Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

Maestro12

Citaat van: Martijn-V70 op 27-01-2018 22:07:40

Die mening deelde ik, maar ben er steeds minder van overtuigd. Een All season band is niets meer dan een zomerband met winterse eigenschappen. Als het een keer goed sneeuwt dan schiet je er ten opzichte van een goede winterband ook weinig mee op. Ik ben in elk geval van plan om voortaan zoveel mogelijk met een set goede zomerbanden te rijden en een setje winterbanden achter de hand te houden voor die ene maand dat het wel een keer winter is. Let wel: Ik rijd niet veel kilometers en kan me dat dus permitteren. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dagelijks een flinke rit maakt de keuze anders ligt...

Daar ga je toch een beetje de fout in.
Er zijn tegenwoordig voldoende typen/merken all season banden te koop die (nagenoeg) dezelfde kwaliteiten als een zomerband hebben en ook geschikt zijn als volwaardige winterband (Alpine teken op de band).
Niet alleen de de ontwikkeling van zomer- en winterbanden staat niet stil, ook die van all seasons gaat gewoon verder.
Ik hou het lekker op mijn cross climate's, niet wisselen en in alle omstandigheden voldoende grip.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

arjenT5R

Citaat van: Boxman op 27-01-2018 23:45:42
Citaat van: Blok70 op 27-01-2018 14:33:28
Ik ben in 1 klap geholpen door een publicatie van jl Autovisie. WB rijders trekt u zich dit aub enorm aan; ik viel van mijn stoel;

https://myalbum.com/photo/8EDGWQh5zirm/360.jpg

Dat remweg verschil is er 1 van leven en dood. There I ve said it.
Dit schreeuwt om de terugkeer van de zomerband in any winterbandentest.

Zó meelopen in de winterbandenpolonaise is voor iedereen vrij, natuurlijk. Maar dan graag niet waar mijn kinderen plots oversteken.

Een volledig onleesbaar plaatje van een pagina uit een tijdschrift, wordt aangedragen als onomstotelijk bewijs, en of 'wij winterbandenrijders' on dat maar even flink aan willen trekken.

Ja, dan val ik ook van mijn stoel? :D

Ik dacht al wat te horen ja ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

BBS

Citaat van: arjenT5R op 28-01-2018 00:02:48
Citeer
Ik ben in 1 klap geholpen door een publicatie van jl Autovisie. WB rijders trekt u zich dit aub enorm aan; ik viel van mijn stoel;

Zó meelopen in de winterbandenpolonaise is voor iedereen vrij, natuurlijk. Maar dan graag niet waar mijn kinderen plots oversteken.

Een volledig onleesbaar plaatje van een pagina uit een tijdschrift, wordt aangedragen als onomstotelijk bewijs, en of 'wij winterbandenrijders' on dat maar even flink aan willen trekken.

Ik dacht al wat te horen ja ;D

Die dreun was tot in Groningen te horen.... ;D ;D

OT: Zolang er nog landen genoeg zijn die je persoonlijk aansprakelijk stellen voor de schade als gevolg van een het maken van een klapper door het niet hebben van winterbanden, schroef ik ze er onder. En voor die paar rotcenten wil je die malheur toch zeker niet hebben?
En het is best lekker hoor, waar anderen op zomerbanden bij een stoplicht niet wegkomen op hun gladde zomerjoekels, jij er omheen slalomt :D ;D
Nog altijd bepaal je dan zelf wanneer je ze eronder schroeft. Ik doe het wanneer er daadwerkelijk sneeuw verwacht wordt.
Ik heb wel eens een compleet winter op zomerbanden doorgereden, maar toen het echt een keer dagje sneeuwde is de V in de garage blijven staan en de rooie mocht dan dienst doen. Die staat wel op winterbanden. ;)
Volvoloos....

KIM

Ik zie een leuke test voor de eerstvolgende rijvaardigheidstraining.
Ik zal de winterbanden achterin leggen.

arjenT5R

Eigenlijk moet je voor zo'n test wel twee banden van t zelfde caliber nemen. Dus een nankang zomer en een michelin winter is alweer een vergelijk van lik m'n vessie...

Vredestein maakt sjips zomerbanden maar weer goede winterbanden dus ook dat is lastig vergelijken maar ik denk dat bijvoorbeeld in geval van kornelis sowieso een goede test is voor jezelf om te weten waar je aan toe bent.

