Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Yackall

Nietes!  ;D

Winterbanden zijn toch hoofdzakelijk een statussymbool voor de bourgeoisie. Ben nog altijd overal gekomen, zonder schade. Ook in die twee dagen sneeuw die we de afgelopen 5 jaar hebben gehad. Kwestie van je koppie er bij houden en rustig aan doen als de omstandigheden er om vragen. Moet je op winterbanden tenslotte ook. Veiligheid komt toch hoofdzakelijk door de massa tussen je oren. En ik hoef niet twee keer per jaar te twitteren dat ik andere banden onder mijn auto heb laten leggen.  ;)

NinaPaul

Dan woon je vast in een stad :D en kom je er ook niet ver buiten :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

Als je op sneeuw of ijs rijdt, kom je niet ver op zomerbandjes, hoor   :eusa_shifty:

Benny850

Op ijs doe je zoiezo heel weinig. Stapvoets rijden eigelijk..

-D©©©L-

Citaat van: Yackall op 23-01-2018 20:01:55
Nietes!  ;D

Winterbanden zijn toch hoofdzakelijk een statussymbool voor de bourgeoisie. Ben nog altijd overal gekomen, zonder schade. Ook in die twee dagen sneeuw die we de afgelopen 5 jaar hebben gehad. Kwestie van je koppie er bij houden en rustig aan doen als de omstandigheden er om vragen. Moet je op winterbanden tenslotte ook. Veiligheid komt toch hoofdzakelijk door de massa tussen je oren. En ik hoef niet twee keer per jaar te twitteren dat ik andere banden onder mijn auto heb laten leggen.  ;)

Status symbool ? Wat zijn de meerkosten ?
Dat is in mijn geval met een vijftal zakelijke 850/v70 youngtimers nagenoeg nihil.
1 kleine glijschade in de winter kost meer...
Persoonlijk rij ik voornamelijk buiten de randstad en met regelmaat naar Duitsland. Er zit zelfs wel eens een Polen ritje bij.
"verstandig op zomerbanden ? ". Ik kan mij voorstellen dat je kiest voor zomerbanden als je enkel wat rondjes rond de kerk doet in de randstad. Daar hangt zoveel warmte van de steden dat t er nauwelijks glad kan worden.  ;D

Natuurlijk heeft het geen zin om in nederland op "noord europa" sneeuw en ijs banden te gaan rijden. Maar er zijn gelukkig tegenwoordig ook winterbanden voor het duits/nederlandse klimaat, die remmen bij temperaturen rond de 10 graden inderdaad een stuk beter dan de oude klassieke winterband.

Hans Duiven

Nietes!  ;D

Wij hebben de winterbanden echt niet onder de ambulances liggen vanwege de status maar voor de veiligheid.
Heb je wel eens een rijvaardigheidstraining/slipcurusus gedaan? Je zal je verbazen over het verschil tussen zomer- en winterbanden.

KIM

Tsja voor 1x een investering van zo'n 600 Euro ex velgen verbeter je de veiligheid aanzienlijk. Mensen roepen hier te gemakkelijk dat het hier vrijwel nooit sneeuwt en kiezen dan zomerbanden omdat deze betere grip hebben in nat dan de winterbanden. Hoe vaak denk je in de situatie te gaan komen dat je profijt gaat hebben van dat verschil? Ik denk minder vaak dan de situaties waarin je profijt hebt van winterbanden.

Wat Hans zegt klopt ook; op rijvaardigheidstrainingen zien we keer op keer het voordeel van de winterband.
Maar goed er zijn ook nog steeds mensen die niet te overtuigen zijn om de beste banden uit veiligheidsoverwegingen achter te plaatsen...

arjenT5R

Je snapt het niet Kornelis, in Duitsland nemen ze het ook in de wet op omdat ze het daar ook niet begrepen hebben.

En niet alleen de Duitsers natuurlijk er zijn meer landen waar het in de wet opgenomen is... allemaal dommigheid.

Ik rij zelfs het liefst op tweedehands banden van minimaal 15 jaar oud die slijten tenminste niet zo hard.

