Inbouwen Spy keyless entry 850 estate 1993

Gestart door ronroffel, 16-03-2008 18:05:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronroffel

Als er mensen zijn die een inbouwhandleiding willen hebben op het forum van CV van SPY
http://www.mbcarparts.com/?page=catalog&view=product&product_id=343
laat even weten dan zet ik de foto's en wat begeleidende tekst op het forum.

BarryH

Dit ziet er interessant uit.

Mijn afstandbediening werkt nl alleen met 2x drukken terwijl ik met de houder zo'n beetje boven de linkerspiegel zit (afstandJE bediening :()

En als dit gewoon aan de bestaande CV unit kan op een eenvoudige manier (bij een V70 - 1997.....)

Kortom, ik ben benieuwd!
Barry
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

-D©©©L-

#2
Citaat van: ronroffel op 16-03-2008 18:05:00
Als er mensen zijn die een inbouwhandleiding willen hebben op het forum van CV van SPY
http://www.mbcarparts.com/?page=catalog&view=product&product_id=343
laat even weten dan zet ik de foto's en wat begeleidende tekst op het forum.

Ik denk dat een schema + bijbehorende draadkleuren wel handig is voor een ieder die een universele bediening wil inbouwen. Dus: ja, graag !


-Edit- LET OP, zie deze post: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25367.msg665342.html#msg665342

ronroffel

Oké, ik ga er morgen mee aan de gang. Inclusief schema's, draadkleuren etc.

ronroffel

#4
Hier volgt een inbouwbeschrijving van een module voor afstandsbediening van de reeds aanwezige centrale vergrendeling.



Voertuig:       Roffel estate (2,5 l 10 klepper) bouwjaar 1993 kenteken januari 1994
Afstandsbediening:   SPY http://www.mbcarparts.com/?page=catalog&view=product&product_id=343
Schema's voertuig    Haynes service and repair manual




Uit het schema dat te vinden is in het Haynes maual vinden we de volgende zaken voor de basisfunctie

Code 3/75   Lock Right Front      (slot rechts voor)
Code 31/15   Ground point, A post passenger side (massa Kl-31 punt A stijl passagierskant)
0,75 BL-P   draaddoorsnede 0,75 mm2 kleur Blue-Pink (Blauw met dun streepje rose)
0,75 Y-GR   draaddoorsnede 0,75 mm2 kleur Yellow-Gray (Geel met grijs streepje)



Knipperlicht aansturing

0,6 GN      draaddoorsnede 0,6 mm2 kleur Green (groen)
0,6 BL_GN   draaddoorsnede 0,6 mm2 kleur Blue-Green (Blauw groen)

In deze uitsnede van het schema is de sturing voor de cv van het rechter voorportier te zien. Onder de M (motor) zien we een schakelaar staan met de teksten open en lock. In de getekende stand bevind de schakeling zich in de open stand (deuren open). Kijken we naar het stukje schakeling aan de linker kant van het blokje en volgen we de lijn vanaf sterpunt 14, waarop het moeder contact van de wisselschakelaar is aangesloten  dan zien we dat deze eindigt op een massa-aansluiting (31/15).
Conclusie de eenheid wordt aangestuurd door de desbetreffende aansluitingen aan massa te leggen. In schema's is dit meestal terug te vinden als negative-trigger. De rest van het schema heb ik achterwege gelaten, maar daarin is tevens te zien dat het hier om stuursignalen gaat waardoor erg weinig stroom zal lopen. Het zijn waarschijnlijk open collector uitgangen waardoor er ook geen spanning te meten zal zijn.

Goed nu we weten wat we moeten zoeken en waar we het moeten zoeken gaan we aan de gang.



Stap 1:   Verwijder het dashboard kastje (paar Torx schroefjes en uitvalstrips (borging) los halen met horloge schroevendraaier.



Stap 2:   Achter het kastje aan de rechter zijde zijn een heleboel draden te zien.  Even een beetje de bundeltjes aan de kant duwen en je ziet de dradenbundel die het portier in gaat. Hieruit zoeken we de Blauw-rose draad (goed uitkijken dat je dit niet verward met Blauw-wit) dit is stuurdraad voor het sluiten van de auto. Ook zoeken we de Geel-grijse draad op, dit is de stuurdraad voor het openen van de auto.



Prik door allebei de draden een kopspeld (mogen mekaar niet raken). Nu wordt het tijd voor een test.  Neem een draad en houdt deze aan een zijde aan het chassis, verbind het andere eind kortstondig met het speldje dat in de blauw-rose draad gestoken zit. De cv-unit moet nu de portieren sluiten. Houd vervolgens de draad tegen het speldje dat in de geel-grijse draad gestoken zit en de cv-unit zal de deuren nu openen.

Stap 3:   Bepalen welke draad van de cv-afstandsbediening hierop aangesloten moet worden. De blauw-rose draad moet worden afgetakt en aangesloten op de witte draad van de SPY-unit. De geel-grijse draad moet worden afgetakt en aangesloten op de wit-zwarte draad van de SPY-unit. Dit aftakken is het beste te doen door de draad door te knippen en stukje krimpkous over de draad heen te schuiven en de drie draadeinden aan elkaar te solderen. Tot slot schuif je het krimpkous over de soldeerverbinding heen verwarmd deze en voila een prima permanente verbinding.



Stap 4:   De voeding aansluiten. Ik heb de reeds aanwezige groene connector (voorbestemd voor volvo AB) gebruikt voor de voedingslijnen. Rood voor de permanente spanning en zwart voor de massa.



Stap 5:   De schakeldraden naar massa aansluiten. De gele en de geel-zwarte draad van de SPY-unit aansluiten op de zwarte draad genoemd in stap 4.

Klaar! (functioneel)
Volg de handleiding van SPY om de afstandsbedieningen in te leren en even testen.



Uitbreiding Knipperlicht aansturing

Stap 6:   In het (stukje) schema van de knipperlicht aansturing is te zien dat de draad BL_GN (Blauw-groen) voor de rechterzijde van het voertuig is en de draad GN (Groen) voor de linkerzijde van het voertuig. Deze draden zijn te vinden op de connector van de alarmlichtschakelaar in het dashboard. Deze is vrij eenvoudig met behulp van 1 of twee kleine schroevendraaiers uit het dashboard te halen. Zelf heb ik even de radio verwijderd en via dat gat de ECC unit zodat ik makkelijk de twee bruine draden van de SPY unit naar de schakelaar kon brengen. Het maakt niet uit welke bruine draad je op de BL_GN draad aansluit, hetzelfde geldt voor de GN draad.
Stap 7:    Alles netjes vastleggen met tie-raps (bijgeleverd bij SPY UNIT). De antenne netjes languit vastbinden aan bestaande kabelboom en klaar is kees.

Complete schema




Zo klaar perfect werkend range ca. 60 m.

thuur


Soulfly

Na vele frustraties (heel dit topic vergeten) een eigen topic geopend (search functie is niet mijn vriend en ik had nooit stil gestaan bij 't sub-forum gedeelte Alarmen) werd ik door -D©©©L- aka Marco gewezen op dit topic.

Inmiddels heb ik het werkend !!
1994 855 2.5i 10v
2000 320D

ronroffel

Geweldig, fijn dat je er wataan hebt gehad.

Turbo-Geek

Idd een net verslag met duidelijke foto's !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Estate 2.3 Turbo

Mooi en duidelijk!
Wilde dit al heel lang doen en al veel setjes overwogen maar ben niet zo technisch dus heb het altijd maar gelaten.
Totdat ik een origineel Volvo setje kon aanschaffen klik en klaar!
Had dit erop gestaan voordat ik mijn Volvo set kocht was ik wel zelf aan de slag gegaan

StefanCJ

Nu moet het er bij mij dan ook maar van komen! Ik ga de set bestellen en hopelijk zondag inbouwen. Ik laat tzt weten of het ook voor een leek te doen is. :eusa_doh:

StefanCJ

#11
Tot op heden is het nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Als ik een kabel aansluit op de massa en het andere einde op blauw/rose dan opent de auto alle deuren i.p.v. sluiten zoals in bovenstaande uitleg. Omgedraaid dus, op zich niet erg.

Echter, in bovenstaande uitleg staat dat geel/grijs openen is, kabel op massa en andere einde op geel/grijs resulteert in geen resultaat; er gebeurt niets. Niet openen en niet dicht.
Weet iemand wat ik eventueel verkeerd doe, of welke kabel ik moet hebben voor het sluiten van alle portieren?

Ik weet niet of het qua kleuren iets uitmaakt, ik heb een 850 2.5 10v uit `96. De vorige eigenaar heeft x70-deurgrepen laten monteren, en in de deur v/d passagier zit geen sleutelgat, openen met sleutel kan hier dus niet. Met deurknopje kunnen wel alle portieren gesloten worden, en met de deurhandel aan de binnenkant kunnen alle portieren geopend worden. Volgens mij maakt dit voor de aansturing niet uit.

Vast bedankt voor tips/truuks.

Snellebaksteen

Doet mij heel erg aan dit verhaal denken:
KLIK
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

StefanCJ

Kijk ... Daar hebben we misschien iets aan! Wel apart dat de kleuren weer compleet anders zijn dan in bovenstaande inbouwbeschrijving. Hoe krijg je de deurpanelen eraf, en ook weer erop? Is dat te doen voor een (semi-)leek?

StefanCJ

Tadaa! Deurpanelen eraf is niet zo lastig (het vinden met de search is lastiger), en `t is gelukt. Ik heb de set werkend gekregen, echt super! Alleen het rechtervoorportier doet niet mee met de CV. Wanneer ik deze aansluit d.m.v. stekker in de deur doet de CV op AB het niet. Dus binnenkort dit weer oplossen.

Ik heb er zin in!