Feit blijft verschil tussen winter en zomer op droog is een stuk kleiner dan winter/zomer band in winterse omstandigheden.

Een winterband in de zomer geeft altijd nog meer controle dan een zomerband in winterse omstandigheden.
Met vergelijkbaar rijgedrag. En banden van vergelijkbare kwaliteit etc.

leons850

Citaat van: KIM op 28-01-2018 09:30:12
Ik zie een leuke test voor de eerstvolgende rijvaardigheidstraining.
Ik zal de winterbanden achterin leggen.

Wanneer is die weer dan? ;)
Ik wil ook wel een setje winterbanden mee nemen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Blok70

Citeer

Misschien dat deze foto beter is.

Zo'n giga remweg verschil was er al ten tijde van toen er nog 1 zomerband meedeed bij winterbandentests. Onomstotelijk bewijs? Neehoor zo zou ik dat ook niet qualificeren.

Het valt me op dat het qua argumenten vanuit de wb adepten nu even wat stilvalt. Ik zal jullie erbij trekken; Kunnen jullie me de pro's geven waarom je wb de voorkeur geeft tijdens nat, droog en een graad of 3? Ik hoor het graag.

Rijvaardigheids training? Ik snap niet precies wat dat met de discussie te maken heeft. Maar als daar dus mensen een setje zomer én winter gaan vergelijken; wow! Superinitiatief ! Juich ik toe.

Ik zou me niet zo druk maken over zb / wb en het merk&type. De verschillen zijn er. Tuurlijk geen dongfeng wb met een continental zb ... maar a merk vs a merk is ruim voldoende representatief.

Snellebaksteen

Citaat van: Blok70 op 28-01-2018 12:11:01

Ik zou me niet zo druk maken over zb / wb en het merk&type. De verschillen zijn er. Tuurlijk geen dongfeng wb met een continental zb ... maar a merk vs a merk is ruim voldoende representatief.

Dan snap ik eigenlijk ook niet goed waarom je deze discussie hier dan toch wil voeren.
Verschil tussen A en C merk is megagroot.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elianmars

Het valt me op dat het qua argumenten vanuit de wb adepten nu even wat stilvalt.

Misschien omdat deze jouw geneuzel beu zijn?  :eusa_think: ;)

NinaPaul

Is de test reproduceerbaar? Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Geteste banden, maat, slijtage, productiedatum, spanning, temperatuur band, temperatuur wegdek, belasting, etc. uitgezezt tegen fabrieksopgave opstelling....

Ja er zijn omstandigheden genoeg dat een zomerband beter presteert, maar dat is niet waar het "geheel" om gaat.
Voorbeeld is de gordel dragen, er zijn genoeg situaties, waarbij een gordel een belemmering is, toch is besloten het dragen verplicht te stellen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

Citeer

Misschien dat deze foto beter is.
https://myalbum.com/photo/MC06YEvkIu43/360.jpg

Zo'n giga remweg verschil was er al ten tijde van toen er nog 1 zomerband meedeed bij winterbandentests. Onomstotelijk bewijs? Neehoor zo zou ik dat ook niet qualificeren.

Het valt me op dat het qua argumenten vanuit de wb adepten nu even wat stilvalt. Ik zal jullie erbij trekken; Kunnen jullie me de pro's geven waarom je wb de voorkeur geeft tijdens nat, droog en een graad of 3? Ik hoor het graag.

Rijvaardigheids training? Ik snap niet precies wat dat met de discussie te maken heeft. Maar als daar dus mensen een setje zomer én winter gaan vergelijken; wow! Superinitiatief ! Juich ik toe.

CiteerModerne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest 2011 van de ANWB. Dit is volgens de vereniging wel een ontwikkeling van de laatste jaren.

Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden, zo stelt de ANWB.

"Beste band op nat wegdek is de nieuwe Goodyear UltraGrip 8, vooral dankzij zeer goede aquaplaningeigenschappen. Op de overige natte testonderdelen zit deze band op hetzelfde niveau als de directe concurrentie, op aquaplaning is hij zomaar 10 to 15% beter dan de rest."

Winterbanden test

Als het gaat om aquaplaning-eigenschappen laten winterbanden over het algemeen ook duidelijk betere prestaties zien tegenover de zomerbanden. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw, zo stelt het testverslag.

Op droog wegdek vertoont geen enkele band grote zwaktes, alleen lichte tekortkomingen. "Bij winterbanden zien we vaker dan bij zomerbanden dit soort lichte tekortkomingen op een droge weg. Dit komt omdat juist bij winterbanden, door profilering en rubbersamenstelling, de achterasstabiliteit op droog wegdek vaak wat gevoeliger ligt", aldus de ANWB.

Dit was in 2011 al het geval. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en zijn de fabrikanten niet stil blijven staan met ontwikkelen.

arjenT5R

Citaat van: arjenT5R op 28-01-2018 10:21:47
Een winterband in de zomer geeft altijd nog meer controle dan een zomerband in winterse omstandigheden.

Dat dus...

Met een zomerband in de sneeuw ben je helemaal nergens...
Met een winterband in de zomer heb je misschien een paar meter meer remweg.

Wanneer is het belangrijk om controle te hebben juist als het gevaar continu op de loer ligt.
Die 3 dagen sneeuw in nederland is de kans dat je in een situatie terecht komt waar je grip nodig hebt minstens 1000% meer aanwezig. Het is gewoon zo dat wanneer het in nederland sneeuw de meeste ongelukken gebeuren.

In de sneeuw met zomerbanden ben je gewoon een compleet ongeleid projectiel... niet te stoppen en niet te besturen...

hsv70

Het is gewoon zo dat wanneer het in nederland sneeuw de meeste ongelukken gebeuren.

[/quote]

Hoe kom je aan deze "wijsheid" en wat is de oorzaak dan?

V70 classic

Citaat van: arjenT5R op 28-01-2018 14:12:52
Citaat van: arjenT5R op 28-01-2018 10:21:47

Dat dus...

Met een zomerband in de sneeuw ben je helemaal nergens...
Met een winterband in de zomer heb je misschien een paar meter meer remweg.

Wanneer is het belangrijk om controle te hebben juist als het gevaar continu op de loer ligt.
Die 3 dagen sneeuw in nederland is de kans dat je in een situatie terecht komt waar je grip nodig hebt minstens 1000% meer aanwezig. Het is gewoon zo dat wanneer het in nederland sneeuw de meeste ongelukken gebeuren.

In de sneeuw met zomerbanden ben je gewoon een compleet ongeleid projectiel... niet te stoppen en niet te besturen...

Kortom.
Vandaag de dag heb je meer aan zomerbanden dan aan winterbanden.
Tenzij er sneeuw of ijs ligt of onder de xxx graden is.

Kort door de bocht.
Ieder die dadelijk op winterbanden vertrekt hier neemt bewust t risico van een langere remweg.
:eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

Citaat van: V70 classic op 28-01-2018 14:35:14

Kort door de bocht.
Ieder die dadelijk op winterbanden vertrekt hier neemt bewust t risico van een langere remweg.
:eusa_think:

Citaat van: elianmars op 28-01-2018 13:31:46

CiteerModerne winterbanden laten tegenwoordig bij remmen op nat wegdek en bij lage temperaturen duidelijk betere prestaties zien dan zomerbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest 2011 van de ANWB. Dit is volgens de vereniging wel een ontwikkeling van de laatste jaren.

Pakweg een paar jaar geleden lagen de sterke punten van winterbanden echt bij het rijden op sneeuw en ijs. Bij remmen op nat was een zomerband toen vaak nog superieur. Tegenwoordig zijn winterbanden dus ook onder deze omstandigheden duidelijk beter dan zomerbanden, zo stelt de ANWB.

"Beste band op nat wegdek is de nieuwe Goodyear UltraGrip 8, vooral dankzij zeer goede aquaplaningeigenschappen. Op de overige natte testonderdelen zit deze band op hetzelfde niveau als de directe concurrentie, op aquaplaning is hij zomaar 10 to 15% beter dan de rest."

Winterbanden test

Als het gaat om aquaplaning-eigenschappen laten winterbanden over het algemeen ook duidelijk betere prestaties zien tegenover de zomerbanden. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw, zo stelt het testverslag.

Op droog wegdek vertoont geen enkele band grote zwaktes, alleen lichte tekortkomingen. "Bij winterbanden zien we vaker dan bij zomerbanden dit soort lichte tekortkomingen op een droge weg. Dit komt omdat juist bij winterbanden, door profilering en rubbersamenstelling, de achterasstabiliteit op droog wegdek vaak wat gevoeliger ligt", aldus de ANWB.

Dit was in 2011 al het geval. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en zijn de fabrikanten niet stil blijven staan met ontwikkelen.