Liefst kocht ik helemaal geen banden, maarja die apk he... :eusa_think:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70R^2

Nietes!  ;D

"ABS is ook onzin, ik sta altijd op tijd stil"

"een knock sensor is ook onzin, mijn motoren zij nooit stuk gelopen"

"zo'n katalysator is ook nergens voor nodig, ik leef toch nog"

Ga eens met de auto op wintersport op je zomerbanden, have fun! ;D

kulk

arjenT5R

Citaat van: V70R^2 op 24-01-2018 12:43:42
Nietes!  ;D

"ABS is ook onzin, ik sta altijd op tijd stil"

"een knock sensor is ook onzin, mijn motoren zij nooit stuk gelopen"

"zo'n katalysator is ook nergens voor nodig, ik leef toch nog"

Ga eens met de auto op wintersport op je zomerbanden, have fun! ;D

Wij zouden best wel eens maten kunnen worre ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

BBS

Citaat van: Hans Duiven op 24-01-2018 10:22:33
Nietes!  ;D

Winterbanden zijn toch hoofdzakelijk een statussymbool voor de bourgeoisie. Ben nog altijd overal gekomen, zonder schade. Ook in die twee dagen sneeuw die we de afgelopen 5 jaar hebben gehad. Kwestie van je koppie er bij houden en rustig aan doen als de omstandigheden er om vragen. Moet je op winterbanden tenslotte ook. Veiligheid komt toch hoofdzakelijk door de massa tussen je oren. En ik hoef niet twee keer per jaar te twitteren dat ik andere banden onder mijn auto heb laten leggen.  ;)

Wij hebben de winterbanden echt niet onder de ambulances liggen vanwege de status maar voor de veiligheid.
Heb je wel eens een rijvaardigheidstraining/slipcurusus gedaan? Je zal je verbazen over het verschil tussen zomer- en winterbanden.

Het verschil met winterbanden is óf net op tijd stilstaan en verdergaan óf het wordt een touché met een andere wagen. En met alleen een dagwaarde verzekering houd je dan meestal alleen wisselgeld over. :-\
Volvoloos....

henry classic v70

...ik heb er een Pegasus op krom gereden; een aantal jaren geleden met all seasons (geeneens zomerbanden) in de sneeuw, rechts af brugje over, kon net sturen wat ik wilde maar ging gewoon rechts door..
Velg linksvoor goed krom dus andere velgen met winterbanden eronder gelegd, zelfde brugje (ongeveer zelfde snelheid) weer rechts af, gleed iets weg maar was gewoon te corrigeren.

Sinds die tijd altijd winterbanden in de koude periode (ook al is dat nu even niet koud), niet nog een kromme velg want dat kost meer
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Blok70

Buiten de twee dagen flinke sneeuw, zijn al wb-rijders in het nadeel. Een moderne zb voert méér water af, staat daardoor éérder stil in nat (tot wel 5-10 meter) en is bovendien gripvoller in bochten.
Toegegeven, die sneeuw icm zb was niet te doen. Mijn Michelin zb hebben volledige capaciteit van 0 tot 30 graden en dat voldoet ruimschoots voor mijn rondje om de kerk. Wintersporters die op zb vertrekken, heus, vind ik ook e#kels. Maar het positivisme rondom de wb is tenminste misplaatst. En komt de industrie flink ten goede.

Blackfox

Citaat van: Blok70 op 25-01-2018 22:25:38
Buiten de twee dagen flinke sneeuw, zijn al wb-rijders in het nadeel. Een moderne zb voert méér water af, staat daardoor éérder stil in nat (tot wel 5-10 meter) en is bovendien gripvoller in bochten.
Toegegeven, die sneeuw icm zb was niet te doen. Mijn Michelin zb hebben volledige capaciteit van 0 tot 30 graden en dat voldoet ruimschoots voor mijn rondje om de kerk. Wintersporters die op zb vertrekken, heus, vind ik ook e#kels. Maar het positivisme rondom de wb is tenminste misplaatst. En komt de industrie flink ten goede.

oehhh.. ga je commentaar op krijgen door de WB Ridders ;D ;D

edit  ik doe ook nie an WB ;D