Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Sharan83

Citaat van: katuut op 17-12-2017 18:38:19
Citaat van: Sharan83 op 17-12-2017 18:03:04
Winterbanden hebben toch door de samenstelling meer grip onder de 7 graden dan zomerbanden?

Dan hebben we het over veel meer dagen dan 2 per jaar....

De praktijktest laat dus anders zien

Waar staat die test? In het blad?

Ik mag morgenochtend weer op pad en ben blij dat ik er winterbanden onder heb. Samen met rustig rijgedrag kom ik altijd op bestemming aan. Jammer dat niet iedereen dat zo doet.

BBS

Ik ben ook blij dat beide wagens op winterbanden staan. Je hebt tenslotte ook -als het goed is tenminste- een mede verantwoordelijkheid naar je mede gebruikers toe. En van de rooie Toyota is dat ongeveer wel het enigste veiligheids systeem wat er aan zit, aangezien ABS er ook niet op zit...
Aan de andere kant is die Toyota wél de meest betrouwbare auto gebleken. Dat ding doet het tenminste altijd! :D
Volvoloos....

katuut

Dit zijn dus overtuigingen die niet kloppen.

In droog zijn winterbanden veel minder op droog.

Enkel in sneeuw gaan deze bevindingen op.

Ik wil ook geen don quichot zijn. Maar het veroordelende naar mensen op zomerbanden moet maar eens over zijn.

Ik vind dat je in sneeuw met zomerbanden thuis moet blijven (morgen geen sneeuw overigens)
Ik vond het grote verschil op droog schrikbarend! Zet wel tot denken!

Ik kies ervoor om mijn winterbanden niet te vervangen, juist omdat ik merkte dat remmen minder is. (Heb ooit een klapper gemaakt door een te lange remweg)
Chronisch last van detaildiarree

rpakuypers

Ik rij nu een week op winterbanden en als ik tot nu toe vergelijk met de Uniroyal Rain Expert zomerbanden die ik altijd vlak voor de winter liet monteren merk ik eigenlijk geen verschil. Met de Uniroyals ploegde ik regelmatig over besneeuwde wegen in de bossen rond Eesveen en reed ik in Limburg ook heuvel op en af zonder een centje pijn. Neemt niet weg dat ik toch voor een tussenoplossing ga ....

Groet,
Roger

V70 classic

Ze liggen klaar.
Zodra we sneeuw of ijs krijgen en we moeten van huis.
Dan gaan ze er onder.
Zo ben ik dan weer wel.  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

Ik heb op droog wegdek prima grip met mijn Nokian winterbanden.
Enkel bij nat weer moet ik het gaspedaal iets minder diep intrappen bij optrekken. Dan willen ze nog wel eens spinnen.
Maar dat is dus enkel bij optrekken. Verder in bochten prima grip.

En zo blijft het een welles-nietes spelletje ;D

UserID6342

Zoals zo vaak gezegd; alles hangt af van de bestuurder ! Winterbanden kunnen een hulpmiddel zijn voor de veiligheid maar zijn ook niet zaligmakend, net zogoed als bijvoorbeeld ABS dat ook niet is.  Alles hangt en staat met de bstuurder.  Feit is wel dat het rubber van winterbanden zich beter gedraagt in kou (<7 graden), als dat het rubber van zomerbanden dat doet.

V70 classic

Citaat van: elianmars op 17-12-2017 21:03:44
Ik heb op droog wegdek prima grip met mijn Nokian winterbanden.
Enkel bij nat weer moet ik het gaspedaal iets minder diep intrappen bij optrekken. Dan willen ze nog wel eens spinnen.
Maar dat is dus enkel bij optrekken. Verder in bochten prima grip.

En zo blijft het een welles-nietes spelletje ;D

Dus wel minder grip  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Benny850

innocenti

Weet je wat t is met winterbanden.
Degene die willen zoeken een mogelijkheid. Degene die niet willen zoeken een reden om hun keuze goed te praten.

En degene die t niet doen hoop ik dat ze met sneeuw zo verstandig zijn binnen te blijven, want dat is op zomerbanden het enige wijze besluit om te nemen onder echt winterse omstandigheden.

katuut

Chronisch last van detaildiarree

NinaPaul

Alle banden (voor de openbare weg in het bijzonder) zijn een compromis, we rijden nu eenmaal niet op circuit en zelfs daar kan je niet elke ronde even langs de pitstraat.

En die bandentests zijn leuk, maar niet zaligmakend. Vergelijk een 1,2,3 en 4 jaar oude band (stuk of 50 waarvan elke band een ander leven heeft gehad) eens met een nieuwe (zelfde merk en type) kijk dan eens naar de prestaties.

Niemand blijft op nieuwe banden rijden! Ze slijten gewoon en voor je het weet zit je aan < 3mm en zou je moeten vervangen (al zie ik genoeg mensen die doorrijden tot 2mm of zelfs tot apk afkeur).
Dan heb ik toch liever iemand die op 7,5mm winterbanden rijdt, dan met 1,6mm banden door de regen ploegt, al is het 30 graden.....

De bestuurder is gewoon de grootste factor.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Blok70

Ik ben aangenaam verrast hier te lezen dat de zomer ref band weer opgenomen is (geweest) in de test. Sinds 2007 geen AW meer gekocht, maar deze zal ik eens kopen. Ben het volledig met Katuut eens.

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 17-12-2017 22:23:53

De bestuurder is gewoon de grootste factor.

die kiest ook meestal de band ja....

Kan iemand hem ff inscannen?
Ben wel benieuwd hoeveel slechter een winterband op droog dan wel niet is.
Vast minder dan een zomerband in de sneeuw  ;D

Blok70

Citaat van: innocenti op 17-12-2017 21:47:45
Weet je wat t is met winterbanden.
Degene die willen zoeken een mogelijkheid. Degene die niet willen zoeken een reden om hun keuze goed te praten.

En degene die t niet doen hoop ik dat ze met sneeuw zo verstandig zijn binnen te blijven, want dat is op zomerbanden het enige wijze besluit om te nemen onder echt winterse omstandigheden.
Redelijkerwijs moet het advies zijn; niet op winterbanden te rijden op droog. Een situatie die 3 a 4 sneeuwdagen rijkelijk overtreft.

Mooie quote verder, die ik snap. Hier persoonlijk, is het geen kwestie van "willen". Ik "wil" de verstandigste keus maken.