Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Blok70

Niemand heeft écht referentie. Beiden Doorrijder en Wisselaar niet. Blijft erg lastig zo. Je ziet de argumenten, hier ook,  vervallen in algemeenheden of aannames.
Schone taak voor de journaille vind ik om het vergelijk eens te maken. Ik persoonlijk (dit seizoen Doorrijder) doe het maar rustig aan, maar nogmaals, heb geen referentie met vorige winter (toen Wisselaar, maar geen sneeuw gehad).

KIM

Tsja ik rij ook door als mijn winterbanden er op zitten.
De reden daarvoor is simpel: De rechter baan is veel gevaarlijker. Ondanks het feit dat men zich daar veilig waant door de lage snelheid verkiest men een afstand tot de voorligger die in een noodsituatie onherroepelijk lijdt tot ongevallen.
Laat mij daar maar omheen gaan op de linkerbaan waar ik wel ruimte heb om te reageren zonder rekening te houden met die slimmerd die te dicht achter me rijdt.

Goede winterbanden leveren je met dit weer 2x zoveel grip als zomerbanden. Dat is geen schijnveiligheid...

UserID6342

Citaat van: KIM op 11-12-2017 09:03:08
Goede winterbanden leveren je met dit weer 2x zoveel grip als zomerbanden. Dat is geen schijnveiligheid...
Helemaal mee eens !  Maar de schijnveiligheid ontstaat doordat een hoop idioten denken dat hun met de winterbanden niets kan gebeuren.  Dus onverantwoord hard rijden, te hard door een bocht die bevroren is (en dan doen winterbanden ook niets meer want glijden ook door), etc.

Iedereen weet dat ik een groot voorstander van winterbanden ben, gebruik ze zelf al jaren (naar volle tevredenheid), de reden dat ik nu nog met zomerbanden rijd is gelegen aan de velgen, wat overigens geen excuus is.

Het is de bestuurder die het veilig of niet maakt en ja winterbanden kunnen bij die veiligheid helpen.  Als mensen met dit weer ook wat meer afstand nemen op hun voorganger en niet meteen op de bumper gaan rijden, scheelt ook al een hele mep, zelfs bij lagere snelheid.

In Duitsland bijvoorbeeld gaat het al jaren goed, verplicht met winterbanden, maar ook door de aangepaste rijstijl van de bestuurders.  Het laatste ontbreekt hier volledig helaas.

Piet

Gewoon rustig rijden als het glad is op de weg, zowel met zomer als met winterbanden.
De meeste ongelukken worden toch echt veroorzaakt door  idioten die hun snelheid onvoldoende aanpassen.
Denken dat je bij gladheid door sneeuw met winterbanden rustig wel met 100 door kan blijven karren is... vreemd.  

hsv70

Ik heb de winterbanden er net toch maar weer onder gelegd.
Hoewel ik denk dat de met goede zomerbanden en gepaste snelheid net zo ver komt.
Maar de kids nemen de auto's ook mee en hoewel ik zuinig ben op mijzelf, ben ik nog zuiniger op deze beginnend bestuurdertjes....

V70geRwin

Citaat van: Piet op 11-12-2017 09:59:12
Gewoon rustig rijden als het glad is op de weg, zowel met zomer als met winterbanden.
De meeste ongelukken worden toch echt veroorzaakt door  idioten die hun snelheid onvoldoende aanpassen.
Denken dat je bij gladheid door sneeuw met winterbanden rustig wel met 100 door kan blijven karren is... vreemd.  

zolang je rechtdoor gaat wel.
het zijn de bochten die moet vrezen, tijdig vaart minderen dus.

De reden daarvoor is simpel: De rechter baan is veel gevaarlijker. Ondanks het feit dat men zich daar veilig waant door de lage snelheid verkiest men een afstand tot de voorligger die in een noodsituatie onherroepelijk lijdt tot ongevallen.
Laat mij daar maar omheen gaan op de linkerbaan waar ik wel ruimte heb om te reageren zonder rekening te houden met die slimmerd die te dicht achter me rijdt.

Nog even vriendelijk gezwaaid naar die BMW 1 op zomerbanden die niet weg kwam op licht hellend vlak maar eigenlijk is het onverantwoord.

