Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Wij gingen vroeger elk jaar naar Zuid Duitsland in de kerstvakantie. Mijn opa en oma hadden daar een huis. Daar lag altijd sneeuw in die periode. En toen reed mijn pa al op winterbanden. Ook mijn opa had winterbanden onder zijn auto.
De ouders van mijn opa reden niet op winterbanden. Maar dat was ook niet nodig met 1 pk voor de kar ;D

elianmars

Citaat van: V70 classic op 29-01-2018 07:54:03
Citaat van: Snellebaksteen op 29-01-2018 07:41:02
En een kwart aan vermogen. En op bandjes die half zo breed waren als nu. En met een voertuig waarin je aan de binnenkant nog merkte wat voor weer het buiten was.

We zitten nu allemaal met 200pk of meer in een warm comfortabel coconnetje totaal niet bewust van de buitenomgeving.

K denk dat met name bandbreedte veel doet.
Die smalle bandjes zijn zo slecht nog niet hoor.

Met welke band denk je sneller stil te staan, een brede of een smalle? ;)

KIM

In de sneeuw is een beetje meer druk / cm2 gunstiger om winterbanden goed te laten werken; dan zakken ze gemakkelijker wat dieper weg.
De smalle in de sneeuw dus.

Benny850

Inderdaad in het terrein of sneeuw liever wat smaller. Maar breed is wel mooi :D

V70 classic

Citaat van: KIM op 29-01-2018 10:47:39
In de sneeuw is een beetje meer druk / cm2 gunstiger om winterbanden goed te laten werken; dan zakken ze gemakkelijker wat dieper weg.
De smalle in de sneeuw dus.

Idd modder en sneeuw veel regen is smal beter mits er een wegdek onder zit he.
Off road is weer iets anders.
Droog weer breed.

Breed is mooi.
Tja t is een veiligheids topic dit he.
K rijd liever op nieuwe smalle zomerbanden.
Dan op brede winter.

Mijn winterset is 2 maten smaller dan de zomerset.
En de velgmaat is kleiner gekozen.
Een band met een hoge wang lost ook weer beter dan een band met een lage wang.
Een band in de sneeuw moet bewegen.
Door t uitveren van de wang drukt ie de sneeuw uit t profiel.

Yep ik ben dus een winterband fan.
Maar met deze temp houd ik t lekker bij zomer banden.
Als
Je uitgaat van functionaliteit. 
Doet een auto t op winterbanden gewoon minder nu.
Ik bedoel dus een winterset die is gekocht op sneeuw capaciteit.
Niet op mooi.  :eusa_whistle:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

Het zal allemaal wel.

Ik blijf voorlopig lekker op m'n 225-45/17 winterbanden rijden ;D

rob850/480

BBS

Citaat van: elianmars op 29-01-2018 20:00:13
Het zal allemaal wel.

Ik blijf voorlopig lekker op m'n 225-45/17 winterbanden rijden ;D
Amen!

En ik op mijn 215/40/17 winterbandjes ;D
Volvoloos....

Vulk

Ik geloof niet dat er een eenduidig antwoord is op bovenstaande discussie.
Zomerbanden zijn beter in zomerse omstandigheden, winterbanden in winterse, allseasonbanden zitten er zowat tussenin.

Om de discussie voor eens en voor altijd te beslechten zou je een risicoanalyse moeten gaan maken. Hoeveel tijd rijd je met de "verkeerde" banden, hoe groot is de kans dat het dan misgaat, ... Maar begin daar maar eens aan. De ene winter is ook de andere niet.
En neem nu dat bijvoorbeeld zomerbanden statistisch gezien als veiligst worden bevonden. En op een winterse dag wordt er een ongeval veroorzaakt door een auto met zomerbanden, dan zegt het winterbandenkamp uiteraard "zie je wel". Deze redenering kan je uiteraard omgekeerd ook toepassen.

Als je in de Alpen woont of je woont in het Zuiden van Spanje, dan is al al snel duidelijk, maar hier in de lage landen...
Elke week wisselen is nu ook niet echt haalbaar.

Ik rijd in de winter ook op winterbanden, maar ik denk niet dat ik in de toekomst nog een nieuwe set koop. Ik probeer om tijdens winterse omstandigheden niet met de 850 te rijden en ik heb er sowieso altijd goede banden onder liggen. Ik probeer dus de statistiek wat bij te sturen. Maar... vergeet niet dat als je een rivier oversteekt van gemiddeld 1 meter diep, dat je perfect kopje onder kan gaan, zelfs al ben je zelf 2m groot.

NinaPaul

Citaat van: Vulk op 04-02-2018 08:41:12
... Maar... vergeet niet dat als je een rivier oversteekt van gemiddeld 1 meter diep, dat je perfect kopje onder kan gaan, zelfs al ben je zelf 2m groot.

Grappig, precies dit geval stond ook in het wiskundeboek (statistiek) van m'n dochter. (5e ASO)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Benny850

Citaat van: NinaPaul op 04-02-2018 12:29:24
... Maar... vergeet niet dat als je een rivier oversteekt van gemiddeld 1 meter diep, dat je perfect kopje onder kan gaan, zelfs al ben je zelf 2m groot.

Grappig, precies dit geval stond ook in het wiskundeboek (statistiek) van m'n dochter. (5e ASO)

Daar hebben ze een Volvo laplander voor uitgevonden :D

widebody

week wisselen is nu ook niet echt haalbaar.

Gister weer de WB eronder geknoopt. 14dagen geleden net de ZB eronder geschroefd. 20-30minuten werk ;D. Gewoon omdat 't kan! :eusa_dance:
WB waren vandaag geen overbodige luxe, vanmorgen in Aachen had 't gesneeuwd en toen wij vertrokken sneeuwde het alweer :eusa_shifty:

Blok70

CiteerOm de discussie voor eens en voor altijd te beslechten zou je een risicoanalyse moeten gaan maken. Hoeveel tijd rijd je met de "verkeerde" banden, hoe groot is de kans dat het dan misgaat, ... Maar begin daar maar eens aan. De ene winter is ook de andere niet.
En neem nu dat bijvoorbeeld zomerbanden statistisch gezien als veiligst worden bevonden. En op een winterse dag wordt er een ongeval veroorzaakt door een auto met zomerbanden, dan zegt het winterbandenkamp uiteraard "zie je wel". Deze redenering kan je uiteraard omgekeerd ook toepassen.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Hoedtik voor Vulk :eusa_clap:.

Door mijn bril bekeken, ben ik váker veilig met goede ZB. Ik wilde graag wat awareness voor het feit dat dat helemaal geen gekke gedachte is ;). De WB-heiligverklaring (soms) is daarmee niet altijd terecht. Overigens zal ik mijn toon wat matigen vwb de achterstallige prestaties van de WB onder natte omstandigheden. Dat zal aanstoot gegeven hebben.

Jammer mijn Cayenne / X6 vergelijk in het belachelijke werd getrokken, ik begrijp het nog steeds niet. Dat mega remweg verschil bij gelijke condities als wagengewicht, temperatuur en wegdek, bevestigd enkel mijn vermoedens.

volvobug

Iemand ervaring met Nokian WR D4 banden (in de maat 205/55 R16)? Graag objectieve feedback  ;D

Moet nog 4 nieuwe winterbandjes hebben.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

Ik had een setje daarvan op 16" staal maar heb er nauwelijks op gereden, 1000km max. Het is geen sportieve band, maar lijkt zijn werk prima te doen, al heeft het bij mij nooit sneeuw gezien.

Ik heb ze snel aan mijn buurman gegeven toen hij afgelopen januari een Saffron R kocht, hij is er blij mee, ik hou niet zo van ballonbandjes.

Prijs was erg gunstig, was iets van €500 incl nieuwe stalen velgen.