Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

rpakuypers

Citaat van: gero op 30-12-2012 08:56:33
Hallo
1 maand geleden had ik mijn winterbanden opgezet ,michelin,195-60-15, met 5 mm profiel,
Maar ik zit toch over na te denken om mijn zomerbanden weer terug op te zetten,Uniroyal rainsport 2,met nog 7 mm,205-55-16.
Ik moet nog wachten op de aluminium centreer ringen.
Regen - of winterbanden,of zouden we nog een echte winter krijgen

gr.
Audy

Ik ploeg al jaren elke winter met de Uniroyals door de sneeuw en zelfs met de automaat geen centje pijn ............. rijstijl aanpassen en anticiperen en dan kom je in Nederland een heel eind.

Groet,
Roger

Misha

Citaat van: NinaPaul op 29-12-2012 21:18:36
Citaat van: Misha op 29-12-2012 11:48:02
Citaat van: NinaPaul op 15-10-2012 15:32:35
Rij lekker op all season banden, heb je al dat geneuzel ook niet.
Owja, die zijn elk seizoen niet echt goed. En niet echt slecht.

Citaat van: widebody op 29-12-2012 11:55:27
Citaat van: Misha op 29-12-2012 11:48:02
Citaat van: NinaPaul op 15-10-2012 15:32:35
Rij lekker op all season banden, heb je al dat geneuzel ook niet.
Owja, die zijn elk seizoen niet echt goed. En niet echt slecht.

't Is van alles net niks! :eusa_whistle:

Klopt ook, zijn voor alles redelijk/goed (test resultaten).

Maar ik rij dan ook geen circuit met dat ding, maar openbare weg. En ja het kan wat meters schelen met remweg, maar zeg nu zelf denk jij daar aan als je weer eens te hard rijdt? Of met je zomerbandjes in de stortregen rijdt? Of met je winterbanden bij 15 graden droog weer, of gewoon onder de 3mm profiel rijdt.

En een goede/dure a-merk all season band is nog steeds beter dan de meeste b-merk band.
(Of bijvoorbeeld die mensen die met hun "beste michelin" banden rijden tot 1,8mm en dan maar doen alsof ze super veilig zijn)

Test resultaten zeggen mij echt helemaal niets, dat is zo'n onzin.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

NinaPaul

(Ik bespeur een troll) Ik vraag me dan af hoe jij kan oordelen hierover?
Heb je alle beschikbare all season banden zelf getest? Heb je alle beschikbare winterbanden getest? Heb je alle beschikbare zomerbanden getest? En met wat en hoe vergelijk je deze dan? Hoe heb jij je mening dan gevormd?

Gelukkig mogen meningen verschillen, jij hebt die van jou ik die van mij.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

JeroenV

Mijn Marangoni winterbanden bevallen me super!
Ik heb echt op veel merken gereden maar deze hebben echt een prima prijs/kwaliteit verhouding!
Ook hebben we op mjn werk al meer dan 40 sets van dit merk verkocht,zonder 1 negatieve reactie,dat zegt toch wel wat!

Citaat van: waver op 15-12-2012 18:27:40
Citaat van: Turbobiker op 11-10-2012 17:04:34
Ah, ik moet toch een nuance aanbrengen....

Er zijn natuurlijk zomerbanden die echt minder worden als het kouder wordt. Ik vond de Falken 452 een goed voorbeeld. Onder de 10 graden werden ze echt duidelijk minder. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te vinden. In zo een geval ga je er nu natuurlijk niet op achteruit als je er winterbanden onder legt.

Ik heb Marangoni's (pirelli)op 17" immitatie R die doen niks meer onder de vier graden celcius. "Stuiteren en glijden dat dan weer wel. Wat ben ik blij dat ik m'n ABS gerepareerd heb!!

Nu Verdestein snowtrack op de originele 15"velgen geen centje pijn. Meer comfort grip.

Dusssss.................................

JeroenV

Nog heel even en dan zijn winterbanden met minder dan 6mm ook niks meer :eusa_wall:

Citaat van: Marc O. op 29-12-2012 12:18:12
Beneden de 5mm zijn het geen echte winterbanden meer, dus ik zou min. 7 à 8mm aanhouden. Maar hangt er natuurlijk ook van af hoe lang je er mee wilt blijven rijden hè ;)

Starbuck

Ik heb er Falken opliggen, prijs/kwaliteit een toppertje.

Misha

Citaat van: NinaPaul op 30-12-2012 15:40:09
(Ik bespeur een troll)
Ik ook, en wel sinds 13-04-2011 20:02:19
:D

Ik vraag me dan af hoe jij kan oordelen hierover?
Heb je alle beschikbare all season banden zelf getest? Heb je alle beschikbare winterbanden getest? Heb je alle beschikbare zomerbanden getest? En met wat en hoe vergelijk je deze dan? Hoe heb jij je mening dan gevormd?

Jij hebt ze ook niet allemaal getest en de test-websites ook niet en dan kan een band ook nog eens wel of niet goed bevallen op een auto én bij je rijstijl.
Bovendien weet je niet beter want jij gaat blijkbaar wel op de tests af dus kun je ook niet oordelen of die tests wel ok zijn.

Ik oordeel dan ook alleen over dat wat de testen zeggen regelmatiger niet dan wel overeenkomt met mijn eigen mening en ervaringen.

Het blijft dus een gok.

Gelukkig mogen meningen verschillen, jij hebt die van jou ik die van mij.
Godzijdank wel ja.  :D
Maar omdat je begint met mij een Troll te noemen snap je blijkbaar niet wat een mening is, daarmee geef je immers aan dat ik beter zou weten en je bewust zit te narren.
Daarbij heb jij geen mening want je gaat op de tests af zeg je net.

Gelukkig hebben we je onderschrift nog.
Ik weet wel een goed voornemen voor je, PB maar als je hem wilt weten.

Voor de rest heb je gelijk hoor.
;)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Volvo S70

Citaat van: JeroenV op 30-12-2012 15:50:58
Nog heel even en dan zijn winterbanden met minder dan 6mm ook niks meer :eusa_wall:

Beneden de 5mm zijn het geen echte winterbanden meer, dus ik zou min. 7 à 8mm aanhouden. Maar hangt er natuurlijk ook van af hoe lang je er mee wilt blijven rijden hè ;)

7-8 mm is toch bijna nieuw? dus tweedehandse winterbanden van rond 4-5mm heb je niks aan, want het rijd gewoon als zomerbanden?

UserID6342

Ja klopt en hoef je ook geen euro voor neer te leggen (al doen diverse advertentiessites dit anders doen geloven) een winterband met 4 mm is gewoon een kale band (voor de winter) maar je kunt 'm prima als zomerband oproken.

jwrtuning

Citaat van: Starbuck op 30-12-2012 15:52:06
Ik heb er Falken opliggen, prijs/kwaliteit een toppertje.

Hier nog één. Ook als er geen sneeuw ligt is het een hele fijne band.

The Demon

Ik kijk in maart/april wel hoeveel er nog op de Michelin Alpins zit en anders gaan ze gewoon eraf en vervangen door nieuwe.
4mm of minder is gewoon op en dus nieuwe aanschaffen (gelukkig heb ik er een adresje voor  ;D).
Hetzelfde geldt voor de zomerbandjes, APKnorm is 1,6mm maar met 2mm is het wat mij betreft echt over.
Banden zijn het enige contact met de weg en dat wil ik graag houden.

Groet,
The Demon.

V70geRwin

Citaat van: The Demon op 30-12-2012 17:57:57
Ik kijk in maart/april wel hoeveel er nog op de Michelin Alpins zit en anders gaan ze gewoon eraf en vervangen door nieuwe.
4mm of minder is gewoon op en dus nieuwe aanschaffen (gelukkig heb ik er een adresje voor  ;D).
Hetzelfde geldt voor de zomerbandjes, APKnorm is 1,6mm maar met 2mm is het wat mij betreft echt over.
Banden zijn het enige contact met de weg en dat wil ik graag houden.

Groet,
The Demon.

winter met 4 is minder gevaarlijk als zomer met 2.
die winter mm zijn vooral voor diepe sneeuw en vollopen profiel.
afvoeren van water is meestal een makkie voor winterbanden.

maar in een zomers buitje met 2 plain je zo.

henry classic v70

Voorlopig ligt hier het winterprofiel nog te wachten op sneeuw...
Gewoon goed de weersberichten in de gaten houden en op het moment van aanhoudende oosten-wind (lees: vorst) maar eens wisselen.

@ volvos70:  als je niet veel km's maakt zou ik een nieuw setje winterbanden kopen, ben je voorlopig klaar...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

pwberg

Citaat van: henry classic v70 op 30-12-2012 19:19:45
Voorlopig ligt hier het winterprofiel nog te wachten op sneeuw...
Gewoon goed de weersberichten in de gaten houden en op het moment van aanhoudende oosten-wind (lees: vorst) maar eens wisselen.

Exact... Heb een paar weken geleden op het punt gestaan om te wisselen, maar (gelukkig) toch niet gedaan. Ach, als het zover is liggen ze er met een half uurtje onder.....  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

JeroenV

Citaat van: Volvo S70 op 30-12-2012 16:30:39
Citaat van: JeroenV op 30-12-2012 15:50:58

7-8 mm is toch bijna nieuw? dus tweedehandse winterbanden van rond 4-5mm heb je niks aan, want het rijd gewoon als zomerbanden?

Is het niet zo dat een winterband een veel zachtere samenstelling heeft en daardoor veel meer grip geeft bij kou?
En dat het profiel lamellen heeft waardoor het flexibel is en het vuil er uit kan "schudden" en je profiel schoon blijft waardoor je een betere grip houd?
Onder de 4 mm is de flexibiliteit weg en lukt dat "schoonschudden" niet meer en dus geeft dat minder grip in de sneeuw maar onder de 4 mm veranderd de samenstelling echt niet en heb je in kou en regen echt wel meer grip dan met een zomerband...  ;)
Dat is mijn mening ;)