Gisteren nog een busje die met letterlijk met minder dan 30cm afstand perse in moest voegen naar de baan waar ik reed, voor me dus. Reed achter een paar sneeuwschuivers (3 banen en 2 banen die in elkaar gaan) zelf reed ik op een blijvende baan. Dat soort maffe "dwangmatige" acties begrijp ik nog steeds niet, raar effect geeft die sneeuw bij sommige mensen op het rijgedrag.

Piet

Citaat van: V70geRwin op 11-12-2017 10:27:08

Als je alleen op de weg bent wellicht, wat helaas maar zelden het geval is in Nederland.
Alleen maar rechtuit zonder te hoeven remmen lukt op slicks ook nog wel in de sneeuw.
Oeps .... komt die daar ineens toch naar links, aiiii nou red ik het niet meer ... sjips ..ik heb toch winterbanden..  hoe kan dat nou ;.. ;D

arjenT5R

Citaat van: V70geRwin op 11-12-2017 10:27:08
De meeste ongelukken worden toch echt veroorzaakt door  idioten die hun snelheid onvoldoende aanpassen.

het zijn de bochten die moet vrezen, tijdig vaart minderen dus.

Nog even vriendelijk gezwaaid naar die BMW 1 op zomerbanden die niet weg kwam op licht hellend vlak maar eigenlijk is het onverantwoord.

Gisteren nog een busje die met letterlijk met minder dan 30cm afstand perse in moest voegen naar de baan waar ik reed, voor me dus. Reed achter een paar sneeuwschuivers (3 banen en 2 banen die in elkaar gaan) zelf reed ik op een blijvende baan. Dat soort maffe "dwangmatige" acties begrijp ik nog steeds niet, raar effect geeft die sneeuw bij sommige mensen op het rijgedrag.

Dat dwangmatige is niet van vandaag of gisteren of alleen met sneeuw, dit lijkt wel het "normale" Nederlandse rijgedrag.
Alleen de echte stijfkop zet dit ook nog eens door als t sneeuwt of ijzelt.
Bumper kleven en 'm er ff voor pleuren is mijns inziens geboren uit dat dwangmatige links rijden en bang zijn je plekje links te verliezen als je ff uit t "treintje" op de linkbaan stapt.
't gat wordt dicht gereden en als iemand maar t idee krijgt dat je er links weer tussen wilt omdat er na kilometers leegte op de rechterbaan een obstakel aankomt wordt er nog ff gas gegeven zodat je er lekker puhhh niet tussen komt.
We gunnen elkaar geen milimeter meer omdat we allemaal haast hebben op de weg.
En ja als t sneeuwt zijn er nog altijd een paar die dat dan nog steeds hebben en ongelukken veroorzaken waardoor de rest van Nederland weer ouderwets in de file staat ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Dat "richtinaanwijzer uit en hup gelijk naar links hem ervoor pleuren"  is tegenwoordig inderdaad autorijden Nederlandse stijl.
Past ook goed wel bij de hedendaagse Nederlandse mentaliteit, niet echt gekenmerkt door veel subtiliteit.
Vaak wordt er niet eens meer gekeken of daar wellicht iemand al rijdt, heb ik de indruk.
"Mocht dat toevallig zo zijn moet die maar in de remmen of opschuiven, zijn probleem" is dan vermoedelijk de gedachte.

kulk

Piet

Haha, ja soms nog... maar dan meer als  boodschap... "pleur op, ik kom nu naar links"

kulk

Ja, precies, je hebt dus 'pleur maar op licht' dat is aan 1 kant knipperlichten aan en dan gewoon gaan.
Dan heb je ook nog 'pleur maar neer licht' dan zet je dus je ,wat vroeger bekend stond als, gevarenlichten aan en kun je overal parkeren, ideaal ook  ;D

kulk

Soort van on-topic weer, iemand toevallig nog een setje leuke velgen met goede winterbanden liggen voor onder een V70N uit 2004?

arjenT5R

Lampje aan betekent pleur, lampje uit betekend op.
Pleur op, pleur op, pleur op.

3x gewaarschuwd dan mag je de ander van de weg af drukken ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM