dat verschil?

Drukregelaar al gecontroleerd?

Gr 8)

t5karel

Lambdasonde eens checken mischien?
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

MaxieS70

Drukregelaar is goed, komt geen druppel uit, injectorreiniger was de volgende stap, morgen maar eens een flesje aanschaffen en erin kieperen.

Hoe zit het eigenlijk bij jullie bobines? Slaan die ook door maar dan zonder dat de motor daar last van heeft?

razorx

Citaat van: MaxieS70 op 15-03-2008 00:21:14
Drukregelaar is goed, komt geen druppel uit, injectorreiniger was de volgende stap, morgen maar eens een flesje aanschaffen en erin kieperen.

Hoe zit het eigenlijk bij jullie bobines? Slaan die ook door maar dan zonder dat de motor daar last van heeft?
Als de bobine doorslag heeft heb je er gegarandeerd last van.
Je mag absoluut geen vonken zien.

Ik moet wel zeggen dat ik dit probleem te veel vaak zie terugkomen op dit forum.
Ik ga er van uit dat de boel mooi schoon is zonder aanslag en zo.

Heb zelf een nieuwe originele Bosch en geen problemen en geen vonken. Maar ik zie zo vaak meldingen over het tegendeel.

Deels kan ik me niet voorstellen dat Bosch op zo een grote schaal rottigheid maakt, aan de andere kant helpen dogma's ook niet.
Begin het vermoeden te krijgen dat er misschien een slechte serie bobines is, of een slechte fabriek in het land x.

Ik moet wel zeggen dat de originele bobines niet een toppertje zijn qua afwerking en technisch design.

Net mijn bobine vervangen, maar zou de volgende keer een MSD blaster nemen.

Ben nieuwsgierig.
Succes! Yits.

MaxieS70

Kleine update:

Vandaag injectiereiniger in de tank gedaan en een massa aansluiting die er niet echt fris meer uit zag onder handen genomen. Tot nu toe nog weinig effect. Bobine slaat nog vrolijk door. Aanstaande dinsdag heb ik een afspraak staan bij dennis850estate, ik denk dat ik hem er maar eens naar laat kijken. Als hij er niet uitkomt is er geen andere uitweg... de dealer  :eusa_shifty:

Misha

Doorslaan mag inderdaad niet; maar tikken doen ze evenwel wel vaker zonder dat ze beroerd lopen. Dit lijkt dan ergens intern te zitten, je ziet geen vonken in het donker en ook inspuiten met water doet dan niets.

Ik heb een keer een foto gezien van een recente Bosch-bobine; die leek een soort verbeterde constructie te hebben.

Kun je niet een keer wisselen van bobine ? is 5 minuten werk, niet destructief én je bent direkt op de hoogte.
Als je hier in de buurt zou wonen mocht je het zo proberen van me.

De blaster heeft iig een betere constructie, voor de rest geloof ik niet zo in de extra vonk en al dat gedoe.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

MaxieS70

Als er iemand bereid is om zijn bobine even uit te wisselen met de mijne dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb zelf echt het vermoeden dat het probleem daar in zit omdat ik zowel bij de nieuwe als de oude bobine hetzelfde probleem heb en bij beide de vonken in het donker goed te zien zijn.

Ik ga morgen eerst maar eens bellen met de garage, want 160 euro voor een nieuwe bobine die doorslaat lijkt me niet normaal? Is er nog kans dat ik de nieuwe terug kan brengen of is het een typisch gevalletje garantie tot aan de deur?

Misha

Citaat van: MaxieS70 op 16-03-2008 19:03:51
Als er iemand bereid is om zijn bobine even uit te wisselen met de mijne dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb zelf echt het vermoeden dat het probleem daar in zit omdat ik zowel bij de nieuwe als de oude bobine hetzelfde probleem heb en bij beide de vonken in het donker goed te zien zijn.

Ik ga morgen eerst maar eens bellen met de garage, want 160 euro voor een nieuwe bobine die doorslaat lijkt me niet normaal? Is er nog kans dat ik de nieuwe terug kan brengen of is het een typisch gevalletje garantie tot aan de deur?

Nou ja, ik ben bereid om even te wisselen hoor, geen probleem. Ik woon in de Betuwe, jij als ik het goed kan herinneren in de buurt van Gilze ?

En 160 euro voor een doorslaande bobine zou niet normaal moeten zijn; maar het komt wel vaker voor. Ik zou zeker geld terug claimen, of een vervangende bobine die niet tikt.
En als je je geld toch terug krijgt, ga dan voor een MSD, die slaan IIG niet door.

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

MaxieS70

Vandaag terug geweest naar de garage, maar ze weigeren helaas te geloven dat het probleem van het doorslaan in de bobine zit. Er zou namelijk ergens in het ontstekings traject teveel weerstand zitten. Dat wil ik best geloven maar alles is al door origineel volvo materiaal vervangen  :eusa_wall:

Geld terug is niet mogelijk (maar dat is ook wel logisch) maar om nou voor 160 euro met een mogelijk defecte bobine in mijn maag te zitten lijkt me niet de bedoeling.

As woensdag gaat de auto voor apk naar deze dealer en zullen ze er naar kijken.

:eusa_pray:

850 T5 Freak

zal ik er dan maar eens naar kijken Max?  ::) je bent zeker geholpen door dat lopend fossiel bij ons?  ;D
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

MaxieS70

Citaat van: 850 T5 Freak op 17-03-2008 19:26:49
zal ik er dan maar eens naar kijken Max?  ::) je bent zeker geholpen door dat lopend fossiel bij ons?  ;D

Hahaha goed geraden  ;D Maar als jij er eens naar wil kijken heel graag. Woensdag staat de afspraak. De oude bobine is momenteel gemonteerd, de nieuwe ligt in de kofferbak.

Een Multivlaai voor de persoon die mijn probleem op weet te lossen!  :eusa_angel: